הלכה ליום שלישי ג' טבת תשע"ט 11 בדצמבר 2018

ברכת הטוב והמטיב

רבים שואלים: מתי יש לברך ברכת הטוב והמטיב?

תשובה: בהלכה הקודמת ביארנו, שמי שיושב בסעודה (עם לחם), והוגש לפניו יין, עליו לברך על היין ברכת "בורא פרי הגפן". ואף על פי שעל שאר המשקאות, כגון מים, מיצי פירות וכדומה, אין לברך בשעת הסעודה. שונה הוא דין היין, שיש לברך עליו אפילו באמצע הסעודה.

תקנת ברכת הטוב והמטיב
מי שהיו יושבים בסעודה, והוגש לפניהם יין, ובירכו עליו בורא פרי הגפן, ואחר כך הובא לפניהם יין אחר. אינם מברכים על היין השני ברכת "בורא פרי הגפן", הואיל וכבר פטרו את היין השני, בברכה שבירכו על היין הראשון.

אולם בכל זאת תיקנו חכמים ברכה מיוחדת על היין השני, והיא ברכת "הטוב והמטיב". כלומר, יש לברך על היין השני בשם ומלכות, ברוך אתה ה', אלקינו מלך העולם, הטוב והמטיב.

אולם יש תנאים רבים לברכה זו, ויש להזהר מאד שלא לברכה אלא אם יתקיימו על התנאים שנבאר בהלכה זו ובהלכה הבאה.

אין לברך, אלא על שינוי "יין"
לא תיקנו חכמים לברך ברכת "הטוב והמטיב", אלא על שינוי יין. כלומר, שהיו שותים מתחילה מין (סוג) יין אחד, ושוב הובא לפניהם מין יין שונה. אבל אם שתו בתחילה משקה אחר, כגון מים, או מיץ פירות, ואפילו היו שותים משקה חריף וחשוב, כגון "ויסקי" או "קוניאק", ואחר כך הוגש לפניהם יין, אינם מברכים עליו ברכת "הטוב והמטיב", אלא ברכת "בורא פרי הגפן" בלבד.

טעם לברכת הטוב והמטיב
ורבותינו הראשונים נתנו כמה טעמים, מדוע נתקנה ברכת הטוב והמטיב דוקא על היין. והרא"ש (ברכות פ"ו) כתב, שכיון שמצאנו שירה שנאמרת על היין, לפיכך החשיבו רבותינו את היין לתקן עליו ברכה מיוחדת זו. וכן מאחר והיין "קובע ברכה לעצמו", שלפעמים מברכים עליו בשעת הנשואין, וכן בברכת המזון. ועוד. וכן ניתנו עוד טעמים לתקנה זו.

ובהלכה הבאה נביא עוד פרטים בדינים אלה.

שאלות ותשובות על ההלכה

מה הדין לגבי שבת או חג, כאשר מקדשים על היין ובאמצע הארוחה הביאו לפני יין אחר? כ' טבת תשע"ג / 2 בינואר 2013

אם קידש על היין ושתה ממנו, ואחר כך הובא לפניו יין אחר (וכפי כל הפרטים שביארנו בהלכה יומית), אז יברך גם ברכת הטוב והמטיב.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה ביארנו, כי מצוה להדליק נרות בימי החנוכה. ובמצוה זו מצווים האנשים והנשים. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק לכל הפחות חצי שעה מזמן הדלקתו. וכן אם מדליק בנרות של שעווה (פרפין), צריך להיזהר שיהיו הנרות גדולים כדי הצורך שידלקו לפחות חצי שעה מזמן ......

לקריאת ההלכה

שאלה: כשאוכל אדם פירות משבעת המינים, ואכל עמהם מיני מזונות, איזו ברכה אחרונה עליו לברך?

