הלכה ליום חמישי כ"ג טבת תשע"ד 26 בדצמבר 2013

ההלכה מוקדשת לעלוי נשמת האשה היקרה, בת גדולים, המדוכאת ביסורים

מרת מרגלית בת מרים ע"ה

ת.נ.צ.ב.ה.
נפשה בטוב תלין וזרעה ירש ארץ

הוקדש על ידי

משפחתה

דין ביצה או שום שהיו קלופים לילה שלם

דברים האסורים משום סכנה 
בגמרא במסכת נדה (דף יז.) אמר רבי שמעון בר יוחאי, חמישה דברים העושה אותם מתחייב בנפשו ודמו בראשו (כלומר שמביא את עצמו לידי סכנה), ואחד מהם, האוכל שום קלוף או בצל קלוף או ביצה קלופה שעבר עליהם הלילה.
 
ומבואר שיש איסור לאכול שום או בצל או ביצה שעבר עליהם כל הלילה כשהם קלופים.
 
ומבואר בדברי הפוסקים, שטעם הדבר שיש סכנה באכילת דברים אלו שנקלפו ועבר עליהם הלילה, הוא מפני ששורה עליהם רוח רעה שעלולה לגרום נזק.
 
רוח רעה בזמנינו 
אולם ב"הגהות מרדכי", נשאל על כך שבארצותיהם לא היו נזהרים מאכילת ביצה קלופה, וכתב שאין נזהרים בזה לפי שבזמנינו לא מצויה רוח רעה שמזיקה כמו שהיתה מצויה בזמן התלמוד. וכן כתב המהרש"ל (רבי שלמה לוריא, מגדולי פוסקי אשכנז לפני כארבע מאות שנה). שכל מה שהזהירו חז"ל משום רוח רעה, בזמנינו אין לחוש לזה, לפי שלא מצויה בינינו רוח רעה. ועל דבריהם סמכו כמה מפוסקי האשכנזים.

אולם מדברי התוספות במסכת שבת (דף קמא.) נראה שיש לחוש לטעם של רוח רעה במקום שהזהירו חז"ל, אף בזמנינו. (ואף אם אין הרוח רעה מצויה כל כך כמו בזמן חכמי התלמוד, מכל מקום היא שכיחה קצת). וכן מצינו בדברי הפוסקים, שבמקומות רבים חששו מפני אזהרות חז"ל אלו, ולא סמכו על דברי המרדכי והמהרש"ל בזה.
 
הדין למעשה 
וכדברי התוספות והפוסקים פסק מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל (הכ"מ), שיש להזהר שלא להניח שום קלוף או בצל קלוף וביצה קלופה, באופן שיעבור עליהם הלילה, מפני שרוח רעה שורה עליהם, אבל אם כבר עבר עליהם הלילה, אין לאסור את אכילתן, מפני שיש לסמוך על דברי המרדכי והמהרש"ל, אמנם לכתחילה אין לעשות כן, וכאמור.
 
ויש אופן להקל בזה לגמרי, אם עירבו את השום והבצל הקלופים עם דברים אחרים, כגון בסאלט או תבשיל, שאז לא שורה עליהם רוח רעה כלל. וכן המנהג להקל בזה. וכן פסק מרן רבינו זצ"ל.

הלכה יומית מפי הראש"ל הגאון רבי יצחק יוסף שליט"א

באמצע "שמונה עשרה" הופעלה אזעקה, מה יעשה?
לחץ כאן לצפייה בשיעורים נוספים

הלכות אחרונות

"תנא דבי אליהו כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

נדה ע"ג א'

שאלות ותשובות על ההלכה

האם מותר להישתמש בלימון שעבר עליו לילה? ה' כסלו תש"פ / 3 בדצמבר 2019

מותר

האם דין רוח רעה בביצה קלופה שעבר עליו הלילה הוא רק בביצה שלמה או גם בביצה חצויה לשניים (כגון אלו הנמכרות בקופסות במרכולים)? י"ח שבט תשע"ח / 3 בפברואר 2018

גם בביצה חצויה לשנים.

