הלכה ל יום שני 6 Adar 5780 2 מרץ 2020

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

אבי כלפו בן ג'וליה ז"ל

הרני כפרת משכבו. היה איש של שלום.
ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

אוהבים ילדיו וכל בני ביתם

קריאת המגילה – קולות נפץ

כל אדם מישראל חייב בקריאת המגילה ביום הפורים, וצריך לקרותה בלילה ולשוב ולקרותה ביום, שנאמר "אֱלֹהַי, אֶקְרָא יוֹמָם וְלֹא תַעֲנֶה וְלַיְלָה וְלֹא דֽוּמִיָּה לִי". ופסוק זה נאמר בספר תהילים בפרק "למנצח על אילת השחר", ואמרו בגמרא (יומא כט.) שאסתר נמשלה לאיילת השחר. ולכן מפרק זה אנו למדים לענין המגילה שנכתבה על ידי אסתר המלכה יחד עם מרדכי היהודי, והם שתקנו לנו לקרותה בימי הפורים.

שומע כעונה
מכיון שלא כולם בקיאים בקריאת המגילה, וגם לא לכולם יש מגילה כשרה כתובה על גבי קלף, לכן אנו נוהגים לצאת ידי חובת קריאת המגילה מדין "שומע כעונה", כלומר, מי ששומע קריאת מגילה ממי שקורא אותה מתוך מגילה כשרה, יוצא ידי חובת הקריאה כאילו הוא קרא בעצמו. לכן קורא השליח ציבור מתוך מגילה כשרה, והוא מכוין להוציא את כלל הציבור ידי חובת הקריאה, וגם הציבור כולו צריכים לכוין לצאת ידי חובה בקריאתו, והרי זה כמו שהם קוראים בעצמם ממש.

דיבור באמצע המגילה
בעת קריאת המגילה אסור לדבר בשום עניין עד לאחר הברכה שבסוף קריאת המגילה. ואם השומע את הקריאה עבר ודיבר דברים אחרים בעוד שהקורא ממשיך בקריאתו, לא יצא ידי חובתו, ודינו כדין מי שלא שמע חלק מקריאת המגילה וכפי שיבואר להלן.

צריך לדקדק היטב בקריאת המגילה, ובפרט יש להזהר בזה בזמן ששומעים את השליח ציבור קורא במגילה, שלא לאבד אף מילה אחת מן הקריאה במגילה, משום שלדעת רבים מהפוסקים, (ומהם הרשב"א והר"ן ועוד), אם חיסר תיבה (מילה) אחת מהמגילה לא יצא ידי חובתו.

מה יעשה מי שלא שמע חלק מהקריאה?
אם קרה לאדם, שמחמת איזה רעש וכדומה לא שמע כמה מילים מקריאת המגילה, יכול לקרות את אותן המילים מתוך המגילה שבידו, אפילו אם היא אינה מגילה כשרה אלא מגילה מודפסת, ויזדרז בקריאתו וימשיך עד מקום שהשליח ציבור קורא בו, ואז ישתוק וימשיך לשמוע הקריאה מפי השליח ציבור. (ויוצא בזה ידי חובתו, כל זמן ששמע לפחות את רוב קריאת המגילה מפי השליח ציבור, ורק מיעוט המגילה קרא בעצמו מתוך המגילה המודפסת אשר בידו).

המאחר לבית הכנסת
מי שאיחר לבית הכנסת וראה שהשליח ציבור כבר בירך את הברכות שלפני קריאת המגילה. כתב הגאון הראשון לציון רבי יצחק יוסף שליט"א (ילקו"י סימן תרפז), שעדיף שילך לביתו ויקרא מגילה עם ברכות ביחיד, ממה שישמע מגילה בלי ברכות בציבור. וכמובן שהדין כך, דוקא כאשר אדם זה מסוגל לקרוא מגילה לעצמו בבית, אבל אם אינו מסוגל לעשות זאת, מוטב שישמע את המגילה מפי השליח ציבור. ואם השליח ציבור התחיל לקרוא כמה פסוקים מהמגילה, יקרא אותו אדם במהירות מתחילת המגילה עד שישיג את השליח ציבור במקום שהוא קורא. ואז ישתוק ויקשיב לשליח ציבור. וכמובן זאת בתנאי, שאת רוב המגילה ישמע מפי השליח ציבור כמו שהסברנו.

