הלכה ליום חמישי י"ז סיון תשע"ט 20 ביוני 2019

מאפים מתוקים ושוקולד חלביים

בהלכות האחרונות ביארנו, שאסרו רבותינו ללוש ולאפות פת לחם שמעורב בה חלב (וכן להיפך, עם שומן של בשר), מפני שחששו שמא יטעו ויבואו לאכול את הפת הזו עם בשר (או עם חלב), ויעברו על איסור אכילת בשר בחלב.

והזכרנו שאם יש היכר מיוחד במאפה, שהכל רואים שהוא חלבי, מותר ללוש ולאפות אותו. ולכן נוהגים במאפיות בארץ ישראל לאפות בורקס חלבי בצורת משולש דוקא, ואת שאר מיני הבורקס עושים בצורות אחרות.

מאפים שידוע שהם חלביים
כל מאפה שהדבר ידוע ומפורסם שהוא חלבי, מותר לאפות אותו אפילו בלי היכר. ולכן בחנות פיצה, שמכינים שם מיני מאפים שונים הממולאים בגבינה וכדומה, הכל יודעים שהמאפים הנראים כך הם חלביים, ולכן אין צורך בהיכר מיוחד לכל מאפה ומאפה.

שוקולד חלבי - מדבקה
והגאון רבי עובדיה הדאיה זצ"ל (בשו"ת ישכיל עבדי ח"ה יו"ד סימן ח) התרעם על מה שנהגו בזמנו בבתי החרושת בארץ ישראל, שהיו מכינים שוקולד והתחילו לערב בתוכו חלב. (בתחילה כל השוקולד היה ללא חלב). וכתב שיש בדבר מכשול גדול, כי אנשים אינם יודעים שהשוקולד יכול להיות חלבי, וטועים לאכול אותו בתוך ומיד לאחר אכילת מאכלי בשר.

ומרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל (הליכות עולם ח"ז עמוד נ) העיר על דבריו, שלא מצאנו את האיסור ללוש פת עם חלב, אלא לגבי פת דוקא, אבל לגבי שאר מיני המאכלים לא מצאנו איסור בדבר. ועוד, שהרי כותבים על האריזה של השוקולד בצורה ברורה שהוא מכיל בתוכו חלב, ואם כן עצם הכיתוב שנעשה מראש על מנת לארוז בתוכו את השוקולד, נחשב כ"היכר", ולכן אין לאסור להכין שוקולד חלבי כלל וכלל.

ובזמנינו שמצוי מאד, ואולי אף רוב סוגי השוקולד הינם חלביים, בודאי שאין לחוש לתקלה בדבר. וכל שכן כאשר יש מדבקה על המאפה או על שאר מיני המאכל שהם חלביים, שאז חשב הדבר כ"היכר" ואין לאסור להכינו.

מיני מאפה מתוקים
לגבי עוגות ועוגיות ושאר מיני מאפה מתוקים, כתב גדול האחרונים רבינו הגאון מהרימ"ט (סימן יח): "כל גלוסקאות (עוגות) הנקראים "אלחשו", המשוחים באליה (שמורחים אותם בשומן כבש), מותרים, לפי שאין דרך לאוכלם עם גבינה, כיון שהם מיני מתיקה".

והאלחשו שעליו דן המהרימ"ט, הוא ידוע עד היום, שמכינים אותו יוצאי יוון והסמוכים אליהם, בימי הפורים, והם כעכים הממולאים באגוזים וסוכר, שהיו רגילים למרוח על גביהן שומן מן החי (ובזמנינו מצוי שומן צמחי). ומסביר הגאון המהרימ"ט, שמאחר ולא רגילים לאכול עוגות כאלה עם חלב (או בשר) ממש, הרי שהן אינן בכלל הגזירה שגזרו רבותינו שלא ללוש עיסה עם חלב או בשר.

וכן פסק להלכה מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל, לאחר שהאריך בדין זה, שכל מאפה שאין רגילות לאכול אותו עם בשר או עם חלב, כגון עוגות ועוגיות, אין לאסור ללוש אותו עם חלב (או עם שומן בשר).

שאלות ותשובות על ההלכה

יש הרבה אנשים ונשים שנוהגים לאכול בבוקר מאפה או עוגה עם כוס קפה או נס קפה בתוספת חלב ויש מצב שהם יטעו ויכשלו באכילת בשר וחלב. לכן לא ברור לי ההיתר ללוש עוגות או מאפה עם שומן בשר. י"ט סיון תשע"ט / 22 ביוני 2019

ההערה שלך נכונה מאד. ואולי בזמן שכתבו זאת הפוסקים, לא היה מקובל לשתות חלב עם עוגה. ובזמן הזה באמת נראה שהנך צודק ויש להחמיר בזה. אלא שבלאו הכי לא עושים כך בזמנינו, וכשעושים מאפים בשריים הדבר ניכר עליהם היטב. 

