הלכה ליום שישי ג' סיון תשפ"א 14 במאי 2021

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

נסים חי בן אסתר ז"ל

ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

המשפחה

פרשת השבוע - פרשת במדבר

נאמר בפרשה: "ואלה תולדות אהרן ומשה ביום דבר ה' אל משה בהר סיני". ופירש רש"י, ואלה תולדות "אהרן ומשה", וכשמזכיר הוא את התולדות, אינו מזכיר אלא את בני אהרן ולא את בני משה, (שהרי בהמשך הדברים לא מוזכרים בניו של משה אלא בניו של אהרן בלבד), אלא שהואיל ולימד משה את בני אהרן תורה, מעלה עליו הכתוב כאילו הם בניו, שכל המלמד את בן חבירו תורה מעלה עליו הכתוב כאילו ילדו. (סנהדרין יט:).

ורבינו האור החיים הקדוש הוסיף לבאר טעם שמשה נחשב לאביהם של בני אחיו אהרן, משום שמשה התפלל על בני אהרן שלא ימותו, כמו שנאמר אחרי מעשה העגל, "ובאהרן התאנף ה' להשמידו, ואתפלל גם בעד אהרן בעת ההיא". והכוונה "להשמידו" היא שבניו לא יחיו וימות חס ושלום בלא זרע, ובזכות תפילתו של משה נשארו לאהרן שני בנים, ורבותינו אמרו שהועילה תפילתו של משה להציל את אלעזר ואיתמר שלא ימותו, ולפיכך ראוי הוא שיקרא הכתוב לבני אהרן בני משה.

כאשר משה רבינו ראה את אהרן אחרי מעשה העגל שנכנס לצרה גודלה שעל ידו חטאו בני ישראל חטא נורא ואיום, אימץ את כל חושיו, והקריב את עצמו בעבור הצלת אהרן ובניו שלא ימותו, הוא רתם את כל הרגשותיו בכדי להתאחד עם צרתו של אחיו, עד שנעשה מאח לצרה לאב לצרה, כאילו היא צרתו עצמו, ומתוך כך בא לתפילה לפני ה' יתברך בהשתפכות הנפש, וזכה ששמע ה' את תפילתו וניצלו אהרן ובניו ממיתה.

וכן פירשו מה שנאמר על תפילתו של משה אחר חטא העגל, "ויחל משה את פני ה' אלהיו", נעשה משה חולה מחמת אותו חטא שחטאו ישראל, כאילו נעשה הוא בעל הצרה ממש.

וכשנתבונן נראה, שהלא משה רבינו היה מלך על ישראל, והיה דבוק כל כולו בה' אלקינו, וכשראה שחטאו ישראל, היה לו לכעוס עליהם, ולומר להם, שוטים, וכי בשביל איחור של יום אחד לפי חשבונכם מיד אתם הולכים לעבוד עבודה זרה? בודאי ראויים אתם לעונש. והיה ה' מחיה רק את משה, והיו כל ישראל מיוצאי חלציו, בנים טובים לה', ולמרות כל זאת, משה רבינו בשלו, כי אם ישראל בצער, גם אני בצער, וכל החשבונות להצדיק את צערם של ישראל אינם אלא פטפוטי הבל, שאין להתחשב בהם, ומעתה מוטל עלי לבחון דרכים כיצד להוציא את עמי מאותה המצוקה שהם נתונים בה.

הרבה נביאים למדו ממעשיו של משה רבן של כל הנביאים, במדרש איכה מובא, שנבוכדנצר ציוה את שרו נבוזראדן שלשה דברים בקשר לירמיהו. א. קחנו ושים עינך עליו. ב. עליו ולא על אומתו. ג. ואל תעשו לו מאומה רע. וכל זאת מפני שרצה לשמור על ירמיהו מכל רע. אבל את עם ישראל ציוה לרדוף עד חרמה, להשמיד להרוג לנתץ ולהרוס. ומסופר שהיה ירמיהו רואה כת של בחורים נתונים בקולרים. נתן ירמיהו את ראשו עמהם. בא נבוזראדן והיה מעבירו מהם. והיה ירמיהו רואה כת של זקנים נתונים בשרשראות של ברזל, בא ונתן את ראשו עמהם. בא נבוזראדן והיה מוציאו מהם. מפני שהיה נבוזראדן מתירא מנבוכדנצר המלך שציוהו שלא יגרם שום נזק לירמיהו הנביא.

אמר לו נבוזראדן לירמיהו, מה אתה עושה? או נביא שקר אתה, או מבעט ביסורים, או שופך דמים. שהרי כבר כמה שנים אתה מתנבא לבני ישראל שהעיר הזו תחרב. ועתה כשאתה רואה שדבריך מתקיימים למה אתה מצטער? אני איני רוצה לעשות לך רעה, ואתה גורם את כל הרעות לעצמך. וכי יסורים לא חשובים בעינך? או אולי אתה מבקש לשלוח יד בנפשך? אם יקרה לך רע המלך יהרגני, לכן לך מכאן. ומיד שלח נבוזראדן את ירמיהו מעליו בכעס.

