Halacha for יום שני כ' סיון תשפ"א 31 בMay 2021

Legumes Roasted by a Non-Jew and the Acceptance of the Rulings of the Ari z”l

Question: In recent years, a well-known rabbi has publicized that it is forbidden to eat chick peas roasted by a non-Jew as this is included in the prohibition to consume food cooked by a non-Jew. Is this indeed the correct Halacha?

Answer: In previous Halachot we have explained that our Sages have prohibited eating food cooked by a non-Jew. We have likewise written that if the dish is a very simple one such that it is unworthy of being served on a king’s table, this food is not included in this prohibition.

Regarding chick peas, it seems that since they are fit to be served on a king’s table, they should be included in the prohibition of food cooked by a non-Jew and it should be forbidden to consume them if they were roasted by a non-Jew.

The Opinion of Maran Ha’Bet Yosef
Nevertheless, Maran Ha’Bet Yosef (Chapter 113 and in his Kesef Mishneh, Chapter 17 of Hilchot Ma’achalot Assurot, Halacha 17) writes that according to the Rambam, the prohibition of foods cooked by a non-Jew does not apply to roasted chick peas, for this is considered such a simple food that one would not invite a guest over to one’s home only to eat chick peas. (The basis for this enactment was because our Sages were concerned that a non-Jew would invite a Jew over to eat and this would cause them to mingle, as we have explained.)

The Opinion of the Ari z”l
On the other hand, Rabbeinu Ha’Ari z”l, whose rulings are followed by all of the great Mekubalim, writes that one may not eat chick peas roasted by a non-Jew, for they are ultimately fit to be served on a king’s table.

The Disagreement Among the Poskim Regarding Whether or Not We Rule in Accordance With the Ari z”l
This leads us into a great disagreement among the Poskim. Do we say that when the Ari z”l rules on a given matter are we bound by his ruling or do we say that when Maran disagrees with the Ari z”l we follow the ruling of Maran and not that of the Ari?

Regarding our scenario, Maran Rabbeinu Ovadia Yosef zt”l writes (in his Halichot Olam Volume 7, page 102) that even according to the opinions that we must rule in accordance with the Ari’s rulings even when it contradicts other Poskim, this only applies to matters which the Ari ruled based on his knowledge of the hidden Torah, in which he was more fluent than others. However, regarding matters which unrelated to the hidden Torah and the Ari ruled a certain way based of his great wisdom of the revealed Torah, the opinion of the Ari z”l certainly has no precedence over the opinion of Maran Ha’Shulchan Aruch.

Therefore, regarding our case where the Ari’s ruling is not based on his knowledge of Kabbalah, rather, he ruled this way because this is what the Halacha seemed to have been to him, we certainly need not forsake the opinion of the Rambam and Maran in favor of the Ari’s ruling. Thus, halachically speaking, the prohibition of foods cooked by a non-Jew does not apply to chick peas roasted by a non-Jew.

This is certainly true based on our tradition in Halacha that we do not forsake the opinion of Maran Ha’Shulchan Aruch even when the saintly Ari z”l disagrees with him; we must therefore rule that roasted legumes, such as chick peas, are not included in this prohibition.

Summary: The prohibition of foods cooked by a non-Jew does not apply to roasted chick peas. They may therefore be eaten when there is no other Kashrut concern surrounding them. The same applies to any other kind of roasted legumes, such as fava beans and the like. Nevertheless, cooked legumes are included in the prohibition of foods cooked by a non-Jew. However, regarding chick peas and other beans cooked by a non-Jew which are canned and meant for commercial sale, there is room for leniency and they are permitted to be eaten (see Responsa Yabia Omer, Volume 10, Yoreh De’ah, Chapter 8).

Ask the Rabbi


8 Halachot Most Popular

משנכנס אב ממעטין בשמחה – שנת תשפ"א

אתמול, ביום שבת קודש, חל ראש חודש מנחם אב. ובשבוע הבא ביום ראשון (ממוצאי שבת), יחול יום תשעה באב. הקדוש ברוך הוא יהפכהו לששון ולשמחה במהרה בימינו. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שלמדנו, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנ......

Read Halacha

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

Read Halacha

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשפ"א), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

Read Halacha

"שבעה עשר בתמוז"

היום הוא יום תענית "שבעה עשר בתמוז". תענית שבעה עשר בתמוז נאמר בספר זכריה (פרק ח פסוק יט) "כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת, צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי, יִהְיֶה לְבֵית יְהוּדָה לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה וּלְמֹעֲדִים טוֹבִים וְהָאֱמֶת וְהַשּׁ......

Read Halacha


שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

Read Halacha

תשעה באב במוצאי שבת – בגדים לתשעה באב

בברייתא במסכת תענית, (דף ל.), מבואר שגזרו רבותינו על חמשה עינויים שחייב כל אדם לנהוג בהם ביום תשעה באב, ואלו הם: אכילה ושתיה, רחיצה, סיכה (שהיו סכין את הגוף בשמן וכדומה), נעילת הסנדל (כלומר, נעילת נעליים העשויים מעור), ותשמיש המטה. ואמרו רבותינו (תענית ל ע"ב), כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה......

Read Halacha

שאלה: האם מותר לאכול דגים בחלב או בחמאה

תשובה: שנינו במסכת חולין (דף קג:) כל בשר אסור לבשל בחלב, חוץ מבשר דגים וחגבים. ומבואר אם כן שמעיקר הדין אין בכלל האיסור של בישול ואכילת בשר וחלב, איסור לבשל דגים עם חלב, משום שבשר דגים אינו בכלל "בשר" שאסרה תורה, ואף אינו אסור מגזירת חכמים. אולם מרן הבית יוסף (בסימן פז), כתב, שמכל ......

Read Halacha

מנהגי ימי בין המצרים

הימים שבין שבעה עשר בתמוז לתשעה באב, נקראים ימי "בין המצרים", וכפי שהסברנו אתמול. ברכת שהחיינו טוב להזהר ולא לברך ברכת "שהחיינו" בימי בין המצרים, מליל שבעה עשר בתמוז ועד אחרי תשעה באב, על פרי חדש, או על בגד חדש. ויניח את הפרי או הבגד עד לאחר תשעה באב, ולא יאכלנו בלא לברך שהחי......

Read Halacha