הלכה ליום ראשון כ' כסלו תשפ"א 6 בדצמבר 2020

ההלכה מוקדשת לרפואה שלימה עבור

אבירם פורטל בן חנה

הוקדש על ידי

אבא דוד בן ימימה

הדלקת נרות חנוכה בנרות של חשמל

דנו רבותינו בדורות האחרונים, האם ניתן לצאת ידי חובת הדלקת נרות חנוכה, בנרות של חשמל. והשאלה הזו נדרשת במיוחד לגבי אדם שמתארח בבית מלון, באופן שאין לו אפשרות להדליק נרות של אש בחדר המלון. האם הוא יכול להשיג כמה פנסים, ולצאת בעזרתם חובת המצוה?

ובנידון זה, יש להביא תחילה את דברי הרשב"א (שבת כא.), שהסביר, מדוע אסור ליהנות מאור הנרות של חנוכה, שזהו משום שהדלקת נרות החנוכה, היא זכר לנס שנעשה במנורה של בית המקדש, ולכן, יש לדאוג שתהיה ההדלקה דומה להדלקת הנרות בבית המקדש, ומאחר ובבית המקדש היה אסור ליהנות מאור המנורה, לכן גם בחנוכה אסור ליהנות מאור נרות החנוכה.

ולפי זה, כתב מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל (חזון עובדיה חנוכה עמוד צג), שנראה שלא יוצאים ידי חובת הדלקת נרות חנוכה בנרות חשמל, שהרי אין בהם לא שמן ולא פתילה, והדלקה זו אינה דומה כלל להדלקת הנרות שהיתה בבית המקדש. והביא שכן פסקו רוב גדולי האחרונים, ושכדברי הרשב"א מבואר עוד בדברי רבותינו הראשונים.

ולכן למעשה העלה מרן זצ"ל, שאף על פי שלגבי נרות שבת, יוצאים ידי חובת ההדלקה אפילו בנרות של חשמל, (כשיש בנורות חוט להט, אבל נורות "לד" אינן נחשבות לנרות כלל, ולא יוצאים בהם ידי חובת הדלקת נרות שבת), מכל מקום בנרות חנוכה, לא יוצאים ידי חובה אלא בנרות ממש, שיש בהם שמן או שעווה, ופתילה.

ולאור האמור, הוסיף מרן זצ"ל, שמקומות, כמו אולמות או בתי כנסת, שמדליקים בהם נרות חנוכה באמצעות מנורה חשמלית, אין לברך על ההדלקה הזו כלל. והמברך על הדלקה כזו נוגע באיסור ברכה לבטלה. וכן מנורות חנוכה שעושים חסידי חב"ד, או שעושים על גגות בתי כנסת וכדומה, אף על פי שהוא מנהג יפה לפרסם את הנס, מכל מקום אין לברך על הדלקה כזו.

שאלות ותשובות על ההלכה

שלום רב
אם אני הולך להתארח אצל חמי וחמותי בשבת.. האם אני צריך להדליק אצלם גם חנוכיה? או שאני יוצא לידי חובה בהדלקה שלהם? או שמן הראוי להשתתף איתם בשמן?
בנוסף הם עדיין לצערי אינם שומרי תורה.. אז במידה ואני לא צריך להדליק האם כדאי שאני אברך?
בתודה מראש כ' כסלו תשפ"א / 6 בדצמבר 2020

 כתב מרן זצ"ל, שבן או בת נשואים, המתארחים אצל הוריהם, אינם צריכים להשתתף כלל בהוצאות השמן והפתילות, משום שהן נחשבים ממש כבני הבית, ויוצאים ידי חובה בהדלקת הנרות של בעל הבית. ומכל מקום כתב הגאון רבי דוד יוסף שליט"א, שאף באופן כזה נכון להחמיר להשתתף בהוצאות השמן והפתילות. ואם חמיך מכבד אותך בהדלקה, תוכל גם לברך, אבל אם הוא הדליק תחילה, תשתתף עמו ולא תברך,

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה בכל שמונת ימי החנוכה, שיחלו מיום ראשון (ליל יום שני) שבשבוע הבא, מצוה להדליק נר חנוכה. והספרדים נוהגים שמדליקים מנורת חנוכה אחת בכל בית. ואילו האשכנזים נוהגים שכל אחד ואחד מבני הבית מדליק חנוכה לעצמו. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק ל......