הנה נבוזראדן בתחילה היה גוי שפל, ולא היה מסוגל להבין את מעשיו של ירמיהו, שהוא נושא בעול עם חבירו, ואף שחטאו ישראל ומגיעה להם הפורענות שבאה להם, עדיין צריך להצטער בצערם. וכשישראל מצטערים, ירמיהו אינו מסוגל לשבת בחיבוק ידיים ולומר שלום עלייך נפשי, אלא הוא מסתובב בין עמו לעודד עד כמה שניתן במצב כזה, ולהשתדל להיות לישראל לעזר. וכל זאת למד ירמיהו ממשה רבינו.

גם אהרן אחיו של משה למד ממשה הנהגה נכונה זו, כאשר נצטרעה מרים, עמד לפני משה ואמר "אל נא תשת עלינו חטאת אשר נואלנו ואשר חטאנו, אל נא תהי כמת". אהרן לא רק מבקש ממשה שיתפלל על מרים שתתרפא, אלא הוא כולל את עצמו בתוך חטאה של מרים, "אשר חטאנו", הוא מוכן למסור את עצמו למענה של מרים אחותו, שלא תמות בצרעתה. ובזכות מסירות נפשו של אהרן, זכה שמרים תהיה מיוחסת על שמו, כמו שנאמר, "ותקח מרים הנביאה אחות אהרן את התוף בידה", וכתב רש"י, אחות אהרן ולא אחות משה? אלא מפני שמסר עצמו עליה כשנצטרעה, נקראה על שמו.

מכאן עלינו ללמוד, כי לעולם יפקח האדם את עיניו, ויראה את בניו ושכניו וכל אלו הבאים עמו במגע, לבדוק שלא חסר להם איזה דבר שהוא יכול לסייע, ואם יוכל להושיט עזרה מה טוב. ואם אינו יכול להושיט עזרה, אין דבר שמונע ממנו להעתיר עבור חבירו בתפילה לפני ה', אולי יאבה ואולי יסלח. וה' ישמע תפילתו, וייטב גם לו בעבור זה.

שבת שלום.

שאלות ותשובות על ההלכה

שלום,
בקראת איגרת הרמב"ן ,האם אפשר להגיד שם ה' ואלוקים?
שבת שלום וחג שמח ג' סיון תשפ"א / 14 במאי 2021

אין להזכיר שם ה', אלא כשמובא בצורה של פסוק. תבורכו, 

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה

דיני חג הסוכות

לפי בקשת מנויים רבים ולתועלת הציבור, הנה אנו מגישים קיצור דינים הנצרכים לימי חג הסוכות הבאים עלינו לטובה הסוכה צריכה להעשות משלש דפנות וסכך, ואת הדפנות ניתן לעשות מכל דבר העומד בפני רוח, למעט סדינים וכדומה שאינם כשרים לדפנות. אם עושים את הדפנות מברזל או פלסטיק וכיוצא בזה מדברים שאין......

לקריאת ההלכה

דין הזכרת משיב הרוח

מתחילין לומר "משיב הרוח" "משיב הרוח ומוריד הגשם", הוא שבח להשם יתברך, שאנו אומרים אותו בימות החורף, בתפלת העמידה, בברכת "מחיה המתים". וכפי שמופיע בכל הסידורים. מתחילין לומר "משיב הרוח ומוריד הגשם" החל מתפילת מוסף של חג שמחת תורה, והזכרה זו, אינה שאלה ובקשה......

לקריאת ההלכה

חודש הרחמים – חודש אלול

היום יום ראשון, בו חל ראש חודש אלול (היום הוא היום הראשון של ראש חודש אלול), שהוא תחילה וראש לימי הרחמים והסליחות. המקור לימי חודש אלול שנינו בפרקי דרבי אליעזר, ארבעים יום עשה משה בהר סיני, קורא במקרא ביום ושונה במשנה בלילה, ולאחר ארבעים יום לקח את הלוחות וירד אל המחנה, וביום י"ז בתמוז שבר ......

לקריאת ההלכה


משנכנס אב ממעטין בשמחה – שנת תשפ"א

אתמול, ביום שבת קודש, חל ראש חודש מנחם אב. ובשבוע הבא ביום ראשון (ממוצאי שבת), יחול יום תשעה באב. הקדוש ברוך הוא יהפכהו לששון ולשמחה במהרה בימינו. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שלמדנו, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנ......

לקריאת ההלכה

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

לקריאת ההלכה

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשפ"א), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

לקריאת ההלכה

"שבעה עשר בתמוז"

היום הוא יום תענית "שבעה עשר בתמוז". תענית שבעה עשר בתמוז נאמר בספר זכריה (פרק ח פסוק יט) "כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת, צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי, יִהְיֶה לְבֵית יְהוּדָה לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה וּלְמֹעֲדִים טוֹבִים וְהָאֱמֶת וְהַשּׁ......

לקריאת ההלכה