ביצה קשה שכל קליפתה סדוקה, אך לא מקולפת ,האם עדיין מותר לאוכלה לאחר שעבר עליה הלילה? י"א תמוז תשע"ז / 5 ביולי 2017

מותר

האם אסור להשתמש כלל באבקת שום? כ' אדר תשע"ז / 18 במרץ 2017

אבקת שום טבעית, אין לקנות למנהג הספרדים. דבר שאינו טבעי, או שהוא מעורב עם דברים אחרים, מותר.

האם מותר להשתמש בחלבונים בלבד, שנשארו לילה במקרר? ח' שבט תשע"ז / 4 בפברואר 2017

לכתחילה אין לעשות כן, משום שזהו בכלל ביצה קלופה ששהתה כל הלילה. ובדיעבד יש מיקלים.

אם השום קלוף ומקפיאים אותו מיד, האם זה פותר את הבעיה של לינת לילה? ב' טבת תשע"ז / 31 בדצמבר 2016

גם אם הניחו אותו במקפיא, אין לעשות כן. כי הרוח הרעה שורה גם בקור. אלא אם כן יערב את השום הכתוש עם שמן ומלח.

כתבתם, "האוכל שום קלוף או בצל קלוף או ביצה קלופה שעבר עליהם הלילה", אני מבקשת לדעת  מה זה ביצה קלופה? האם זה ביצה חיה או קשה? כ"ט אדר ב תשע"ד / 31 במרץ 2014

אין חילוק אם הביצה קשה או רכה

אם חתכו את השום או הבצל לחצי ועכשיו זה שני חצאים ויש את הקליפה עליהם, חוץ ממקום החיתוך, האם שורה רוח רעה עליהם, או על מקום החתך, שהרי הוא גלוי? ז' שבט תשע"ד / 8 בינואר 2014

כל שיש עליו אפילו מעט קליפה, אין לחוש משום רוח רעה. ולכן בשום חצוי אין חשש

האם צריך שיעבור כל הלילה על השום בצל או הביצה הקלופים, או כל שהחשיך אפילו מעט שורה עליהם רוח רעה ? כ"ז טבת תשע"ד / 30 בדצמבר 2013

זמן עלות השחר, הוא הזמן הקובע לענין זה. כן הורה מרן זצ"ל.

ואם הם קלופים ועטופים בשקית ניילון במקרר? האם גם במקרה זהיה עניין של רוח רעה? כ"ז טבת תשע"ד / 30 בדצמבר 2013

גם כשהשום עטוף, יש בו ענין של רוח רעה.

האם זה משנה אם השום או הבצל היו במקרר או סתם על השיש. וכן אם הם מוכנסים לקופסה או שקית נילון? כ"ז טבת תשע"ד / 30 בדצמבר 2013

אין חילוק בדבר, שגם כאשר השום סגור, אין לעשות כן.

מה הדין של שום כתוש שקונים בקופסאות או במשקל? האם יש להם גם דין של קלוף שעבר עליו הלילה? כ"ז טבת תשע"ד / 30 בדצמבר 2013

גם אם השום סגור בקופסא, אין להשתמש בו לכתחילה אם עבר עליו הלילה כשהוא קלוף

שמנו שום כתוש במקרר, עם שמן זית ללילה שלם, האם מותר לאכול ממנו? (לא היה בו מלח) ה' כסלו תש"ע / 22 בנובמבר 2009

שלום רב!