לקריאת ההלכה

נר שבת ונר חנוכה, סדר ההדלקה

נחלקו רבותינו הראשונים, מהו סדר הקדימה בהדלקת נרות חנוכה ונרות שבת. כלומר, האם יש להדליק תחילה נרות שבת, ולאחר מכן נרות חנוכה, או שיש להקדים ולהדליק נרות חנוכה קודם? ולדעת הרב בעל הלכות גדולות (המכונה בה"ג), יש להקדים את הדלקת נרות חנוכה להדלקת נרות שבת. וטעמו של בעל הלכות גדולות הוא, משום ש......

לקריאת ההלכה

סידור הכלים בשעת ברכת המזון

שאלה: האם מותר לי לסדר את הכלים שנותרו על השלחן בשעה שאני מברך ברכת המזון? תשובה: בגמרא במסכת ברכות (דף טז.), אמרו, שפועלים, שהם עסוקים כל הזמן במלאכתם, אינם יכולים לברך בשעת העבודה את ברכת המזון. ומכאן למד מרן הבית יוסף (בסוף סימן קצא), שאסור לעשות מלאכה בשעה שמברכים ברכת המזון. (וכן מפורש בירוש......

לקריאת ההלכה

משמעות יום ט"ו בשבט - ודברים לליל ט"ו בשבט

הלילה (ליל יום שני), יחול ליל ט"ו בשבט. יום ט"ו בשבט הוא "ראש השנה לאילנות" (ראש השנה דף ב.), ומקובל לחשוב, שכשם שביום א' בתשרי שהוא יום ראש השנה, דנים את כל באי עולם, לחיים או למוות, לעושר או לעוני וכדומה, כמו כן ביום ט"ו בשבט, דנים בשמים על האילנות וקובעים מה יהיה ג......

לקריאת ההלכה


אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה

אדם המתארח במוצאי שבת של חנוכה

שאלה: בן נשוי המתארח אצל אביו לשבת. היכן ידליק נרות במוצאי שבת? תשובה: בן נשוי המתארח אצל אביו, למנהג הספרדים, שרק בעל הבית מדליק נרות, הרי הבן יוצא ידי חובה בהדלקת הנר של אביו, שהוא מתארח אצלו ואוכל משולחנו. (ולמנהג האשכנזים, בלאו הכי כל אחד מבני הבית מדליק בפני עצמו). והשאלה הנשאלת היא לגבי ......

לקריאת ההלכה

דיני אכסנאי ואורח והחיילים בצבא

שאלה: מי שיוצא מביתו להתארח או לשרת בצבא בימי החנוכה, כיצד עליו לנהוג? תשובה: היוצא לדרך בימי חג החנוכה ומתארח בבית חברו, יש לדון אם עליו להדליק במקום שנמצא שם או לא. ויש בזה חילוק, אם יש מי שמדליק נרות בביתו, אם לא. מי שמדליקים נרות בביתו הנוסע מביתו, אבל אשתו או אחרים מבני ביתו נמצאים בבית......

לקריאת ההלכה

תענית עשירי בטבת

היום הוא יום תענית "עשרה בטבת". ולכן נדבר מענינו של יום עשירי בטבת ביום עשירי לחודש טבת, סמך מלך בבל על ירושלים כדי להחריבה, כמו שנאמר בספר יחזקאל (פרק כד) "וַיְהִי דְבַר ה' אֵלַי בַּשָּׁנָה הַתְּשִׁיעִית בַּחֹדֶשׁ הָעֲשִׂירִי (הוא חודש טבת) בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ לֵאמֹר, בֶּן אָד......

לקריאת ההלכה