הלכה ליום שישי ח' כסלו תש"פ 6 בדצמבר 2019

שאלות ותשובות הלכה יומית - להשיב מה שם האב – לעמוד בפני הבן – לחנך ילד לענות אמן

שאלה: אם שואלים אותי מה שם אבי או אמי, האם מותר לי להשיב?

תשובה: מי ששואלים אותו מה שם אביו, לא יענה מיד את שם אביו, אלא בתוספת תואר כבוד, כגון, אבי פלוני. או יאמר, אבא שלי, פלוני. וכיוצא בזה. ומרן רבינו זצ"ל הורה, שכאשר שואלים אדם מה שם אביו, יוכל לומר בלחש, "אבי", או "אבא שלי", ואז יאמר את שמו בקול רם. (הליכות עולם ח"ח עמוד צב).

 

שאלה: אני זכיתי ברוך ה' שבני תלמיד חכם, ואני שומע ממנו שיעור בכל יום. האם עלי לקום בפניו?

תשובה: בשאלה זו הסתפקו בגמרא במסכת קדושין (לג:). ובתלמוד שלנו לא נתבררה התשובה לספק זה. ומאחר ויש ספק בדבר, וספק זה הוא בחיוב שהוא מן התורה, כתבו הפוסקים שצריך האב לעמוד בפני בנו אם הוא רבו. וכן להיפך, מבואר בתלמוד ירושלמי (פ"ק דפאה), שמי שמלמד את אביו תורה, אפילו אם האב נוהג לקום בפני בנו, עדיין הבן חייב לעמוד בפני אביו. וכן פסק הר"ן (בקדושין שם). וכן פסק מרן זצ"ל. (שם עמוד צז).

 

שאלה: האם יש לחנך ילדים לענות אמן על הברכות?

תשובה: כתב הגאון בן איש חי (פרשת כי תצא), שחייב אדם ללמד את בנו תורה מקטנותו, פסוק שמע ישראל וכו', "וילמדו לענות אמן על כל הברכות ששומע". ומקור הדברים במסכת סנהדרין (קי:), קטן, מאמתי זוכה לבוא לעולם הבא? אמרו בשם רבי מאיר, משעה שיאמר "אמן", שנאמר: "פִּתְחוּ שְׁעָרִים וְיָבֹא גוֹי צַדִּיק שֹׁמֵר אֱמֻנִים". אל תקרא "אֱמֻנִים", אלא "אָמֵנִים". ומרן זצ"ל (שם עמוד קצו) הביא שכן מבואר בזוהר הקדוש (פרשת וילך). ופירש המהרש"א, שהמילה "אמן" מורה על קיום הדבר ועל אמיתותו, וזה הקטן בדיבורו על איזה ברכה שהיא, מורה על קיום הדבר לאמיתו, ולכן זוכה בזה לפתוח לו שערי גן עדן.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

תקיעת שופר

מצות עשה מן התורה לשמוע תרועת השופר ביום ראש השנה, שנאמר "יום תרועה יהיה לכם". ואסור לדבר בין התקיעות, וכל שכן בזמן התקיעות עצמם, ומשעה שבירך "לשמוע קול שופר" (או שיצא ידי חובת הברכה מפי השליח ציבור), לא יוציא הגה מפיו עד שישמע את התקיעות. נחלקו רבותינו גדולי הפוסקים אם יש לומ......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה

האב שמחל על כבודו ועל מוראו

הדברים שנדון בהם היום, הם יסודיים ביותר בהלכות כיבוד הורים. ביארנו בימים האחרונים, כמה עיקרי דינים השייכים לכיבוד אב ואם, ולמורא אב ואם. שיש דינים ששורשם נובע מן החיוב "לכבד" את ההורים, כגון להאכילם ולהשקותם וכדומה. ויש דינים ששורשם נובע מן החיוב "לירא" מן האב ומן האם, כגון, מ......

לקריאת ההלכה

מחללי שבת לגבי יין נסך

בהלכות הקודמות ביארנו את עיקר הדין של איסור "סתם יינם" של הגויים, שגזרו רבותינו על יינם של הגויים, או יין שנגע בו גוי, שהוא אסור לישראל בשתיה. ויש מקרים שהוא אסור גם בהנאה ולא רק בשתיה. אדם שאינו שומר מצוות ולגבי אדם שאינו שומר תורה ומצוות, ובכלל זה גם אינו שומר שבת, מבואר בדברי רבותי......

לקריאת ההלכה


קריאה בשם אביו או אמו – הנהגות ממרן זצ"ל

שאלה: האם מותר לקרוא לאבא בשמו הפרטי, והאם מותר לקרוא לחבר ששמו כשם האב בשמו הפרטי? תשובה: אסור לבן לקרוא לאביו או לאמו בשמם, וכגון שקוראים לאביו שמואל, אסור לו לקרותו "שמואל" אלא קוראו "אבא". ודין זה נפסק בפירוש בגמרא. שאדם צריך להתיירא כשמזכיר שם אביו או שם אמו משום כבודם, ב......

לקריאת ההלכה

אם מותר לבן לחלוק על אביו ולקרוא בשם אביו

בהלכה הקודמת הזכרנו שאסור לבן או לבת לסתור את דברי הוריהם, שכן כך פירשו בגמרא במסכת קידושין (לא:) שבכלל מצות מורא אב ואם, שלא לסתור את דברי אביו ואמו, לומר על דבריהם שאינם נכונים. במה שאמרו שלא יסתור דברי אביו, נחלקו רבותינו הראשונים והאחרונים בכמה נקודות בנושא זה. ראשית, דנו הפוסקים האם ......

לקריאת ההלכה

דין כבוד ומורא אב ואם

מצות כיבוד הורים, נחלקת לשני חלקים. החלק הראשון, הם הדברים השייכים ל"כיבוד" הורים. והחלק השני, הם הדברים השייכים "למורא", כלומר, ליראה מההורים. וכפי שנאמר בתורה, "כבד את אביך ואת אמך", "איש אמו ואביו תראו". איזהו מורא מההורים? לא יעמוד במקום המיוחד לאביו לה......

לקריאת ההלכה

כיבוד אב ואם – יחס מרן זצ"ל לאמו

לפני כמה שנים, למדנו בהלכה יומית את עיקר דיני כיבוד אב ואם, וכעת נחזור על הדברים, ונברר עוד פרטי דינים אקטואליים הלכה למעשה בעזרת ה'. גודל החיוב בכבוד ההורים שנינו בברייתא במסכת קידושין (דף ל:) תנו רבנן, נאמר: "כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ וְאֶת אִמֶּךָ",  ונאמר "כַּבֵּד אֶת ה&#......

לקריאת ההלכה