Halacha for יום שני ו' טבת תשפ"א 21 בDecember 2020

Praying Very Late-The Custom of Some Chasidic Rebbes

In the previous Halacha we have explained that the time for praying Shacharit spans until the end of the fourth seasonal hour of the day. If one erroneously did not pray by this time, one may still pray until halachic midday which is at approximately 11:35 AM during this time of year in Israel and in New York, it is at approximately 11:55 AM.

All Poskim agree that no one, neither man nor woman, may recite the Shacharit prayer past halachic midday, as we have discussed.

In previous generations and in ours, there are certain individuals who do not possess fear of Heaven and pray Shacharit after halachic midday; this is certainly contrary to Halacha. On the other hand, there have been and still continue to be some holy rabbis who pray Shacharit after the latest time for prayer or after halachic midday on a constant basis (and they behave in general regarding the various times for Mitzvot however they wish) and they support this behavior with explanations from both the hidden and revealed Torah.

Some great Acharonim discuss this idea. Indeed, the Responsa Eretz Tzvi-Frummer discusses this matter and defends those righteous individuals who pray after halachic midday by explaining that the reason for this is because before Adam ate from the Tree of Knowledge, all hours were equally good and appropriate for prayer and only after Adam sinned were the times ruined. Avraham then came and established that the morning hours be worthy for the Shacharit prayer, Yitzchak established the Mincha prayer, and Yaakov established the Arvit prayer. However, righteous people whose actions are pure and complete are tantamount to Adam before having committed the sin and the entire day is equally good and worthy for prayer in their eyes.

Nevertheless, Maran Rabbeinu Ovadia Yosef zt”l rebuffs this opinion in his Yalkut Yosef-Volume 1 and writes that explanations are worse than the actual sin and G-d-forbid should one rely on such weak explanations to treat the laws of the Torah lightly. There is certainly no one in our generation or in any one of the previous generations who can proclaim that he is greater than Maran Ha’Bet Yosef and all the other Poskim who absolutely forbid praying Shacharit past halachic midday. Therefore, those who customarily pray in this manner are doing so contrary to Halacha and are reciting blessings in vain and although there may be certain righteous individuals who do so, they are nevertheless incorrect. All of the great Poskim concur.

We must nevertheless discuss whether or not one who wishes to begin praying close to the time of halachic midday may begin praying if one knows he/she will conclude one’s prayer only once midday has passed. (Clearly, our discussion revolves around the Shacharit Amida prayer which is the primary part of the prayer service.)

Maran zt”l discusses this question in his Responsa Yabia Omer, Volume 7, Chapter 34 and he quotes the Sefer Batei Kennesiyot authored by Hagaon Harav Avraham ben Ezra who is in doubt regarding one who has not yet prayed until right before halachic midday such that if one begins, one will surely finish after halachic midday has passed. Maran zt”l concludes that, halachically speaking, although halachic midday will pass while one is still praying, one may nevertheless begin praying before midday, for regarding this matter we follow the beginning of one’s prayer. He proceeds to support his opinion.

Summary: Under no circumstances should one pray Shacharit following halachic midday. However, if it is a minute or two before halachic midday, one may begin the Shacharit Amida prayer although one will conclude it once halachic midday has already passed.

Ask the Rabbi


8 Halachot Most Popular

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

Read Halacha

שאלה: האם מותר לאכול דגים בחלב או בחמאה

תשובה: שנינו במסכת חולין (דף קג:) כל בשר אסור לבשל בחלב, חוץ מבשר דגים וחגבים. ומבואר אם כן שמעיקר הדין אין בכלל האיסור של בישול ואכילת בשר וחלב, איסור לבשל דגים עם חלב, משום שבשר דגים אינו בכלל "בשר" שאסרה תורה, ואף אינו אסור מגזירת חכמים. אולם מרן הבית יוסף (בסימן פז), כתב, שמכל ......

Read Halacha

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קדש ורחץ כרפס יחץ מגיד רחצה מוציא מצה מרור כורך שולחן עורך צפון ברך הלל נרצה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מקום ספרי "הגדה של פסח" מתוקנים שבהם מפורט היטב כיצד......

Read Halacha

מתנות לאביונים - קורונה

הזכרנו אתמול באופן כללי את מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים, והוא חיוב על כל איש ואשה. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא ש......

Read Halacha


שמונה מעלות בצדקה

כתב הרמב"ם (פ"י מהל' מתנות עניים), שמונה מעלות יש בצדקה זו למעלה מזו. כלומר, שמונה סוגים יש במצוות צדקה, וכל אחד מהם מעלתו גדולה משל חבירו. המעלה הגדולה מכולם, זה המחזיק ביד ישראל שאין לו מעות די מחסורו, ונותן לו מעות במתנה או בהלואה, או שדואג לו שתהיה לו פרנסה על ידי שמכניסו באיזה ......

Read Halacha

דיני ברכת האילנות – מנהג חכמי "פורת יוסף"

זמן ברכת האילנות בדברי חכמינו שתיקנו את ברכת האילנות, וכן בדברי הפוסקים, נזכר כי הזמן הראוי לברכת האילנות הוא בימי ניסן שאז דרך האילנות ללבלב ולהוציא ניצנים. ובפשיטות נראה שדוקא בימי ניסן, תיקנו רבותינו לברך ברכה זו, אבל בזמנים אחרים, אין לברכה. מדינות בהן האילנות פורחות בזמנים אחרים אך בארצות......

Read Halacha

שאלה: אלו הנוהגים להפריש בכל חודש מעשר כספים, האם יכולים לנכות מסכום המעשר דמי פרנסת בניהם ובנותיהם אשר עמם בבית?

תשובה: ביארנו, שחייב כל אדם לתת איזה סכום לצדקה בכל שנה, ומדה בינונית לתת בכל חודש עשירית מכל הריוח של אותו החודש. וכעת לענין השאלה, אודות אלו הנוהגים לתת בכל חודש מעשר כספים מכל הרוחים שלהם, האם הם רשאים לנכות מהמעשר את הוצאות כלכלת בניהם ובנותיהם הגדולים אשר בבית. והנה שורש השאלה, הוא לפי מה ש......

Read Halacha

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

Read Halacha