תשובה: בראשית עלינו להזכיר שוב את עיקר דין ברכת מעין שלוש. האוכל שיעור כזית (שהוא שיעור של כעשרים ושבעה גרם) מפירות שבעת המינים (כגון תמרים או רימונים או ענבים), מברך בסיום אכילתו ברכה אחרונה שהיא ברכת מעין שלוש (הנקראת כך מפני שהיא כוללת בתוכה את שלושת הברכות  שאנו מברכים בברכת המזון, כפי שביא......

לקריאת ההלכה

דין ביצה או שום שהיו קלופים לילה שלם

דברים האסורים משום סכנה  בגמרא במסכת נדה (דף יז.) אמר רבי שמעון בר יוחאי, חמישה דברים העושה אותם מתחייב בנפשו ודמו בראשו (כלומר שמביא את עצמו לידי סכנה), ואחד מהם, האוכל שום קלוף או בצל קלוף או ביצה קלופה שעבר עליהם הלילה. ומבואר שיש איסור לאכול שום או בצל או ביצה שעבר עליהם כל הלילה כשהם ק......

לקריאת ההלכה

נתינת חטים לפני הצפורים בשבת שירה

שבת שירה בשבת ‏הקרובה, אנו קוראים בפרשת השבוע את פרשת בשלח. ובפרשת בשלח אנו קוראים את שירת הים, ששרו בני ישראל בצאתם ממצרים. והיא הנקראת "‏שבת ‏שירה". ויש שנהגו בשבת זו, ‏לתת אוכל, זרעונים וחטים וכדומה, לפני הצפורים, זכר למה שנאמר במדרש, שילדי ישראל האכילו צפורים זרעונים ש......

לקריאת ההלכה


ט"ו בשבט – תות שדה

הערב, (מוצאי יום ראשון, שהוא ליל שני), יחול ליל ט"ו בשבט, ונוהגים כמה מנהגים מיוחדים ביום זה, כמו שנבאר. איסור תענית ומנהג לימוד הזוהר אסור להתענות (לצום) ביום ט"ו בשבט. ויש נוהגים לעשות לימוד בליל ט"ו בשבט, וקוראים במשנה ובספר הזוהר הקדוש בדברים הקשורים ליום זה. והגאון רבי יעקב ר......

לקריאת ההלכה

יסוד דיני ברכות – הנהגת מרן זצ"ל בעניני ברכות

שאלה: כיצד יש לנהוג במקרה שהכנסתי מאכל לפה ללא ברכה? תשובה: בגמרא במסכת ברכות (דף לה.) תנו רבנן, אסור לו לאדם שיהנה מן העולם הזה בלא ברכה, וכל הנהנה מן העולם הזה בלא ברכה, מעל. (מעל, מלשון מעילה, כאדם הנהנה מן ההקדש, שהרי העולם כולו שייך לה' יתברך, שנאמר "לה' הארץ ומלואה".)......

לקריאת ההלכה

עשיית סימן בשבת

שאלה: אדם הקורא בספר בשבת, ומעוניין לסמן בצד הדף "סימן", על ידי חריטה קלה באמצעות הציפורן. או קיפול בצד הדף, האם מותר לעשות כן בשבת? מלאכת כותב תשובה: אחת מן המלאכות האסורות בשבת, היא מלאכת "כותב". וכל הכותב בשבת, אפילו לא כתב אלא שתי אותיות, חייב משום חילול שבת. (ואף בכתיבת ......

לקריאת ההלכה

נר שבת ונר חנוכה, סדר ההדלקה

נחלקו רבותינו הראשונים, מהו סדר הקדימה בהדלקת נרות חנוכה ונרות שבת. כלומר, האם יש להדליק תחילה נרות שבת, ולאחר מכן נרות חנוכה, או שיש להקדים ולהדליק נרות חנוכה קודם? ולדעת הרב בעל הלכות גדולות (המכונה בה"ג), יש להקדים את הדלקת נרות חנוכה להדלקת נרות שבת. וטעמו של בעל הלכות גדולות הוא, משום ש......

לקריאת ההלכה