הלכה ליום רביעי כ' כסלו תשע"ט 28 בנובמבר 2018

חיוב נשים בהדלקת נר חנוכה

נשים, פטורות מכל מצות התורה ש"הזמן גרמן". כלומר, מצוות התלויות בזמן מסויים, ואינן נוהגות תמיד, כגון מצות לולב בסוכות, ומצות שופר בראש השנה, נשים פטורות מהן.

ומכל מקום נשים חייבות בהדלקת נר חנוכה, הואיל ואף הן היו באותו נס של הצלת ישראל בחג החנוכה. ולכן אף אשה נשואה, אם בעלה אינו יכול להדליק נרות חנוכה בביתו, כגון שצריך לצאת למקום רחוק, ראוי ונכון שימנה את אשתו שתהיה שלוחתו להדליק את הנרות במקומו, ויוצא ידי חובה אפילו אם אינו נמצא שם בשעת ההדלקה.

וכן אשה שהיא דרה לבדה, חייבת להדליק נרות חנוכה, כדין האיש ממש.

מי שעתיד לחזור לביתו בשעה מאוחרת
כתב מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, שאם אדם יודע כי הוא עתיד לחזור לביתו באותו לילה בשעה מאוחרת, עדיף שימנה את אשתו שתדליק הנרות בזמן הראוי להדלקת נרות לכתחילה, דהיינו כרבע שעה לאחר שקיעת החמה, מאשר שידליק בעצמו בשעה מאוחרת. ואף על פי שבכל המצוות אנו אומרים "מצוה בו יותר מבשלוחו", מכל מקום כאן עדיף שימנה את אשתו להדליק נרות, משום שעל ידה מתקיימת המצוה בזמן הראוי לה כתקנת חז"ל. ומלבד זה יש לומר, שכשהאשה מדליקה נרות במקום בעלה, לא נחשב הדבר שאינו מקיים המצוה בעצמו, משום שאשתו כגופו, ואם כן כשמדליקה האשה נרות הרי הוא כאילו הדליק בעצמו.

ומכל מקום למנהג האשכנזים שכל אחד מבני הבית מדליק נרות חנוכה, אם נמצא הבעל במקום שיכול להדליק, טוב שידליק בעצמו בלא ברכה, ואשתו תדליק בביתו בברכה, ואם יכול הבעל, טוב שישמע ברכות ההדלקה מאדם אחר.

אף על פי שנשים חייבות בהדלקת נר חנוכה, מכל מקום כשבעל הבית מדליק נרות חנוכה בבית, אין אשתו ובנותיו מדליקות נרות בפני עצמן, ואפילו למנהג האשכנזים שכל אחד מבני הבית מדליק בפני עצמו, מכל מקום אשתו ובנותיו אינן מדליקות בפני עצמן. ורק אם האשה נמצאת לבדה בביתה, כגון אשה שאינה נשואה עדיין, או שאין בעלה נמצא בבית בשעת ההדלקה, תדליק האשה נרות חנוכה.

אדם שלא היה נוכח בשעת ההדלקה בלילה ראשון של חנוכה
והנה מוטל עלינו לבאר דבר נוסף, והוא, שכאשר הבעל יודע שיגיע מאוחר לביתו, ולכן הוא מורה לאשתו שתברך ותדליק במקומו, הרי שהוא יוצא ידי חובת ההדלקה והברכות בהדלקה של אשתו. אולם אם אירע שכבר בלילה הראשון של חנוכה הדליקה האשה את הנרות עבור הבעל, נמצא שהיא מברכת גם ברכת "שהחיינו" על ההדלקה בלילה הראשון. והבעל, עדיין לא בירך שהחיינו. ועל כן ביום השני כאשר יבא הוא לביתו, יהיה עליו להדליק נרות ולהוסיף לברך ברכת שהחיינו על הדלקה, שהרי זו ההדלקה הראשונה עבורו.

שאלות ותשובות על ההלכה

אם הבעל נמצא באמריקה ואישתו בארץ האם הוא יוצא ידי חובתו במה שאישתו מדליקה אע"פ שזה לא באותם שעות? כ"ג כסלו תשע"ט / 1 בדצמבר 2018

מאחר וכאן בארץ מדליקים לפני זמן ההדלקה בארצות הברית, לכן הוא יוצא ידי חובה בהדלקה של אשתו בארץ, ואינו צריך להדליק. ועל כל פנים בודאי שלא יברך.

מה קורה אם הבעל מדליק ביום הראשון, וביום השני האישה מדליקה, האם היא צריכה לברך גם שהחיינו? כ"ג כסלו תשע"ט / 1 בדצמבר 2018

היא אינה מברכת שהחיינו, משום שהיא כבר שמעה את הברכה מבעלה ביום הראשון, ויצאה ידי חובה.

