Halacha for יום שני ז' כסלו תשפ"א 23 בNovember 2020

Moving an Electric Blanket or Fan on Shabbat

Question: May one use an electric blanket (heating pad) on Shabbat or is it prohibited to be moved due to the prohibition of Muktzeh? Similarly, may one turn a fan to another direction on Shabbat?

Answer: In the previous Halachot we have discussed several laws of Muktzeh on Shabbat which are objects our Sages have prohibited moving on Shabbat. When addressing the above question, we must first clarify what category of Muktzeh moving an electric blanket or fan falls into.

Certainly, these objects cannot be classified as “innate Muktzeh,” for only objects which are not a “vessel” and do not serve any purpose on Shabbat fall into this category. A blanket and a fan, however, are considered “vessels” and they most definitely do serve a purpose on Shabbat.

We must consider though the law of “a tool which is used for work forbidden on Shabbat”. Our Sages prohibited moving tools that are designated for work forbidden on Shabbat, such as a rake, shovel, or hammer. Clearly, it is forbidden to turn on a fan or an electric blanket on Shabbat. It would seem then that it should be prohibited to move these objects on Shabbat.

The Tosafot (Shabbat 36a) write that a candle which is made to be lit is considered “a tool used for work forbidden on Shabbat.” Nevertheless, Hagaon Rabbeinu Akiva Eiger quotes the Rashba and other great Rishonim who write that a candle is not a “tool used for work forbidden on Shabbat,” for this only applies to tools which are used themselves for the forbidden work through being moved, such as a hammer or a shovel; however, an object whose igniting is forbidden but is not used itself to perform the forbidden work cannot be classified as a “tool used for work forbidden on Shabbat”. (A candle may, nevertheless, not be moved on Shabbat because of a different law called, “A base for a forbidden object”, which we shall, G-d willing, explain another time).

It would now seem that an electric blanket or fan should not be considered Muktzeh on Shabbat since they are, in essence, not “tools used for work forbidden on Shabbat”; rather they are only powered on by an action prohibited on Shabbat. Similarly, Hagaon Harav Shlomo Zalman Auerbach and Hagaon Harav Moshe Feinstein rule that an object which is turned on through electricity is not necessarily considered Muktzeh on Shabbat unless it is used to perform a work forbidden on Shabbat, such as a drill and the like. Therefore, one may move a fan on Shabbat in order to turn it to a different direction. Similarly, one may move an electric blanket on Shabbat.

For this reason, among other considerations, Maran zt”l writes that one who is hard of hearing may move his hearing aid on Shabbat since this device is not Muktzeh although it is powered by electricity (or battery power).

Summary: One may turn a fan to another direction on Shabbat. Similarly, one may use an electric blanket on Shabbat that was connected to a power source before the onset of Shabbat. However, care must be taken that the plug not be pulled out of the outlet on Shabbat.

Ask the Rabbi


8 Halachot Most Popular

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

Read Halacha

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קדש ורחץ כרפס יחץ מגיד רחצה מוציא מצה מרור כורך שולחן עורך צפון ברך הלל נרצה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מקום ספרי "הגדה של פסח" מתוקנים שבהם מפורט היטב כיצד......

Read Halacha

מתנות לאביונים - קורונה

הזכרנו אתמול באופן כללי את מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים, והוא חיוב על כל איש ואשה. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא ש......

Read Halacha

דיני ברכת האילנות – מנהג חכמי "פורת יוסף"

זמן ברכת האילנות בדברי חכמינו שתיקנו את ברכת האילנות, וכן בדברי הפוסקים, נזכר כי הזמן הראוי לברכת האילנות הוא בימי ניסן שאז דרך האילנות ללבלב ולהוציא ניצנים. ובפשיטות נראה שדוקא בימי ניסן, תיקנו רבותינו לברך ברכה זו, אבל בזמנים אחרים, אין לברכה. מדינות בהן האילנות פורחות בזמנים אחרים אך בארצות......

Read Halacha


כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

Read Halacha

שבת זכור - קורונה

"זכור את אשר לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה, שנת תשפ"א, נקרא בפרשת תרומה), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרשת......

Read Halacha

חג הפסח התשפ"א

אמרו רבותינו בתוספתא (פסחים פ"ג): שואלין ודורשין בהלכות הפסח קודם הפסח שלושים יום. ועל פי זה נהגו רבני ישראל בכל הדורות, שבשבועות הללו, מפורים ועד פסח, מלמדים ברבים את הלכות הפסח, מאחר וכל אדם מישראל צריך להיות בקי בדינים רבים הנוגעים לפסח, בכשרות המאכלים והכלים, בסדר ליל פסח ועוד. אולם השנ......

Read Halacha

מנהג תיקון ליל שבועות

מנהג תיקון ליל שבועות פשט המנהג בכל תפוצות ישראל, להיות נעורים בליל חג השבועות ולעסוק בתורה, עד עלות השחר, וכמו שכתוב בזוהר הקדוש; חסידים הראשונים לא היו ישנים בלילה הזאת, והיו עוסקים בתורה, ואומרים: בואו לנחול מורשה קדושה לנו ולבנינו בשני העולמות. וכן אמרו עוד בזהר הקדוש: כל אלו שמתקנים התיקון בלי......

Read Halacha