Halacha for יום שלישי י"ג שבט תשפ"א 26 בJanuary 2021

Precedence Regarding the Order of Blessings (Continued)

Summary of the Laws Explained Thus Far
In the previous Halachot we have explained that there is an order of priority regarding blessings, sometimes because of the innate importance of the food and sometimes due to the importance of the blessing.

Priority of “Boreh Peri Ha’etz” Over “Boreh Peri Ha’adama
The only thing left to explain is the proper procedure to follow when there are both fruits of a tree and produce of the ground in front of an individual. If, for instance, one has in front of him pineapple (which requires a “Boreh Peri Ha’adama blessing) and an apple or a cucumber and a date, does one have precedence over the other?

The Disagreement Among the Rishonim
Indeed, there is a dispute among the Rishonim about this and some are of the opinion that since the blessing of “Boreh Peri Ha’adama” includes in it fruits of a tree as well (since trees indeed grow from the ground), the “Boreh Peri Ha’adama” blessing is considered less specific than the “Boreh Peri Ha’etz” blessing and the more specific blessing of “Boreh Peri Ha’etz” must therefore be recited first. The Ba’al Halachot Gedolot and others rule likewise.

Most Rishonim, however, maintain that there is no priority in such a situation, for although regarding the “Shehakol” blessing which is all-inclusive and therefore of minimal significance does the blessing of “Boreh Peri Ha’etz” have priority, nevertheless, the “Boreh Peri Ha’adama” blessing is considered no less important than “Boreh Peri Ha’etz” and one does not have priority over the other. This is the opinion of Rav Hai Gaon, the Rif, and others.

The Bottom Line
Maran Ha’Shulchan Aruch (Chapter 211, Section 3) rules in accordance with the majority of the Rishonim that there is, in fact, no priority of the “Boreh Peri Ha’etz” blessing over the “Boreh Peri Ha’adama” blessing. Thus, if one has fruits of a tree and produce of the ground in front of him, one may recite a blessing on whichever item one wishes first, taste it, and subsequently recite a blessing upon the other. Therefore, in the above situation where one has pineapple and an apple in front of him, one may recite a blessing on whichever one he wants first. (Nevertheless, Maran Rabbeinu Ovadia Yosef zt”l writes that since there are those who rule that “Boreh Peri Ha’etz” does have priority over “Boreh Peri Ha’adama,” it is proper to recite the “Boreh Peri Ha’etz” blessing before the “Boreh Peri Ha’adama” blessing unless one likes the vegetable or other produce of the ground better, in which case one should recite a blessing on the one he enjoys more first.)

Priority of a Fruit of the Seven Species Over a Vegetable
This that we mentioned that one need not recite the blessing on fruits before vegetables (or other produce of the ground) applies even when the fruit is a member of the Seven Species, for instance, in the above situation where there were cucumbers and dates placed in front of an individual, although cucumbers require the “Boreh Peri Ha’adama” blessing and dates require the “Boreh Peri Ha’etz” blessing and it is one of the Seven Species, one still need not recite a blessing on the dates first. The reason for this is because the only time that the Seven Species take precedence over another food is only with regards to another fruit that shares the same blessing, for instance dates and apples. However, if the two foods have different blessings, for instance, cucumbers and dates, the dates do not take precedence over the cucumbers.

Summary: If one has a “Boreh Peri Ha’etz” item and a “Boreh Peri Ha’adama” item before him, one need not give precedence to one’s blessing over the other.

Ask the Rabbi


8 Halachot Most Popular

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

Read Halacha

שאלה: האם מותר לאכול דגים בחלב או בחמאה

תשובה: שנינו במסכת חולין (דף קג:) כל בשר אסור לבשל בחלב, חוץ מבשר דגים וחגבים. ומבואר אם כן שמעיקר הדין אין בכלל האיסור של בישול ואכילת בשר וחלב, איסור לבשל דגים עם חלב, משום שבשר דגים אינו בכלל "בשר" שאסרה תורה, ואף אינו אסור מגזירת חכמים. אולם מרן הבית יוסף (בסימן פז), כתב, שמכל ......

Read Halacha

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קדש ורחץ כרפס יחץ מגיד רחצה מוציא מצה מרור כורך שולחן עורך צפון ברך הלל נרצה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מקום ספרי "הגדה של פסח" מתוקנים שבהם מפורט היטב כיצד......

Read Halacha

שמונה מעלות בצדקה

כתב הרמב"ם (פ"י מהל' מתנות עניים), שמונה מעלות יש בצדקה זו למעלה מזו. כלומר, שמונה סוגים יש במצוות צדקה, וכל אחד מהם מעלתו גדולה משל חבירו. המעלה הגדולה מכולם, זה המחזיק ביד ישראל שאין לו מעות די מחסורו, ונותן לו מעות במתנה או בהלואה, או שדואג לו שתהיה לו פרנסה על ידי שמכניסו באיזה ......

Read Halacha


מתנות לאביונים - קורונה

הזכרנו אתמול באופן כללי את מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים, והוא חיוב על כל איש ואשה. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא ש......

Read Halacha

דיני ברכת האילנות – מנהג חכמי "פורת יוסף"

זמן ברכת האילנות בדברי חכמינו שתיקנו את ברכת האילנות, וכן בדברי הפוסקים, נזכר כי הזמן הראוי לברכת האילנות הוא בימי ניסן שאז דרך האילנות ללבלב ולהוציא ניצנים. ובפשיטות נראה שדוקא בימי ניסן, תיקנו רבותינו לברך ברכה זו, אבל בזמנים אחרים, אין לברכה. מדינות בהן האילנות פורחות בזמנים אחרים אך בארצות......

Read Halacha

שאלה: אלו הנוהגים להפריש בכל חודש מעשר כספים, האם יכולים לנכות מסכום המעשר דמי פרנסת בניהם ובנותיהם אשר עמם בבית?

תשובה: ביארנו, שחייב כל אדם לתת איזה סכום לצדקה בכל שנה, ומדה בינונית לתת בכל חודש עשירית מכל הריוח של אותו החודש. וכעת לענין השאלה, אודות אלו הנוהגים לתת בכל חודש מעשר כספים מכל הרוחים שלהם, האם הם רשאים לנכות מהמעשר את הוצאות כלכלת בניהם ובנותיהם הגדולים אשר בבית. והנה שורש השאלה, הוא לפי מה ש......

Read Halacha

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

Read Halacha