קולות נפץ
יש נוהגים "להכות" את המן. שבשעה שמזכירים את שמו של המן הרשע בקריאת המגילה, מכים על השלחנות וכדומה בקול רעש וכסימן על מחיית עמלק. ובדורות האחרונים יש שהגדילו לעשות ומעוררים רעשים מופרזים, עם קולות נפץ ברעש גדול, והדבר מביא למכשלה גדולה, שיש אנשים ונשים שלא מסוגלים להאזין היטב לכל קריאת המגילה. לכן יש לבטל את המנהג הזה. ואם יש צורך, על הגבאים להודיע, שרק בקריאת "המן" הראשון והאחרון במגילה, יוכלו להקהל להוציא זעמם על המן הרשע בקולות וברקים, ואז ימתין החזן כמה רגעים עד שהקולות יחדלון, וימשיך בקריאת המגילה. וכשהיה מרן זצ"ל צעיר לימים, היה דואג עוד לפני קריאת המגילה לכך שהנערים בקהל לא יעזו לעורר רעשים בנפצים וכדומה, והיה מוחה על זה ביד חזקה, לבל יעיז מישהו מן הקהל לעבור על התקנה, ולא יעשו רעש כלל זולת ב"המן" הראשון והאחרון.

לשמיעת שיעוריו של מרן זצ"ל (מלפני שנים רבות) בנושא:

קריאת המגילה מפי מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל

אורך השיעור: 00:35:55         הורד     (32.89 MB)

דיני פורים ואגדה חלק א

אורך השיעור: 01:04:02         הורד     (29.32 MB)

המשך דיני פורים ואגדה חלק ב

אורך השיעור: 00:45:48         הורד     (20.97 MB)

שאלות ותשובות על ההלכה

אנוס שאין לו איפה לקרוא מגילה , מה יעשה? 16 Adar II 5779 / 23 מרץ 2019

עליו לקרוא מגילה בביתו, ולדאוג מראש למגילה כשרה. ואף על פי שאינו יודע את טעמי המקרא, יקרא, ונכון שאדם אחר ישב לידו וישים לב שלא תמצאנה טעויות בקריאה.

כשאדם משלים את הקריאה של חלק מהמגילה שפספס, ידוע שהוא צריך להשמיע לאוזנו את מה שהוא מוציא מפיו. השאלה היא האם בדיעבד שלא השמיע לאוזנו- האם יצא ידי חובה או לא? 8 Adar II 5779 / 15 מרץ 2019

בדיעבד יוצא ידי חובה גם כשלא משמיע לאזניו. אולם לכתחילה יש להזהר בזה כי יש אומרים שלא יצא אפילו בדיעבד בקריאת מגילה.

מה דינה של בחורה שקראה מגילה בליל י"ד ובליל ט"ו. ולא הספיקה לקרוא בבוקר כלל, האם יצאה ידי חובה על פעמיים? 17 Adar 5778 / 4 מרץ 2018

לא יצאה ידי חובה, כי יש לקרוא בערב ובבוקר,

אני בחוץ לארץ ואין כאן מגילה כשרה. האם אפשר לצאת ידי חובה אם אני קוראת את המגילה, מהמגילה המודפסת שלי? 14 Adar 5778 / 1 מרץ 2018

היה עלייך להשיג מגילה כשרה. וכעת אם אין מגילה, יש לקרוא ממגילה מודפסת. אבל אין לברך על הקריאה.

האם אשה יכולה לקרוא לעצמה ממגילה מודפסת ולצאת ידי חובה? 14 Adar 5778 / 1 מרץ 2018

יכולה לקרוא לעצמה, אבל צריכה מגילה כשרה.

האם יצאה ידי חובת מגילה אשה אשר איחרה והגיעה באמצע ברכות המגילה, השלימה את הברכה תוך כדי....... ומה דינה של אישה שדברה אחרי ברכות אבל שמעה את השליח מתחיל בקריאה, האם יצא ידי חובה? 13 Adar 5778 / 28 פברואר 2018

דיברה אחרי הברכות לפני קריאת המגילה, יצאה ידי חובה. אבל אם בירכה בזמן שהשליח ציבור כבר החל לקרוא, והיא לא קראה בעצמה מיד גם את המילים שהפסידה (עד המקום שהיא ממשיכה את שמיעת הקריאה יחד עם השליח ציבור), לא יצאה ידי חובתה. ועליה לחזור ולקרוא שוב.

