הלכה ליום ראשון כ"ט אלול תשע"ט 29 בספטמבר 2019

ההלכה מוקדשת לע"נ מרת אמי עטרת ראשי

שולמית אביאני בת חסיבה ואברהם ע"ה

שנזדככה ביסורים - שהיום אזכרת 12 חודש שלה רוח השם תניחנה בגן עדן
ת.נ.צ.ב.ה

הוקדש על ידי

משפחתה

ראש השנה – רבי חיים בן עטר

לסדר ראש השנה, ראה כאן.

יום ראש השנה, הוא יום הדין, שבו עוברים כל באי עולם לפני ה' יתברך מלך המשפט, ועל כל אחד ואחד גוזרים ביום זה כל מה שיארע עמו במשך השנה ואף השנים הבאות. ולכן על כל אדם להתעורר, לשוב בתשובה, ולתקן את מעשיו הבאים, כדי שיזכה להכתב ולהחתם בספרם של צדיקים, שיזכה לשנה טובה ומבורכת, הוא וכל בני ביתו.

יש שחושבים, הרי כל כך קשה לנו לשוב בתשובה, איך נוכל לשוב בתשובה?

על כך אמר פעם מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל, שמספרים על הגאון רבי חיים בן עטר (בעל ה"אור החיים" הקדוש), שעמד פעם בבית המדרש ודיבר בעניני התשובה, כשסביבו מתקהלים המון בני אדם. עבר שם אדם אחד שאינו שומר תורה ומצוות, ושאל, התקהלות זו למה? אמרו לו, הכנס ותשמע! פילסו לו נתיב, ועמד לפני הרב שדיבר במעלת התשובה דברים החוצבים להבות אש.

הדברים נגעו ללבו של זה, עד שהתחיל להוריד דמעות מעיניו. כשסיים הרב לדבר, והקהל התפזר איש למקומו, נגש האיש הזה אל הרב, ואמר, אדוני הרב! דבריך מצאו מסילות בלבבי, ואני מקבל עלי תשובה שלימה, אבל אדוני הרב, בקשה לי אליך, התפלל עלי שהערב אישן ולא אקום, כי אין בכוחי להמשיך בחיי תורה ומצוות, ולא אוכל לעמוד בהם, לכן מוטב שאמות זכאי ולא אמות חייב!

אמר לו הרב, חלילה לי מעשות זאת! אבל שמע ודע לך, כי כבר היה מי שקדם לך, וביקש את אותה הבקשה שאתה מבקש, הרי זה בלעם הרשע, שאמר "תָּמֹת נַפְשִׁי מוֹת יְשָׁרִים וּתְהִי אַחֲרִיתִי כָּמֹהוּ", בלעם ידע, כי לחיות "חיי ישרים" אין לו כוח. אך מוכן הוא למות "מות ישרים"...

אבל אנו, המשיך רבי חיים בן עטר ואמר, אנו בני אברהם יצחק ויעקב, הובטח לנו מפי הקדוש ברוך הוא, "פתחו לי פתח כפתחו של מחט, ואני אפתח לכם פתח כפתחו של אולם". האם שמת לבך איזה סיוע גדול מן השמים יש למי שחוזר בתשובה? כבר אמרו חכמינו זכרונם לברכה, "הבא ליטהר, מסייעים לו"! לא מבקשים ממך אלא שתפתח רק פתח דק, "חודו של מחט", ויפתחו לך פתח גדול כפתחו של אולם. לך ועסוק בתורה! ותלך מחיל אל חיל ואני אהיה עמך! שמע האיש בקול הרב, וחזר בתשובה שלימה, נשא אשה יראת ה', והעמיד דור ישרים מבורך.

עלינו להתבונן באנשים שהיו רחוקים מאד מדרכי התורה, וזכו לשוב בתשובה שלימה, וכעת הם אהובים מאד לפני ה' יתברך. הנה הרב הגדול רבי אורי זוהר שליט"א, שהיה שקוע בהבלי העולם הזה בהיותו מראשי התרבות החילונית המדומה לפני כמה עשרות שנים, והתאמץ במשך תקופה מסויימת לשוב בתשובה, ומסר נפשו על זה, עד שהאירו לו מן השמים, וזיכהו ה' לעלות בתורה וביראה מתוך שמחה, עד שנעשה לאחד המיוחד מלומדי התורה ועובדי ה' בזמנינו. וכמותו היו עוד הרבה אחרים בדורינו ובדורות הקודמים. וכל שכן מי שאינו רחוק לגמרי מדרכי התורה, אלא שעליו לשפר את מעשיו, שמובטח לו כי מן השמים יעזרוהו בזה, "פתחו לי פתח כפתחו של מחט, ואני אפתח לכם פתח כפתחו של אולם".

