Halacha for Sunday 8 Tevet 5782 December 12 2021

Washing One’s Hands After Visiting the Graves of Righteous Individuals

Question: Must one wash one’s hands after visiting the graves of righteous individuals or visiting a cemetery? Is the obligation to do so specifically after visiting a cemetery or is one obligated to do so even after participating in a funeral?

Answer: Maran Ha’Shulchan Aruch (Chapter 4) writes: “One who walks between the deceased must wash one’s hands.” This is indeed the age-old custom that after one visits a cemetery, one washes one’s hands with a vessel three times while alternating from hand to hand as one would perform the Netilat Yadayim upon awakening in the morning.

The Reason for This Netilat Yadayim
The source for this law can be found in the commentary of the Mordechi (Berachot, Chapter 194) among other Rishonim. Nevertheless, the reason for this hand-washing is subject to a disagreement. The Ramban writes in his Torat Ha’Adam (Sha’ar Ha’Evel, page 156) that one must wash one’s hands after leaving a cemetery, for water symbolizes man’s formation. He proceeds to discuss this matter lengthily. However, the Meiri (in his Kuntres Bet Yad quoted by the Halacha Berura, Volume 1, page 100) writes that the reason for this is merely for the purpose of cleanliness.

On the other hand, the Maharil writes that the reason for this is because of the Evil Spirit which rests on one’s hands after visiting a cemetery. Other Rishonim write likewise. Indeed, even the Ramban writes at the end of his discussion that he has heard from one of his teachers that the reason for this hand-washing is that it symbolizes purification of the impure.

Based on this, it is quite understandable why it is customary for anyone who enters the four Amot (approximately six feet) of a deceased person to wash his hands (see Magen Avraham, Chapter 4, Subsection 21 where he rules likewise), for the impurity of the dead rests there. Similarly, all those who have accompanied the body of the deceased and were within four Amot of the body customarily wash their hands.

One Who Participates in a Funeral
Nevertheless, if one merely participates in a funeral but did not carry the casket, enter within four Amot of it, or enter a roofed area along with the casket, the Ramban writes in his Torat Ha’Adam (page 155) in the name of a Gaon that one need not wash one’s hands at all.

We must point out that visiting a cemetery needlessly is not the best thing to do. Indeed, Maran Rabbeinu Ovadia Yosef zt”l  would advise those close to him not to visit cemeteries at all. He would quote Hagaon Rabbeinu Eliyahu of Vilna as saying that all sorts of suffering and sins come about as a result of visiting cemeteries.

Graves of Righteous Individuals
All of the above applies to regular cemeteries; however, if one visits the grave of a righteous individual and there are no other graves in the vicinity, such as the tomb of Rabbi Shimon bar Yochai, one need not wash one’s hands afterward, for no Evil Spirit rests there (see Yalkut Yosef, Chapter 4, page 412).

Summary: One who visits a cemetery must wash one’s hands upon exiting the cemetery as one would upon waking up in the morning. Similarly, one who was in a house along with the body of a deceased person or one who enters the four Amot (approximately six feet) of a deceased person must wash one’s hands. In the future, the deceased will be resurrected and their impurity will be nullified. May we merit seeing this day, speedily and in our lifetimes, Amen.

Ask the Rabbi


8 Halachot Most Popular

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

Read Halacha

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קַדֵּשׁ וּרְחַץ, כַּרְפַּס, יַחַץ, מגִּיד, רַחְצָה, מוֹצִיא מַצָּה, מָרוֹר, כּוֹרֵךְ, שֻׁלְחָן עוֹרֵךְ, צָפוּן, בָּרֵךְ, הַלֵּל, נִרְצָה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מק......

Read Halacha

מתנות לאביונים

הזכרנו באופן כללי את מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים, והוא חיוב על כל איש ואשה. מה צריך לתת? מצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאים לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאב......

Read Halacha

אכילת מאכלי חלב אחרי אכילת עוף

בהלכה הקודמת ביארנו באופן כללי שיש להמתין שש שעות בין אכילת מאכלי בשר לאכילת מאכלי חלב, משום שטבע הבשר שנשארות ממנו שאריות בין השיניים, וגם משום שהבשר נותן טעם בפה למשך זמן ארוך. כתב הרמב"ם (בסוף פ"ט מהלכות מאכלות אסורות), מי שאכל בשר, בין בשר בהמה ובין בשר עוף, לא יאכל אחריו (מאכל) חלב......

Read Halacha


אילו כלים טעונים טבילה

בהלכה הקודמת נתבאר שכלים הנקחים מן הגוי, כגון כלים שהיצרן שלהם אינו יהודי, חייבים טבילה במקוה טהרה לפני השימוש בהם. אולם יש לדעת שאין חיוב טבילה, אלא בכלים שהם "צרכי הסעודה", כגון כוסות וצלחות, קערות וקומקומים, וכיוצא בהם, שמשתמשים בהם לצורך אכילה ושתיה, אבל שאר כלים, כגון מספריים וכיוצא ב......

Read Halacha

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

Read Halacha

החמץ בפסח – שנת התשפ"ב – תקנת מרן זצ"ל

אמרו רבותינו בתוספתא (פסחים פ"ג): שואלין ודורשין בהלכות הפסח קודם הפסח שלושים יום. ועל פי זה נהגו רבני ישראל בכל הדורות, שבימים הללו, מפורים ועד פסח, מלמדים ברבים את הלכות הפסח, מאחר וכל אדם מישראל צריך להיות בקי בדינים רבים הנוגעים לפסח, בכשרות המאכלים והכלים, בסדר ליל פסח ועוד. מהות החימוץ......

Read Halacha

שבת זכור – דרשה מיוחדת

"זכור את אשר עשה לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה, שנת תשפ"ב, נקרא בפרשת ויקרא), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "......

Read Halacha