Halacha for יום ראשון י"ג כסלו תשפ"א 29 בNovember 2020

The Laws of Women Regarding the “Melaveh Malka” Meal

In the previous Halacha we have explained that one should put forth an effort to eat The fourth Shabbat meal, which is also known as the “Melaveh Malka” meal, which is held on Motza’ei Shabbat to escort out the Shabbat Queen and to retain blessing for the rest of the meals of the week. We also explained that there is a special Mitzvah for one to eat bread during the fourth Shabbat meal, but if one is unable to do so because he is already satiated, one may partake of “Kisnin” bread (such as cake or crackers) instead. If one cannot even eat “Kisnin” bread, one should at least partake of some fruit.

Regarding whether or not women should put forth effort to eat the fourth Shabbat meal, the Sefer Tosefet Ma’aseh Rav (Chapter 39) recounts that once, the wife of the Gaon of Vilna accepted a fast upon herself that was to last from Motza’ei Shabbat until Friday night consecutively. Thus, she refrained from eating immediately after the Third Shabbat meal and immediately upon hearing Havdalah, she went to bed. This matter became known to the Gra and he sent a messenger to tell his wife that all of the fasts that she had undertaken would not suffice to atone for missing the fourth Shabbat meal even once. Immediately upon hearing this, she quickly rose and ate the fourth Shabbat meal. Clearly, we can infer that the Gra maintains that women are also obligated in the Mitzvah of partaking of the fourth Shabbat meal. (Similarly, Hagaon Rabbeinu Yosef Haim of Baghdad writes in his Responsa Rav Pe’alim (Chapter 35) that those who customarily fast on Jewish leap years from Motza’ei Shabbat until Friday night consecutively may not begin fasting immediately following the third Shabbat meal, thereby cancelling the fourth Shabbat meal.)

Similarly, the Sefer Petach Ha’Devir writes that women must also partake of the fourth Shabbat meal. This based on what is written in the Sefer Mateh Moshe (Chapter 513) that “there is a bone in a person’s body called ‘Nascoy’, which is also known as the ‘Luz’ bone, which is the essence and root of the human being from the essence of Heaven. When a person dies, this bone neither disintegrates nor becomes diminished and even if it were to be thrown into fire it would not burn, for this bone is eternal and from it will a person be restored at the time of the resurrection of the dead.” Similarly, our Sages tell us in the Midrash (Kohelet Rabba Parasha 12, Chapter 5) that in the future, a person will be resurrected using the “Luz” bone located in one’s spine. The Mekubalim tell us that this bone benefits solely from the fourth Shabbat meal eaten on Motza’ei Shabbat. Thus, women must also partake of the fourth Shabbat meal. There are more reasons for this which we cannot go into detail about at the present time.

Therefore, Maran Rabbeinu Ovadia Yosef zt”l writes that women should also put forth an effort to partake of the fourth Shabbat meal. He adds that it is quoted in the name of the saintly Rav Elimelech of Lizhensk that when a woman eats something for the fourth Shabbat meal and says beforehand, “this is for the sake of the Melaveh Malka meal,” it is especially auspicious for easy childbirth and in this merit they will, G-d willing, give birth easily and safely. We are actually aware of several cases where this Segulah (auspicious custom) has worked.

Ask the Rabbi


8 Halachot Most Popular

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

Read Halacha

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קדש ורחץ כרפס יחץ מגיד רחצה מוציא מצה מרור כורך שולחן עורך צפון ברך הלל נרצה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מקום ספרי "הגדה של פסח" מתוקנים שבהם מפורט היטב כיצד......

Read Halacha

מתנות לאביונים - קורונה

הזכרנו אתמול באופן כללי את מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים, והוא חיוב על כל איש ואשה. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא ש......

Read Halacha

דיני ברכת האילנות – מנהג חכמי "פורת יוסף"

זמן ברכת האילנות בדברי חכמינו שתיקנו את ברכת האילנות, וכן בדברי הפוסקים, נזכר כי הזמן הראוי לברכת האילנות הוא בימי ניסן שאז דרך האילנות ללבלב ולהוציא ניצנים. ובפשיטות נראה שדוקא בימי ניסן, תיקנו רבותינו לברך ברכה זו, אבל בזמנים אחרים, אין לברכה. מדינות בהן האילנות פורחות בזמנים אחרים אך בארצות......

Read Halacha


כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

Read Halacha

שבת זכור - קורונה

"זכור את אשר לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה, שנת תשפ"א, נקרא בפרשת תרומה), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרשת......

Read Halacha

חג הפסח התשפ"א

אמרו רבותינו בתוספתא (פסחים פ"ג): שואלין ודורשין בהלכות הפסח קודם הפסח שלושים יום. ועל פי זה נהגו רבני ישראל בכל הדורות, שבשבועות הללו, מפורים ועד פסח, מלמדים ברבים את הלכות הפסח, מאחר וכל אדם מישראל צריך להיות בקי בדינים רבים הנוגעים לפסח, בכשרות המאכלים והכלים, בסדר ליל פסח ועוד. אולם השנ......

Read Halacha

מנהג תיקון ליל שבועות

מנהג תיקון ליל שבועות פשט המנהג בכל תפוצות ישראל, להיות נעורים בליל חג השבועות ולעסוק בתורה, עד עלות השחר, וכמו שכתוב בזוהר הקדוש; חסידים הראשונים לא היו ישנים בלילה הזאת, והיו עוסקים בתורה, ואומרים: בואו לנחול מורשה קדושה לנו ולבנינו בשני העולמות. וכן אמרו עוד בזהר הקדוש: כל אלו שמתקנים התיקון בלי......

Read Halacha