מעומק לבינו, אנו מאחלים לכל הלומדים והלומדות היקרים של "ההלכה היומית", שמקדישים מזמנם ותשומת לבם לעסק התורה. יהי רצון שתזכו לשנה טובה ומבורכת, תזכו לעלות עוד מעלה מעלה בתורה וביראת שמים, ותבורכו בכל הברכות שבתורה, ימלא ה' כל משאלות לבכם לטובה ולברכה לעבודתו יתברך, תזכו לשנים רבות נעימות וטובות.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה בכל שמונת ימי החנוכה, שיחלו מיום חמישי (ליל יום שישי) שבשבוע הבא, מצוה להדליק נר חנוכה. והספרדים נוהגים שמדליקים מנורת חנוכה אחת בכל בית. ואילו האשכנזים נוהגים שכל אחד ואחד מבני הבית מדליק חנוכה לעצמו. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק לכל ה......

לקריאת ההלכה

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

לקריאת ההלכה

שאלה: עד מתי מותר להתפלל תפלת שחרית? מהו "סוף זמן תפלה - מגן אברהם" ו"סוף זמן תפלה -הגר"א" שמודפס בלוחות השנה?

תשובה: במשנה במסכת ברכות, ובגמרא (דף כז.) אמרו, שזמן תפלת שחרית הוא עד סוף ארבע שעות מהיום. כלומר, מתחילת היום, יש למנות ארבע שעות, שהן שליש היום (כי בכל יום שתים עשרה שעות, וארבע שעות הן שליש היום), ועד סוף ארבע שעות יש להתפלל תפלת שחרית. מאמתי מונים ארבע שעות? בהלכה הקודמת הזכרנו כי סוף זמן קר......

לקריאת ההלכה

נר שבת ונר חנוכה, סדר ההדלקה

נחלקו רבותינו הראשונים, מהו סדר הקדימה בהדלקת נרות חנוכה ונרות שבת. כלומר, האם יש להדליק תחילה נרות שבת, ולאחר מכן נרות חנוכה, או שיש להקדים ולהדליק נרות חנוכה קודם? ולדעת הרב בעל הלכות גדולות (המכונה בה"ג), יש להקדים את הדלקת נרות חנוכה להדלקת נרות שבת. וטעמו של בעל הלכות גדולות הוא, משום ש......

לקריאת ההלכה


הכנת צנימים על גבי פלאטה בשבת

שאלה: האם מותר להניח בשבת פת, פיתה או פרוסת לחם, על גבי "פלאטה" רותחת, בכדי שיהפכו לצנימים קשים ופריכים? תשובה: בנדון השאלה, אם מותר להכין בשבת צנימים מפת שנאפתה כבר לפני שבת, יש לדון מצד שני איסורים. האחד, מצד איסור אפייה בשבת, שכן המבשל תבשיל בשבת, או האופה פת בשבת, הרי זה מחלל את ......

לקריאת ההלכה

ברכת ברקים ורעמים

הרואה ברקים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית". והשומע קול רעמים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שכוחו וגבורתו מלא עולם". עד מתי אפשר לברך? צריך לברך את ברכות הברקים והרעמים מיד בסמוך לראיית הברק או לשמיעת הרעם. ובכל מקרה אין לברך ......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה

דיני אכסנאי ואורח והחיילים בצבא

שאלה: מי שיוצא מביתו להתארח או לשרת בצבא בימי החנוכה, כיצד עליו לנהוג? תשובה: היוצא לדרך בימי חג החנוכה ומתארח בבית חברו, יש לדון אם עליו להדליק במקום שנמצא שם או לא. ויש בזה חילוק, אם יש מי שמדליק נרות בביתו, אם לא. מי שמדליקים נרות בביתו הנוסע מביתו, אבל אשתו או אחרים מבני ביתו נמצאים בבית......

לקריאת ההלכה