הלכה ל יום ראשון 8 Tevet 5779 16 דצמבר 2018

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

משה הכהן בן לונה ואברהם ע"ה

ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

בנותיו נכדיו ונכדותיו

עניית אמן על ברכת ילד – הנהגת הגרש"ז אוירבך זצ"ל

שאלה: האם יש לענות אמן אחר ברכותיהם של ילדים קטנים?

תשובה: בברייתא במסכת ברכות (דף נג.) שנינו: אחרי כל מי שמברך עונים "אמן", חוץ מאחרי תינוקות של בית רבן. והני מילי (ואלו הדברים, כלומר וכך הדין) בעידנא דגמרי, כלומר בזמן שלומדים סדר הברכות בפני רבן (רב שלהם), אבל בעידנא דמפטרי נפשייהו, עונין. כלומר בזמן שהם מברכים כדי לפטור את עצמם, ולמשל, כאשר ילד מברך "בורא פרי העץ" על תפוח, עונים אמן אחריו.

וביאור הדבר הוא, כמו שכתב מרן השלחן ערוך (סימן רטו) שמותר ללמד לתינוקות את הברכות כתקנן, ואף על פי שהם מברכין לבטלה בשעת הלימוד, שהרי בזמן שמלמדים ילד קטן לברך, מלמדים אותו את נוסח הברכה אף בלא שיתחייב בה. וכגון הרוצה לחנך את בנו לברך ברכת בורא פרי העץ, רשאי לבקשו לברך כמה פעמים על פרי אחד, אף שמן הדין אין לברך אלא פעם אחת. ולכן אין לענות "אמן" אחר ברכות כאלה, שהרי לא שייך לומר אמן לאמת ולקיים את דברי המברך בזמן שברכתו אינה ברכה.

אבל בזמן שהם מברכים כדין כדי לפטור את עצמם, כיון שממצות חינוך הם מברכים אף לפני הגיעם לגיל מצוות, לכן יש לענות אחר ברכתם אמן.

אולם כתבו האחרונים שכל זה דוקא בקטנים שכבר הגיעו לגיל חינוך, שיודעים כבר ענין הברכה ומבינים למי הם מברכים, אבל תינוקות וילדים קטנים ממש אין לענות אמן אחר ברכותיהם, לפי שיש לחוש שאין גופם נקי כראוי, ולכן מה שפסקו הטור ומרן השלחן ערוך שיש לענות אמן אחרי ברכת קטנים שהם מברכין לפטור את עצמן כיון שהם בני חינוך, כוונתם היא דוקא בילדים שהגיעו כבר לגיל חינוך. ומרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל כתב, שמספק אין לענות אמן אלא על ברכה של ילד שהגיע לגיל תשע ואילך.

ומכאן נלמד, שיש לחנך את הילדים לנקות את גופם היטב היטב, שאם אינם מנקים עצמם כראוי לאחר שעושים את צרכיהם, הרי שכל ברכותיהם ותפלותיהם הולכים לשוא.

ויש להוסיף, שהרי כשם שיש צורך לחנך את הילדים לברך, כמו כן יש צורך לחנך אותם לענות "אמן" על הברכות. וכאשר המבוגרים לא יענו אמן על ברכתו של הילד, הרי גם הוא עלול לזלזל בעניית "אמן", שהרי הוא אינו יודע מדוע לא עונים אחריו אמן. לכן היה נוהג הגאון רבי שלמה זלמן אוירבך זצ"ל, שכאשר ילד קטן היה מברך על ידו, היה הוא עונה "אָמֵ" בלי סיום המילה "אמן". וכך הילד, לא שם לב לכך שלא עונים אחריו אמן כראוי, ובכל זאת מתחנך לענות אמן.

שאלות ותשובות על ההלכה

ומה עם ללמד תינוק לענות אמן?
מלמדים את התינוק לא רק את הברכה אלא גם לענות אמן, ולפי"ז יש לענות אמן גם לאחר ברכת ילד שגילו פחות מגיל חינוך? 8 Shevat 5773 / 19 ינואר 2013

פשוט, שאם יש בדבר צורך חינוכי, יש לענות אמן. אבל באמת שאין בזה צורך כל כך, כי יכול לעשות עצמו כאילו עונה אמן, ולענות אמן בפני הילדים על ברכות של מבוגרים, ובכך הילד מתחנך נכון.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

Le Seder de Roch Ha-Chana – « Réjouissez-vous en tremblant »

Pendant les 2 soirs de Roch Ha-Chana, nous avons la tradition de consommer certains aliments en guise de bon signe pour toute l’année. C’est pour cela que nous mangeons ces soirs-là, des haricots (Roubya en araméen ou Loubya en arabe), de la courge (Kr’a), du ......

לקריאת ההלכה

Les modes d’expiation des fautes

Les jours du mois d’Eloul dans lesquels nous nous trouvons sont des jours de repentir, de supplication et d’expiation, comme nous l’avons déjà mentionné. Nous allons à présent nous consacrer aux différentes catégories de fautes, &agr......

לקריאת ההלכה

« L’homme doit toujours se considérer à moitié coupable et à moitié innocent »

Nos maîtres enseignent dans la Guémara Kiddouchin (40b): L’homme doit toujours se considérer à moitié coupable et à moitié innocent. S’il réalise une Mitsva, heureux soit-il car il s’est fait basculer vers le plateau du m&eacu......

לקריאת ההלכה

L’allumage des Nérott de Roch Ha-Chana, et le problème se posant cette année

L’allumage des Nérott de Roch Ha-Chana La veille du 1er Yom Tov (jour de fête) de Roch Ha-Chana, comme c’est le cas pour les veilles de Chabbat, nous allumons des Nérott (veilleuses ou bougies) avant le coucher du soleil, lorsqu’il fait encore jour. Pour la ve......

לקריאת ההלכה


Doit-on pleurer à Roch Ha-Chana ?

Question: Quelle est la bonne manière à adopter lors des prières de Roch Ha-Chana ? Doit-on se stimuler à pleurer au moment de la prière, afin qu’Hachem ait pitié de nous et qu’il exauce nos demandes favorablement, ou bien est-il plus juste ......

לקריאת ההלכה

Repentir sur le Lachon Ha-Ra’ (médisance), et repentir pour avoir statué sur une loi de façon erronée

Deux questions: Si j’ai dit du Lachon Ha-Ra’ à l’encontre de mon prochain, dois-je aller le trouver pour lui raconter ce que j’ai dis sur lui et pour lui demander pardon? Quel est le Din au sujet d’un Rav qui a statué de façon rigoureuse dans un ca......

לקריאת ההלכה

L’expiation des fautes – L’étude de la Torah – les fauteurs de notre époque

Dans les précédentes Halachot, nous avons écrit qu’il existe 4 niveaux de fautes. Nous avons expliqué qu’il y a des fautes pour lesquelles il n’y a pas de totale expiation tant que le fauteur ne traverse pas certaines épreuves, ou la mort dans cer......

לקריאת ההלכה

Détails concernant les textes des prières de Roch Ha-Chana et Yom Kippour

Grâce à D., chacun prie toutes les prières de Roch Ha-Chana et de Yom Kippour avec précision, mais dans les différents rituels de prières, il existe différentes versions des textes. Certaines de ces versions sont Halachiquement fondées, d’......

לקריאת ההלכה