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה ביארנו, כי מצוה להדליק נרות בימי החנוכה. ובמצוה זו מצווים האנשים והנשים. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק לכל הפחות חצי שעה מזמן הדלקתו. וכן אם מדליק בנרות של שעווה (פרפין), צריך להיזהר שיהיו הנרות גדולים כדי הצורך שידלקו לפחות חצי שעה מזמן ......

לקריאת ההלכה

נר שבת ונר חנוכה, סדר ההדלקה

נחלקו רבותינו הראשונים, מהו סדר הקדימה בהדלקת נרות חנוכה ונרות שבת. כלומר, האם יש להדליק תחילה נרות שבת, ולאחר מכן נרות חנוכה, או שיש להקדים ולהדליק נרות חנוכה קודם? ולדעת הרב בעל הלכות גדולות (המכונה בה"ג), יש להקדים את הדלקת נרות חנוכה להדלקת נרות שבת. וטעמו של בעל הלכות גדולות הוא, משום ש......

לקריאת ההלכה

עשיית סימן בשבת

שאלה: אדם הקורא בספר בשבת, ומעוניין לסמן בצד הדף "סימן", על ידי חריטה קלה באמצעות הציפורן. או קיפול בצד הדף, האם מותר לעשות כן בשבת? מלאכת כותב תשובה: אחת מן המלאכות האסורות בשבת, היא מלאכת "כותב". וכל הכותב בשבת, אפילו לא כתב אלא שתי אותיות, חייב משום חילול שבת. (ואף בכתיבת ......

לקריאת ההלכה

חנוכה

אנו עומדים לפני תחילת ימי החנוכה, ולכן נתחיל ללמוד את הדינים הנוגעים לימים אלה. ימי החנוכה ימי החנוכה הם שמונה ימים. החל מיום כ"ה בכסליו. ובשנה זו (התש"פ) יחול יום כ"ה בכסליו ביום שני בשבוע הבא. ובמוצאי יום ראשון (שהוא ליל שני), נדליק נרות חנוכה בפעם הראשונה. ובמוצאי יום ראשון שאח......

לקריאת ההלכה


כתיבה על גבי חלון בשבת

שאלה: בימות החורף, כשיש על החלון לחות של אדים, האם מותר לכתוב או לצייר באצבע על החלון? תשובה: אחת המלאכות האסורות מן התורה בשבת, היא מלאכת "כותב". ומכל מקום מבואר בדברי חז"ל, שאין איסור מן התורה, אלא כשכותב דבר שמתקיים, כגון מי שכותב עם עט על גבי נייר, שבודאי שהכתב הזה עשוי להתקיים......

לקריאת ההלכה

הדלקת נרות במסיבת חנוכה ובבית הכנסת

נהגו כל ישראל, שמברכים ומדליקים נרות חנוכה בבית הכנסת כדי לפרסם את הנס. והוא מנהג ותיק שנזכר בדברי רבותינו הראשונים. וטעם המנהג, כתב בספר המכתם (פסחים קא.), שמאחר ויש פרסום הנס גדול בפני כל העם, ועוד שיש אנשים שאין להם נרות חנוכה בבתיהם, לכן נוהגים להדליק גם בבית הכנסת. ומנהג זה נפסק על ידי מרן......

לקריאת ההלכה

אשה חכמה בתורה

בהלכות קודמות נתבאר הדין שחייבים לעמוד בפני אדם זקן בשנים. והוא הדין לגבי אשה זקנה בשנים. וכן נתבאר הדין שיש לקום בפני תלמיד חכם ובפני אשתו של התלמיד חכם. בהלכה הקודמת ביארנו גם, שמרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל כתב, שתלמידה מחוייבת בכבוד מורתה שלמדה תורה מפיה, וצריכה לעמוד בפניה, ואסורה לקרוא ......

לקריאת ההלכה

קימה בפני זקן בשנים

בהלכה הקודמת ביארנו את שורש החיוב לקום בפני תלמיד חכם ובפני זקן בשנים. מי נקרא "זקן" נחלקו הפוסקים אודות החיוב לקום בפני אדם זקן, מאיזה גיל נקרא אדם "זקן"? כי יש סוברים שמגיל שישים כבר נקרא אדם "זקן". אבל לדעת הטור ומרן השלחן ערוך, אדם אין אדם נחשב לזקן, אלא מגיל שב......

לקריאת ההלכה