Halacha for יום שלישי כ"ג אייר תשע"ח 8 בMay 2018

Establish Many Students

The first Mishnah in Pirkei Avot states: “Moshe received the Torah at Sinai and transferred it to Yehoshua. Yehoshua then transferred it to the Elders and the Elders transferred it to the Prophets. The Prophets transferred it to the members of the Great Assembly. They (the members of the Great Assembly) said three things: Be patient in judgment, establish many students, and make a fence for the Torah.”

Avot of Rabbi Natan states that Bet Shammai say that one should only teach a student who is wise, humble, and a Ben Torah. Bet Hillel, on the other hand, say that one should teach any student, for there were many criminals among the Jewish nation who came closer to Torah learning and as a result, merited having righteous offspring.

The opinion of Bet Shammai is seemingly quite understandable, for if one teaches a student who is not humble, when he grows somewhat in Torah study, he will immediately view himself as a wise man which will cause him to disagree with the Torah luminaries of the generation and this will cause great destruction. Similarly, if one teaches a student who is not intelligent, even after several years of learning, the student will still expound the Torah in an erroneous and crooked manner which will likewise cause great destruction. History has already shown several unworthy students who had studied a small amount of Torah and then proceeded to sway the Jewish nation from the proper path. However, according to Bet Hillel, this risk is worthwhile, for the light of Torah may bring back many straying Jews to the fold and they will then produce good and pious Jews.

Although the Halacha follows the opinion of Bet Hillel, this does not mean that one should teach Torah to literally every single person, for the Gemara (Chullin 133a) states, “One who teaches an unworthy student shall fall into Gehinnom.” Maran zt”l explains this to mean when one is clearly aware that this student is going in an unsavory path; however, if one is not aware of the student’s actions or behavior, it is a Mitzvah to teach Torah to such a student.

Nevertheless, Maran Rabbeinu Ovadia Yosef zt”l writes that nowadays, it is a Mitzvah to teach Torah even to students who are unworthy as long as they appear to be products of “captured children,” i.e. that they do not observe Torah and Mitzvot as a result of their distorted secular education. It is likewise a Mitzvah to bring inmates in prison who were charged with heinous crimes to Torah and Mitzvot, for many of them return to the correct path after being taught Mussar and being rehabilitated. Indeed, Maran zt”l once instructed us to teach Torah to a wayward youth who used to be a Ben Torah but unfortunately strayed from the path of Torah, for only the Torah has the power to return him to the proper path. (However, one may not teach a student who only studies Torah in order to destroy.)

One must likewise try to spread Torah and Mitzvot lovingly to one’s relatives. One should not lecture them endlessly; rather, one should speak to them in a pleasant manner so that they may accept even one good resolution upon themselves, for this one thing will bring them further and further in their Torah observance. By registering friends to receive the daily “Halacha Yomit” email (obviously with prior consent), one merits teaching them Torah every day; the light of the Torah will surely raise their spiritual level. We have indeed seen some fruits of our labor and today, thank G-d, there are over twenty-five thousand regular members who have registered to receive these Halachot every day. Countless others receive these Halachot by other means and ascend the levels of Torah and Mitzvot and become truly knowledgeable in Torah, how fortunate they truly are.

Ask the Rabbi


8 Halachot Most Popular

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

Read Halacha

משנכנס אב ממעטין בשמחה – שנת תשפ"ב

ביום שישי הבא עלינו לטובה, יחול ראש חודש מנחם אב. ובשבוע הבא ביום שבת, יחול יום תשעה באב, ומאחר ואין להתענות בשבת (מלבד ביום הכיפורים), לכן התענית נדחית ליום ראשון (ממוצאי שבת הבאה), עשירי באב. הקדוש ברוך הוא יהפכהו לששון ולשמחה במהרה בימינו. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנה......

Read Halacha

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשפ"ב), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

Read Halacha

"שבעה עשר בתמוז"

היום הוא יום תענית "שבעה עשר בתמוז". שבעה עשר בתמוז חל אתמול, בשבת, ומחמת קדושת השבת התענית נדחית להיום. תענית שבעה עשר בתמוז נאמר בספר זכריה (פרק ח פסוק יט) "כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת, צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי, יִהְיֶה לְבֵית יְהו......

Read Halacha


שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

Read Halacha

דין סעודה מפסקת בשבת

בכל שנה, בערב תשעה באב, אסרו חכמים לאכול בשר ולשתות יין בסעודה המפסקת, (היא הסעודה שאוכלים לפני תחילת הצום, אחרי חצות היום). וכן אסרו לאכול שני תבשילים בסעודה המפסקת. וישנם כמה פרטי דינים בזה. אולם בשנה זו (תשפ"ב) שתענית תשעה באב תחול ביום ראשון, נמצא ש"ערב תשעה באב" חל ביום השבת,......

Read Halacha

דינים השייכים ליום תשעה באב

תשעה באב אסור בחמישה דברים. אכילה ושתיה, רחיצה, וסיכה (סיכה פירושה לסוך את הגוף בשמן, או למרוח קרם גוף וכדומה), נעילת מנעלי עור, ותשמיש המיטה. וכן אסרו חכמים ללמוד תורה ביום תשעה באב, לפי שדברי תורה משמחים את הלב. ואין לעסוק אלא בספר איוב, ובנבואות החורבן שבספר ירמיה, וכן במדרשים השייכים לחורבן, ובה......

Read Halacha

דין תספורת בימי בין המצרים – שנת תשפ"ב

מנהג איסור תספורת מרוב תוקף האבלות בימי בין המצרים, נהגו האשכנזים שלא להסתפר ולהתגלח, מיום שבעה עשר בתמוז ועד יום עשירי באב. אולם הספרדים ובני עדות המזרח לא נהגו להחמיר בזה, אלא מנהגינו כעיקר תקנת רבותינו התנאים, שגזרו אחר חורבן בית המקדש, שבשבוע שחל בו תשעה באב אסור מלספר ולכבס, וכן פסקו הרמב&q......

Read Halacha