הלכה ליום ראשון י"א תמוז תשע"ט 14 ביולי 2019

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

המורה נעים צדיק בן שמחה וצלח ע"ה

ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

המשפחה

פרחים בשבת – מלאכת מעמר

שאלה: האם מותר לסדר את הפרחים בתוך הואזה (אגרטל) בשבת?

תשובה: בשאלה זו, אם מותר לסדר פרחים בשבת שיעמדו בצורה נאה לכבוד שבת, דנו גדולי האחרונים. ואנו נביא את עיקרי הדברים ואת המסקנה למעשה.

סידור הפרחים – "מתקן כלי"
כתב הגאון רבי משה פיינשטיין זצ"ל בשו"ת אגרות משה (ח"ד סימן עג), שיש לאסור לקבץ מיני פרחים בשבת ולהעמידן יחד על השלחן, משום שיש בזה איסור מצד "מתקן כלי" בשבת.

ומרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל (חזו"ע ח"ג עמוד כו) דחה את דבריו, משום שאפילו אם נאמר שפרח נחשב ל"כלי", הרי בחיבור כמה פרחים יחד, יש חיבור של כמה כלים, ולא שייך לאסור דבר מצד "תיקון כלי" בשבת, אלא כאשר כל חלק מהכלי אינו נחשב "כלי" בפני עצמו, ועל ידי הרכבת שני החלקים יחדיו, יהיה כאן כלי. ועוד, שכתב מרן זצ"ל בשו"ת יביע אומר (ח"א סימן כ), בשם רבותינו הראשונים, שכל דבר שאין צורך באומן (באדם מומחה) לעשותו, ואינו עשוי להתקיים לזמן רב, אין בו איסור משום מתקן כלי בשבת. ולכן גם כאן, שסידור הפרחים יחד היא מלאכה פשוטה, ואינה מיועדת להשאר ימים רבים, הרי שלא שייך לאוסרה בשבת מצד "תיקון כלי". ולכן היקל מרן זצ"ל להבריג את "בלון" הגז של מכונת "סודה" בשבת, משום שאין זה נחשב לתיקון כלי, שהרי ההברגה הזו היא זמנית, ועוד שכל אדם יכול לעשותה. והסכים עם מרן זצ"ל על הפסק הזה, הגאון רבי יצחק וייס זצ"ל, בשו"ת מנחת יצחק (ח"ד סוף סימן קכב).

סידור הפרחים – "מעמר"
אולם הגאון רבי משה פיינשטיין זצ"ל כתב, שיש בסידור הפרחים בשבת איסור נוסף, משום מלאכת "מעמר", שהיא אחת המלאכות האסורה בשבת. ומלאכת "מעמר" הכוונה היא, כשאוספים את הפירות או הירקות בשדה יחד לערימה אחת. ולכן כתב הגר"מ פיינשטיין, שגם איסוף הפרחים וסידורם יחד, היא מלאכת מעמר. ולכן אסור לעשות כן בשבת.

אולם גם בנקודה זו חלק עליו מרן רבינו זצ"ל, והוכיח מדברי כמה מרבותינו הראשונים, שמלאכת "מעמר" אינה שייכת אלא דוקא במקום גידולם של הפירות והירקות. כלומר, בשדה או בגינה, אבל במקום שהקרקע בו מרוצפת, לא שייך בכלל איסור מעמר בשבת. וכן היא דעת מרן השלחן ערוך. וכן פסק המשנה ברורה. ומאחר ומקום גידולם של הפרחים הוא בשדה או בחממה, ובכל אופן אין מקום גידולם בבית, לכן יש להקל בדבר, ומותר לסדר את הפרחים יפה יפה בתוך הכלי בשבת, לכבוד שבת, בין אם מדובר בפרחים ממין אחד, ובין אם מדובר בכמה מינים של פרחים.

