Halacha for יום שלישי ט"ו אייר תשפ"א 27 בApril 2021

Inflating a Pillow or Air Mattress on Shabbat

Question: May one inflate a rubber air mattress with a non-electric pump or by mouth on Shabbat?

Answer: The Gemara (Shabbat 48a) states that one may not stuff a pillow with cotton or feathers on Shabbat. This means that if one has a bag of feathers as well as a pocket-like cloth (the pillow cover), the feathers may not be placed into the pillow cover on Shabbat, for this constitutes the prohibition of “repairing a vessel” on Shabbat.

The Gemara continues and states that Rav Chasda allowed stuffing a pillow with feathers on Shabbat. The Gemara explains that there is a difference between an “old” pillow and a “new” pillow. Regarding a brand new pillow which never contained feathers before, placing feathers into the pillow constitutes the prohibition of “repairing a vessel” on Shabbat, for until now, no pillow existed and now, after the individual’s actions, a usable pillow was created. On the other hand, regarding an “old”, pre-existing pillow which already contained feathers and some of its contents merely fell out, one may return the feathers into the pillow on Shabbat.

Maran Ha’Shulchan Aruch (Chapter 340, Section 8) rules likewise: “Pieces of cotton and the like which fell out of a pillow may be returned on Shabbat. Nevertheless, it is forbidden to stuff a pillow for the first time on Shabbat.” This is based on the above distinction between a new and old pillow.

Based on the above, the Poskim discuss the law regarding inflatable mattresses or pillows made of rubber (or plastic or other synthetic materials) which were inflated once before the onset of Shabbat and over the course of Shabbat, it has lost some air. Is it permissible to re-inflate these objects on Shabbat or not?

Maran Rabbeinu Ovadia Yosef zt”l writes (in his Chazon Ovadia-Shabbat, Volume 5, page 342) that an inflatable pillow is comparable to the law regarding the pillow discussed in the Gemara and thus, as long as it was inflated once and worthy for use as a result, re-inflating it will not constitute a prohibition of “repairing a vessel” on Shabbat and will be permissible. He writes that Hagaon Harav Shlomo Zalman Auerbach zt”l and other great Poskim rule likewise.

Although Hagaon Harav Yosef Shalom Elyashiv zt”l ruled stringently on this matter because the act of inflating is a mundane action reserved only for weekdays and thus should not be performed on Shabbat, nevertheless Maran zt”l rebuffs his opinion based on the words of the Rambam in his response (Chapter 64) “that it is clear to anyone who understands that you shall never find anything forbidden as a result of being a ‘mundane action’ if it is not an action that can lead people to perform an actual forbidden work.” Maran zt”l quotes other Poskim who discuss this matter and therefore rules leniently on this matter as we have written above.

Summary: One may not inflate a plastic or rubber air mattress or pillow on Shabbat. Nevertheless, if these objects were already inflated before the onset of Shabbat and during the course of Shabbat lost some air pressure, they may be re-inflated on Shabbat.

Ask the Rabbi


8 Halachot Most Popular

משנכנס אב ממעטין בשמחה – שנת תשפ"א

אתמול, ביום שבת קודש, חל ראש חודש מנחם אב. ובשבוע הבא ביום ראשון (ממוצאי שבת), יחול יום תשעה באב. הקדוש ברוך הוא יהפכהו לששון ולשמחה במהרה בימינו. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שלמדנו, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנ......

Read Halacha

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

Read Halacha

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשפ"א), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

Read Halacha

"שבעה עשר בתמוז"

היום הוא יום תענית "שבעה עשר בתמוז". תענית שבעה עשר בתמוז נאמר בספר זכריה (פרק ח פסוק יט) "כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת, צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי, יִהְיֶה לְבֵית יְהוּדָה לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה וּלְמֹעֲדִים טוֹבִים וְהָאֱמֶת וְהַשּׁ......

Read Halacha


אכילה בלא נטילת ידים

בהלכה הקודמת ביארנו שאין להקל לבטל נטילת ידים שקודם אכילת לחם, ואפילו אם אינו נוגע בידיו בפת, כגון שאוחז את הפת באמצעות כפפות או מפית וכדומה, גם כן אין להקל בזה לבטל תקנת רבותינו, והעושה כן מבטל תקנת נטילת ידים. ובסוף דברינו כתבנו שעדין ישנו אופן שבו יש להקל בזה לאכול על ידי מפית, וכמו שנבאר. בגמ......

Read Halacha

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

Read Halacha

תשעה באב במוצאי שבת – בגדים לתשעה באב

בברייתא במסכת תענית, (דף ל.), מבואר שגזרו רבותינו על חמשה עינויים שחייב כל אדם לנהוג בהם ביום תשעה באב, ואלו הם: אכילה ושתיה, רחיצה, סיכה (שהיו סכין את הגוף בשמן וכדומה), נעילת הסנדל (כלומר, נעילת נעליים העשויים מעור), ותשמיש המטה. ואמרו רבותינו (תענית ל ע"ב), כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה......

Read Halacha

שאלה: האם מותר לאכול דגים בחלב או בחמאה

תשובה: שנינו במסכת חולין (דף קג:) כל בשר אסור לבשל בחלב, חוץ מבשר דגים וחגבים. ומבואר אם כן שמעיקר הדין אין בכלל האיסור של בישול ואכילת בשר וחלב, איסור לבשל דגים עם חלב, משום שבשר דגים אינו בכלל "בשר" שאסרה תורה, ואף אינו אסור מגזירת חכמים. אולם מרן הבית יוסף (בסימן פז), כתב, שמכל ......

Read Halacha