אם היה השום מעורב בשמן זית מותר לאכול ממנו. וביארנו דין זה בתשובה בהלכה המצורפת

בברכת התורה,
הלכה יומית.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

תקיעת שופר

מצות עשה מן התורה לשמוע תרועת השופר ביום ראש השנה, שנאמר "יום תרועה יהיה לכם". ואסור לדבר בין התקיעות, וכל שכן בזמן התקיעות עצמם, ומשעה שבירך "לשמוע קול שופר" (או שיצא ידי חובת הברכה מפי השליח ציבור), לא יוציא הגה מפיו עד שישמע את התקיעות. נחלקו רבותינו גדולי הפוסקים אם יש לומ......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה

"קדיש"

אדם שנפטר מן העולם, מוטל על בניו שנשארו אחריו להקפיד באופן מיוחד להתפלל בכל יום שלוש תפילות במנין, כדי שיוכלו לומר קדיש על האב או האם. וכן אדם שחלילה נפטר בנו או בתו או אחיו או אחותו, יאמר קדיש לעלוי נשמתם. ומי שנפטר מן העולם ולא השאיר אחריו בנים, טוב לשכור עבורו תלמיד חכם שיאמר קדיש לעלוי נשמתו.......

לקריאת ההלכה

כיבוד הורים אחרי פטירתם

כשם שחייב אדם לכבד את הוריו בחייהם, כך עליו לכבדם לאחר מותם. ובודאי שאסור לו גם כן לזלזל בהוריו אחרי מותם. ובברייתא במסכת קידושין (דף לא:) מובא: היה הבן אומר דבר שמועה בשם אביו לאחר פטירתו, יאמר "כך אמר אבא הריני כפרת משכבו". כלומר, בכל פעם שמזכיר את אביו אחר מותו יוסיף "הריני כפר......

לקריאת ההלכה


כבוד חמיו וחמותו – מסימני סוף הגלות

בילקוט שמעוני אמרו, אמר לו דוד לשאול, "וְאָבִי רְאֵה גַּם רְאֵה אֶת כְּנַף מְעִילְךָ בְּיָדִי", (כלומר, דוד המלך קרא לחמיו שאול בתואר "אבי"). ומכאן למדו רבותינו שחייב אדם בכבוד חמיו כשם שחייב אדם בכבוד אביו, שהרי השווה הכתוב את חמיו לאביו. וטעם הדבר שחייב אדם לכבד את חמיו, מפני ש......

לקריאת ההלכה

דין קימה בפני אביו או רבו – תשובת מרן זצ"ל לנכדו

כל ההלכות שאנו מזכירים לגבי מורא אב ואם וכדומה, שוים בחיובם הן כלפי הבן והן כלפי הבת. ומה שאנו כותבים לעתים בלשון בן ואביו, או בת ואמה, אין זה אלא למשל ודוגמא בלבד. בעת שרואה הבן את הוריו עוברים לפניו, חייב לעמוד בפניהם מלא קומתו, דהיינו, עמידה ממש. אבל בגמרא (קידושין לג:) אמר רבי אבא אמר רבי ......

לקריאת ההלכה

על מי מוטל העול הכספי של הטיפול בהורים

הזכרנו כבר, שמכלל מצות כבוד אב ואם, נמצאים כל עניני הכבוד, כגון לדאוג להאכיל ולהשקות את הוריו כפי רצונם, ובכלל זה, כאשר ההורים מבוגרים מאד ואינם יכולים לדאוג לעצמם, על בניהם ובנותיהם לדאוג להם למאכל ומשקה ובגדים וכל כיוצא בזה. ודבר ידוע, שככל שהילדים נוהגים כבוד עם הוריהם בזקנתם, על ידי זה זוכים אף ......

לקריאת ההלכה

האב שמחל על כבודו ועל מוראו

הדברים שנדון בהם היום, הם יסודיים ביותר בהלכות כיבוד הורים. ביארנו בימים האחרונים, כמה עיקרי דינים השייכים לכיבוד אב ואם, ולמורא אב ואם. שיש דינים ששורשם נובע מן החיוב "לכבד" את ההורים, כגון להאכילם ולהשקותם וכדומה. ויש דינים ששורשם נובע מן החיוב "לירא" מן האב ומן האם, כגון, מ......

לקריאת ההלכה