הלכה ליום שלישי ט"ו סיון תשע"ט 18 ביוני 2019

לחמניות חלביות

במסכת פסחים (דף לו.) מבואר, שאסרו רבותינו ללוש עיסה (בצק) של פת (לחם) עם חלב, מפני שיש לחוש שמא לא ישימו לב לכך שהפת הזו היא חלבית, ויבואו לאכלה עם מאכלי בשר כפי שרגילים תמיד.

וכן פסקו כל הפוסקים, ומרן בשלחן ערוך (יורה דעה סימן צז), שאסור ללוש עיסה בחלב, שמא יבואו לאוכלה עם בשר. ואם כבר לשו בצק כזה, אסור לאכול ממנו, ואפילו כשהוא לבדו אסור לאכול ממנו.

ובגמרא (שם) מובא, שאמר רבי יהושע לבניו, שביום טוב הראשון של חג הפסח, יכינו עבור מצות, ובבצק שלהם לא יוסיפו תוספות, שהרי המצות צריכות להיות "לחם עוני", אבל לשאר ימי הפסח, ביקש רבי יהושע שילושו עבורו את הבצק בחלב. והקשו על כך בגמרא, שהרי שנינו שאסור ללוש עיסה בחלב, ואם לש כל הפת אסורה. והשיבו בגמרא, שרבי יהושע בן לוי "כעין תורא קאמר". כלומר, "עין תורא", היא עין השור, ופירש רש"י, שרבי יהושע אמר שילושו עבורו מעט מאד בצק, כמו עין של שור, שבחתיכת בצק כל כך מועטה, אין לחשוש לתקלה, שהרי יאכלו אותה מיד לאחר האפיה כשיודעים שהיא חלבית.

אולם רבותינו הרי"ף והרמב"ם הסבירו את דברי הגמרא באופן אחר, שמה שאמרו "כעין תורא", הכוונה היא שרבי יהושע ביקש שיכינו עבורו פת שהיא משונה בצורה שלה, שיהיה ניכר שהיא חלבית, ובאופן כזה אין לחשוש שמא יאכלו איתה בשר.

ולהלכה, שני ההסברים שכתבו רבותינו הראשונים הם נכונים, שאף על פי שאסור ללוש עיסה עם חלב, מכל מקום אם עושים זאת בכמות מועטה מאד, או שעושים צורה מיוחדת לפת, שידעו שהיא חלבית, הדבר מותר. וכן פסק מרן בשלחן ערוך.

למדנו מן האמור, שאסור על פי ההלכה לאפות במאפיה לחמניות חלביות, עם יוגורט או חלב, מאחר ויש לחוש שמא יטעו ויאכלו מן הלחמניות הללו עם בשר. ורק אם עושים צורה מיוחדת להיכר שהלחמניות הן חלביות, יש להקל בדבר. וכן אם אופים בבית כמות מועטת מהלחמניות הללו, יש להקל (וכמה היא כמות מועטת, נבאר בהמשך בעזרת ה').

ומרן החיד"א (בשיורי ברכה אות ב) כתב בערך בזו הלשון:

"בארץ הצבי (ישראל) ובטורקיאה נהגו לעשות בוריקאס ממולאים בשר או גבינה או ירקות, וצריך להזהיר על זה".

כלומר, כאשר אופים בורקס גבינה, יש להזהר שהבורקס יהיה ניכר שהוא של גבינה, כדי שלא יטעו לאכול אותו עם בשר. ולכן במאפיות בארץ ישראל נוהגים לעשות בורקאס של גבינה בצורת משולש דוקא. וכתב הכף החיים (אות טז), שבורקס של בשר, בדרך כלל אין צורך לעשות בו היכר מיוחד שידעו שהוא בשרי, מאחר והבשר ניכר בתוכו, ולא יבואו לטעות בו.

ולסיכום: אין לאפות במאפיות וכדומה לחם או לחמניות חלביות, כדי שלא יטעו לאכול אותם עם בשר.

שאלות ותשובות על ההלכה

מה הדין ללוש ״מעמול״ חלבית? 16 Sivan 5779 / 19 יוני 2019

מותר. מאחר ואין רגילים לאכלו עם בשר. 

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

SUCOT UNA FESTIVIDAD NACIONAL

El Hid”a escribe (Bebash Lefi) que en la palabra “suca” -en hebreo- hallamos indicios para las leyes de esta festividad. La palabra se compone en hebreo de las letras “samaj” “jaf” y “he”. La primera es cerrada en todos sus lados, así quie......

לקריאת ההלכה

EL SUEÑO EN SHABBAT

Pregunta: Es preferible dormir en Shabbat y cumplir así con el precepto de descanso en Shabbat, o se debe estudiar Torá todo el día? Respuesta: Ya en los comentarios de las primeras grandes autoridades halájicas se cita la norma de dormir en Shabba debido a q......

לקריאת ההלכה

VIUDAS Y HUÉRFANAS

Está escrito en la Torá, Toda viuda y huérfano no afligirás, pues si someter los someterás, clamar clamará ante Mi y oiré su clamor. Y se encenderá Mi furia y los mataré con la espada y serán vuestras esposas viudas y vuestros hij......

לקריאת ההלכה

TERMÓMETRO EN SHABBAT

Obviamente, los termómetros eléctricos o electrónicos están prohibidos en Shabbat, la pregunta en este caso es sobre los termómetros que utilizan mercurio, u otros minerales debido a la toxcicidad del mercurio, y no utilizan en absoluto la electricidad u electr&oac......

לקריאת ההלכה


VIUDAS Y HUERFANOS II

Pregunta: Me desempeño como moré –maestro- y tengo una alumna huérfana ¿cómo debo proceder con ella si se comporta en forma no adecuada? Por otro lado, una de las maestras del plantel es divorciada ¿existe alguna prohibición especial de no hacer......

לקריאת ההלכה

LICENCIA DE CONDUCIR

Pregunta: Si se de una persona que intenta obtener la licencia de conducir aún físicamente no está apto para ello ¿debo informarlo al ente o ministerio competente? Respuesta: Escribe Ramba”m (Leyes sobre El criminal y el cuidado personal cap. 1): La persona que p......

לקריאת ההלכה

SITUACIONES DE PELIGRO

Como vimos en las entregas anteriores la Torá nos obliga a construir cornisas para nuestros edificios. Tras citar el Ramba”m (Leyes sobre el Criminal y los Cuidados personales cap. 11) agrega: “Y así todo lo que eventualmente puede constituir un peligro para las personas......

לקריאת ההלכה

LA MUJER CONOCEDORA DE TORÁ

Como vimos anteriormente, es necesario pararse en presencia de una mujer anciana así como se debe parar ante un erudito de Torá o su esposa. Vimos que Rabí Ovadia Yosef z”l escribió que las alumnas de las escuelas religiosas deben pararse en presencia de su mor&a......

לקריאת ההלכה