אישה שלא בירכה ברכות השחר ושמעה קריאת מגילה. האם נחשב לה שיצאה בקריאת מגילה ? 15 Adar 5777 / 13 מרץ 2017

יצאה ידי חובה

אצלינו קוראים את המגילה ביום לנשים, אחרי סעודה, האם זה מנהג טוב? 9 Adar 5777 / 7 מרץ 2017

לא נכון כלל לעשות כן, אלא יקראו לפני הסעודה.

לכאורה משמע מהאמור שגם מי שדיבר אך השלים את החסר בעצמו
או שדיבר בזמן שהקורא לא התקדם כגון שגער על הילדים שיהיו בשקט, גם הוא לא יצא ידי חובה אף בדיעבד, ושמענו שבמקרה זה יצא י"ח בדיעבד אף שדיבר? 9 Adar 5777 / 7 מרץ 2017

במקרה כזה בהחלט יוצא ידי חובה. כל ששומע רוב המגילה מפי הקורא.

האם ניתן לקרוא קריאת המגילה והמגילה לא מקלף, לאישה בבית ולהוציא אותה ידי חובה? 9 Adar 5777 / 7 מרץ 2017

אין לקרוא לנשים מגילה מתוך מגילה שאינה כשרה.

האם מותר להרעיש בזמן קריאת "המן" ? 9 Adar 5777 / 7 מרץ 2017

מן הדין מותר. אבל הדבר גורם הפרעה לכלל, ולכן לא נכון לנהוג כן. ובמקומות של בני תורה מרעישים בהמן הראשון והאחרון.

האם אפשר לצאת ידי חובת שמיעת מגילה, אם שומעים קריאת מגילה בשידור חי באינטרנט? למי שלא יכול להגיע לבית כנסת? 16 Adar II 5776 / 26 מרץ 2016

לא יוצאים ידי חובת קריאת מגילה אלא בשמיעה מפיו של הקורא ממש. ולא בשידור חי ולא בהקלטה.

שלום, כחייל מילואים אני יכול לצאת לחופשה בתנאי הבא: 
[1] שבת זכור [ חיוב מדאורייתא ]
או
[2] בפורים [ לשמיעת המגילה ]
במה עלי לבחור ??
יש לציין שאוכל לקיים את המצוות רק כאשר אני בחופשה. 4 Adar II 5774 / 6 מרץ 2014

שלום רב!

השאלה חמורה, ויש להורות לך, שתבקש להשתחרר בשבת זכור, כדי לשמוע את הקריאה מן הספר תורה. מאחר והיא מצוה מן התורה, וגם היא המצוה הראשונה שאתה פוגע בה.

וביום הפורים, עליך להשתדל בכל כחך להשיג מגילת אסתר כשרה, ולקרוא מתוכה את המגילה (אף בלי טעמי המקרא, ואפילו עם טעויות בניקוד וכדומה). ועליך לקיים מצוות מתנות לאביונים ומשלוח מנות. ותוכל למנות מראש שליחים לקיים את המצוות הללו עבורך. על ידי שתתן להם את המעות ואת המנות, ולמנותם שליחים שיתנום ביום הפורים. אבל את מקרא המגילה אי אפשר לקיים על ידי שליח, ולכן עליך לקרוא בעצמך כמו שכתבנו.

בברכת התורה, פורים שמח, וה' ישמרך מכל רע,
הלכה יומית.

אם אני קוראת את המגילה בעיר שאני גרה בה בערב במוצאי שבת ובבוקר יום ראשון, ונוסעת באותו היום לירושלים, ולא חוזרת לעיר מגורי לפני השקיעה, האם צריכה בערב לשמוע שוב את המגילה בירושלים?
ואם אסע ביום שושן פורים לירושלים ואגיע רק בצהריים, האם גם אז מחוייבת לשמוע את המגילה? וכן גם בערב יום שני? 4 Adar II 5774 / 6 מרץ 2014

אם שמעת מגילה בליל י"ד, וכן בבוקר י"ד, ואחר כך נסעת לירושלים, ואת חוזרת ללון בביתך שאינו בירושלים, לכל הדעות אינך קוראת מגילה בט"ו. וכן אם אתה נוסעת לירושלים ביום ט"ו בצהרים, אינך צריכה לשמוע מגילה בט"ו.
ויש מחלוקת בפוסקים, לגבי מי ששמע מגילה בי"ד, ונסע בליל ט"ו לירושלים ללון שם, שיש אומרים שאינו קורא מגילה בט"ו, אלא אם עבר דירה ממש לירושלים. ויש חולקים.