שאלות ותשובות על ההלכה

מה הדין לגבי פרח סנטטי, שהוא לא גידולי קרקע ולא שייך מעמר, אבל מתקן אולי כן שייך? שהרי הוא נשאר לזמן רב וגם בדרך כלל זה מצריך שזירה אומנותית, או שמה זה כבר כלי ונחשב רק לצירוף כלים? י"ג תמוז תשע"ט / 16 ביולי 2019

אם מצריך שזירה אומנותית, נכון שלא יעשו כן בשבת. אבל במעשה הדיוט, שסתם אדם יכול לקבל כמה פרחים יחדיו, אין בכך שום איסור.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

תקיעת שופר

מצות עשה מן התורה לשמוע תרועת השופר ביום ראש השנה, שנאמר "יום תרועה יהיה לכם". ואסור לדבר בין התקיעות, וכל שכן בזמן התקיעות עצמם, ומשעה שבירך "לשמוע קול שופר" (או שיצא ידי חובת הברכה מפי השליח ציבור), לא יוציא הגה מפיו עד שישמע את התקיעות. נחלקו רבותינו גדולי הפוסקים אם יש לומ......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה

האב שמחל על כבודו ועל מוראו

הדברים שנדון בהם היום, הם יסודיים ביותר בהלכות כיבוד הורים. ביארנו בימים האחרונים, כמה עיקרי דינים השייכים לכיבוד אב ואם, ולמורא אב ואם. שיש דינים ששורשם נובע מן החיוב "לכבד" את ההורים, כגון להאכילם ולהשקותם וכדומה. ויש דינים ששורשם נובע מן החיוב "לירא" מן האב ומן האם, כגון, מ......

לקריאת ההלכה

מחללי שבת לגבי יין נסך

בהלכות הקודמות ביארנו את עיקר הדין של איסור "סתם יינם" של הגויים, שגזרו רבותינו על יינם של הגויים, או יין שנגע בו גוי, שהוא אסור לישראל בשתיה. ויש מקרים שהוא אסור גם בהנאה ולא רק בשתיה. אדם שאינו שומר מצוות ולגבי אדם שאינו שומר תורה ומצוות, ובכלל זה גם אינו שומר שבת, מבואר בדברי רבותי......

לקריאת ההלכה


קריאה בשם אביו או אמו – הנהגות ממרן זצ"ל

שאלה: האם מותר לקרוא לאבא בשמו הפרטי, והאם מותר לקרוא לחבר ששמו כשם האב בשמו הפרטי? תשובה: אסור לבן לקרוא לאביו או לאמו בשמם, וכגון שקוראים לאביו שמואל, אסור לו לקרותו "שמואל" אלא קוראו "אבא". ודין זה נפסק בפירוש בגמרא. שאדם צריך להתיירא כשמזכיר שם אביו או שם אמו משום כבודם, ב......

לקריאת ההלכה

אם מותר לבן לחלוק על אביו ולקרוא בשם אביו

בהלכה הקודמת הזכרנו שאסור לבן או לבת לסתור את דברי הוריהם, שכן כך פירשו בגמרא במסכת קידושין (לא:) שבכלל מצות מורא אב ואם, שלא לסתור את דברי אביו ואמו, לומר על דבריהם שאינם נכונים. במה שאמרו שלא יסתור דברי אביו, נחלקו רבותינו הראשונים והאחרונים בכמה נקודות בנושא זה. ראשית, דנו הפוסקים האם ......

לקריאת ההלכה

דין כבוד ומורא אב ואם

מצות כיבוד הורים, נחלקת לשני חלקים. החלק הראשון, הם הדברים השייכים ל"כיבוד" הורים. והחלק השני, הם הדברים השייכים "למורא", כלומר, ליראה מההורים. וכפי שנאמר בתורה, "כבד את אביך ואת אמך", "איש אמו ואביו תראו". איזהו מורא מההורים? לא יעמוד במקום המיוחד לאביו לה......

לקריאת ההלכה

כיבוד אב ואם – יחס מרן זצ"ל לאמו

לפני כמה שנים, למדנו בהלכה יומית את עיקר דיני כיבוד אב ואם, וכעת נחזור על הדברים, ונברר עוד פרטי דינים אקטואליים הלכה למעשה בעזרת ה'. גודל החיוב בכבוד ההורים שנינו בברייתא במסכת קידושין (דף ל:) תנו רבנן, נאמר: "כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ וְאֶת אִמֶּךָ",  ונאמר "כַּבֵּד אֶת ה&#......

לקריאת ההלכה