הלכה ליום שישי ה' שבט תשע"ט 11 בינואר 2019

שאלות ותשובות הלכה יומית - קורנפלקס עם חלב – משניות שמופיעות בזוהר – הזכיר בטעות יעלה ויבוא

לקט תשובות שנמסרו בזמן האחרון

שאלה: כשאוכלים קורנפלקס עם חלב, האם חייבים ליטול ידיים?

תשובה: לכאורה יש ליטול ידיים, כדין מי שאוכל דבר שטיבולו במשקה (כמו שאנו נוטלים ידיים לפני אכילת הכרפס שמטבילין אותו במי מלח בליל פסח). אולם בדבר כמו קורנפלקס, שתמיד רגילים לאכול אותו רק על ידי מזלג, ואין כל כך חשש שמא יגע בקורנפלקס בידיו, יש מקום להקל, ובפרט שכן נוהגים כולם להקל. וכן פסק בספר הלכה ברורה (סימן קנח).

 

שאלה: איך זה בספר הזוהר מובאות משניות, כאשר את המשניות כתב רבי יהודה הנשיא שהיה אחר זמן כתיבת הזוהר?

תשובה: רבינו הקדוש (הוא רבי יהודה הנשיא), מצא דברים מסודרים שסידרום גדולי התנאים שהיו לפניו. ולכן חלק מהמשניות היו קיימות עוד לפני זמן רבנו הקדוש. אלא שהיו אומרים אותם בעל פה, עד שהגיע רבי יהודה הנשיא וראה שהתורה הולכת ומשתכחת, ולכן סידר את המשניות. ויש מקומות שהוא כתבם מחדש לגמרי, ויש שסידר מה שכבר כתבו חכמי ישראל שהיו לפניו. ולכן בזוהר הקדוש שנכתב לפני זמן רבינו הקדוש מופיעות בכמה מקומות משניות וברייתות. וכן כתב הרמ"ק, שבספר הזוהר מובאות משניות שכבר היו לפני זמן רבינו הקודש. והביא את הדברים מרן החיד"א בספר עין זוכר. (מערכת המ', אות ט"ל ואות מ).

 

שאלה: טעיתי בתפלה של יום חול, ואמרתי "יעלה ויבוא" (כי חשבתי שזה ראש חודש).

תשובה: מי שהזכיר בטעות "יעלה ויבוא" וכדומה ביום רגיל, נחלקו הפוסקים אם דינו הוא כמו אדם שדיבר דברי חולין (סתם דברים) באמצע התפלה, שאז עליו לחזור ולהתפלל, או שאינו צריך לחזור להתפלל. ומפשט דברי מרן השלחן ערוך (סימן קח) משמע שאינו חוזר להתפלל. וכן פסק מרן זצ"ל בשו"ת יביע אומר (ח"ט סימן צד אות יט), שאינו חוזר להתפלל. ומכל מקום מאחר ויש בזה מחלוקת הפוסקים, ויש שמפרשים שגם מרן השלחן ערוך לא התכוין לאדם שמזכיר יעלה ויבוא בתפלה רגילה, (אלא רק בתפלת התשלומין), לכן כתב מרן זצ"ל בספר הליכות עולם ח"א (עמוד קפ), שיחזור ויתפלל שנית, אלא שיאמר שמתפלל ב"תנאי נדבה", כלומר שיאמר לפני שמתפלל, אם אני חייב לחזור להתפלל, הרי זו תפלת חובה. ואם איני חייב לחזור, תהיה זו תפלת נדבה. ובספר ילקוט יוסף פסק שכך יש לנהוג.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קדש ורחץ כרפס יחץ מגיד רחצה מוציא מצה מרור כורך שולחן עורך צפון ברך הלל נרצה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מקום ספרי "הגדה של פסח" מתוקנים שבהם מפורט היטב כיצד......

לקריאת ההלכה

דיני ברכת האילנות – מנהג חכמי "פורת יוסף"

זמן ברכת האילנות בדברי חכמינו שתיקנו את ברכת האילנות, וכן בדברי הפוסקים, נזכר כי הזמן הראוי לברכת האילנות הוא בימי ניסן שאז דרך האילנות ללבלב ולהוציא ניצנים. ובפשיטות נראה שדוקא בימי ניסן, תיקנו רבותינו לברך ברכה זו, אבל בזמנים אחרים, אין לברכה. מדינות בהן האילנות פורחות בזמנים אחרים אך בארצות......

לקריאת ההלכה

החמץ בפסח – שנת התשע"ט – מה תיקן מרן זצ"ל?

מהות החימוץ נאמר בתורה (שמות יג) לענין ימי הפסח: "מַצּוֹת יֵאָכֵל אֵת שִׁבְעַת הַיָּמִים וְלֹא יֵרָאֶה לְךָ חָמֵץ וְלֹא יֵרָאֶה לְךָ שְׂאֹר בְּכָל גְּבֻלֶךָ". וענין ה"חימוץ" שאסרה התורה, הוא שבהתחבר קמח דגן עם המים, ושוהה כך זמן מתאים, משתנה ההרכב הפנימי של הקמח ומתחיל להחמיץ......

לקריאת ההלכה


בדיקת וביטול חמץ

דין בדיקת חמץ אור לארבעה עשר בניסן שיחול השנה (תשע"ט) ביום חמישי בלילה (ליל יום שישי), בודקין את החמץ לאור הנר. וצריך שיהיה הנר של שעוה, (או משמן פרפין מוקשה כפי שמצוי בזמנינו), כתקנת חז"ל. ואם אין לו נר, אבל יש לו פנס קטן שיכול להכניסו למקומות שצריך לבדוק בהן כהוגן, מותר לבדוק עם פנס כזה......

לקריאת ההלכה

"זכר למחצית השקל" – התשע"ט

------------------------------ בהקשר לנתינת מעות "זכר למחצית השקל", אנו מבקשים להמליץ בחום על מוסד של תורה וצדקה, "תפארת רשב"י", המוכר לנו היטב באופן אישי, ואנו יכולים להעיד נאמנה, כי האנשים האחראים על המוסד הנזכר, הם אנשים יראי ה' בתכלית, הולכי תמים ופועלי צדק, ......

לקריאת ההלכה

מנהג תיקון ליל שבועות

מנהג תיקון ליל שבועות פשט המנהג בכל תפוצות ישראל, להיות נעורים בליל חג השבועות ולעסוק בתורה, עד עלות השחר, וכמו שכתוב בזוהר הקדוש; חסידים הראשונים לא היו ישנים בלילה הזאת, והיו עוסקים בתורה, ואומרים: בואו לנחול מורשה קדושה לנו ולבנינו בשני העולמות. וכן אמרו עוד בזהר הקדוש: כל אלו שמתקנים התיקון בלי......

לקריאת ההלכה

מתנות לאביונים

בהלכה הקודמת, ביארנו באופן כללי את חיוב מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאביונים ......

לקריאת ההלכה