מה דינה של אשה שאיחרה מעט לקריאת המגילה (דבר שמצוי בשל טרדות הילדים)?
האם היא יכולה להשלים מה שהחסירה מהחומש/סידור, עד שתגיע להיכן שאוחז הש"צ,כל עוד היא "משיגה" אותו לפני שסיים את רוב המגילה, כדין המחסיר תיבות אחדות? 11 Adar 5770 / 25 פברואר 2010

שלום רב!

אשה שאיחרה לקריאת המגילה, עליה לקרוא בזריזות מהחומש, עד שתגיע למקום שהקורא עומד בו. ואז, אם עוד לא עברה מחצית מהקריאה, הרי היא יוצאת ידי חובתה. וכמו שכתבת.

בברכת התורה,
הלכה יומית.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

Le Seder de Roch Ha-Chana – « Réjouissez-vous en tremblant »

Pendant les 2 soirs de Roch Ha-Chana, nous avons la tradition de consommer certains aliments en guise de bon signe pour toute l’année. C’est pour cela que nous mangeons ces soirs-là, des haricots (Roubya en araméen ou Loubya en arabe), de la courge (Kr’a), du ......

לקריאת ההלכה

Les modes d’expiation des fautes

Les jours du mois d’Eloul dans lesquels nous nous trouvons sont des jours de repentir, de supplication et d’expiation, comme nous l’avons déjà mentionné. Nous allons à présent nous consacrer aux différentes catégories de fautes, &agr......

לקריאת ההלכה

« L’homme doit toujours se considérer à moitié coupable et à moitié innocent »

Nos maîtres enseignent dans la Guémara Kiddouchin (40b): L’homme doit toujours se considérer à moitié coupable et à moitié innocent. S’il réalise une Mitsva, heureux soit-il car il s’est fait basculer vers le plateau du m&eacu......

לקריאת ההלכה

L’allumage des Nérott de Roch Ha-Chana, et le problème se posant cette année

L’allumage des Nérott de Roch Ha-Chana La veille du 1er Yom Tov (jour de fête) de Roch Ha-Chana, comme c’est le cas pour les veilles de Chabbat, nous allumons des Nérott (veilleuses ou bougies) avant le coucher du soleil, lorsqu’il fait encore jour. Pour la ve......

לקריאת ההלכה


Doit-on pleurer à Roch Ha-Chana ?

Question: Quelle est la bonne manière à adopter lors des prières de Roch Ha-Chana ? Doit-on se stimuler à pleurer au moment de la prière, afin qu’Hachem ait pitié de nous et qu’il exauce nos demandes favorablement, ou bien est-il plus juste ......

לקריאת ההלכה

Repentir sur le Lachon Ha-Ra’ (médisance), et repentir pour avoir statué sur une loi de façon erronée

Deux questions: Si j’ai dit du Lachon Ha-Ra’ à l’encontre de mon prochain, dois-je aller le trouver pour lui raconter ce que j’ai dis sur lui et pour lui demander pardon? Quel est le Din au sujet d’un Rav qui a statué de façon rigoureuse dans un ca......

לקריאת ההלכה

L’expiation des fautes – L’étude de la Torah – les fauteurs de notre époque

Dans les précédentes Halachot, nous avons écrit qu’il existe 4 niveaux de fautes. Nous avons expliqué qu’il y a des fautes pour lesquelles il n’y a pas de totale expiation tant que le fauteur ne traverse pas certaines épreuves, ou la mort dans cer......

לקריאת ההלכה

Détails concernant les textes des prières de Roch Ha-Chana et Yom Kippour

Grâce à D., chacun prie toutes les prières de Roch Ha-Chana et de Yom Kippour avec précision, mais dans les différents rituels de prières, il existe différentes versions des textes. Certaines de ces versions sont Halachiquement fondées, d’......

לקריאת ההלכה