לגבי ברכת שהחיינו של הבעל, כאשר לא שמע ביום הראשון ואשתו ברכה, כתבתם שהבעל יברך ביום השני.
א. איפה הרב עובדיה כותב את זה?
ב. כף החיים (תרע"ו, כו), וגם המשנה ברורה (תרע"ו, ז) בשם המגן אברהם כותבים אחרת- שלא צריך לברך שהחיינו, כיון שאשתו כגופו, ומכיון שהיא הוציאה אותו ידי חובה בלילה הראשון- לא יברך. אם כך, למה לא נאמר ספק ברכות להקל- ולא תברך?
ג. בדבר שיש בו מחלוקת כזו בין הפוסקים- האם לא ראוי לכתוב את דעות החולקים גם כן, ולסיים שדעת מרן הרב עובדיה לא לברך!? כ"ג כסלו תשע"ט / 1 בדצמבר 2018

מרן זצ"ל ב"קול סיני" (לפני כחמישים שנה) כתב כדבריכם, שאין לברך שהחיינו בלילה השני, משום ספק ברכות. ואחר כך שוב ישב על מדוכה זו, בכמה מקומות, ובכללם בספרו חזון עובדיה על הלכות חנוכה, וחזר בו מדבריו הראשונים, והעלה שאין לחוש בזה לספק ברכות, ושיש לברך שהחיינו. והביא ראיות גדולות לדבריו. ומה שאין אנו מביאים את כל השיטות, הוא משום שאנו מביאים, בפרט בזמני חגים, את עיקרי הדינים והשיטות בקצרה, ואי אפשר להאריך בכל שיטה ושיטה, באופן שיגרום בלבול.

בנושא חיוב נשים בהלל של חנוכה: האם חיבות לאמר הלל בחנוכה? אם כן, האם בברכה? אם כן, האם מוציאות גברים ידי חובה? כ"ח כסלו תשע"ח / 16 בדצמבר 2017

לא חייבות, אבל מצוה לומר, בלי ברכה. ואינן מוציאות אנשים ידי חובה, הואיל ואינן מחוייבות מן הדין. והזמן היחיד בשנה שנשים ספרדיות מברכות על ההלל, הוא בליל פסח.

למה הברכה היא להדליק נר מנוכה , ומקומות אחרים רשום נר של חנוכה , האם ספרדים אומרים נר חנוכה ואשכנזים אומרים של חנוכה או שבכלל לא נכון להגיד של חנוכה ? כ"ה כסלו תשע"ח / 13 בדצמבר 2017

האשכנזים ברובם אומרים נר של חנוכה (כפי הנוסחה בכמה מקומות ומהם בשבת כג.), והספרדים אומרים נר חנוכה. שכן הנוסחא במסכת סופרים. וכמו שפסק בשו"ת יביע אומר חלק שמיני סימן יא

האם האשה צריכה להיות נוכחת בשעת הדלקת הנרות? כ"ד כסלו תשע"ח / 12 בדצמבר 2017

מצוה להיות שם, אבל לא חיוב

 

בחורה רווקה שהדליקה נרות בבית הוריה והגיעה לביתה בשעה מאוחרת. האם צריכה להדליק נרות גם בדירתה? כ"ז כסלו תשע"ז / 27 בדצמבר 2016

בחורה שגרה בדירה משלה, והיא מפרנסת את עצמה, עליה להדליק נרות בביתה, אף על פי ששמעה וראתה כבר את הדלקת הנרות בבית הוריה.

מה קורה כאשר האישה מדליקה ביום השני במקום הבעל וזו לא היתה בלילה ראשון (עבדה עד מאוחר) האם תצטרך האישה לברך שהחיינו? כ"ד כסלו תשע"ו / 6 בדצמבר 2015

אם האשה לא היתה נוכחת ביום הראשון בשעת הדלקת נרות חנוכה, עליה לברך שהחיינו ביום השני. ולדעת מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל, יש לברך שהחיינו בשעת הדלקת הנרות, ולא באמצע היום.

ואם האשה היא זו שלא הייתה בלילה הראשון, האם רשאית לברך שהחיינו בלילה השני? כ"א כסלו תשע"ה / 13 בדצמבר 2014

רשאית לברך שהחיינו בלילה השני.

כתבתם שאם הבעל יצא ידי חובת ההדלקה בלילה הראשון ע"י אשתו, בלילה השני עליו לברך שהחיינו.
המשנ"ב פוסר בסימן תרע"ו ס"ק ז ושם בשער הציון אות יב שאינו מברך, אנא בארו לי על מה כבודם מסתמכים? כ' כסלו תשע"א / 27 בנובמבר 2010

שלום וברכה!

מרן שליט"א כתב בספרו על הלכות אבלות חלק א, שמי שהיה אונן בלילה הראשון של חנוכה, ואשתו הלדיקה נר חנוכה, הרי הוא מברך שהחיינו בלילה השני שהוא מדליק. ודיברנו עמו בזה, ועיקר טעמו, מכיון שאף על פי שלדעת הרבה פוסקים ומרן השלחן ערוך, הרי שיצא ידי חובת ההדלקה בלילה הראשון, מכל מקום כיון שאינו יוצא ידי חובת הברכה, משום שמכוין שלא לצאת ידי חובה (לענין אונן, אבל בנדון שלנו אינו שומע בכלל את הברכה), אף על פי שיצא ידי חובת ההדלקה, מברך בפעם הראשונה שמדליק. 

בברכת התורה,
הלכה יומית.

האם כאשר הבעל הדליק בחמשת הימים הראשונים ובשישי אישתו מדלקת, האם אישתו צריכה לברך שהחיינו, מאחר וזו הדלקתה הראשונה? י"ט כסלו תש"ע / 6 בדצמבר 2009

שלום רב!

אשה שלא שמעה את הברכות מבעלה בימים הראשונים, והיא מדליקה באחד הימים, תברך שהחיינו על הדלקת הנרות.
תשובת הגאון רבי גולן אלוף שליט"א.

בברכת התורה,
הלכה יומית.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

לקריאת ההלכה

מתנות לאביונים

בהלכה הקודמת, ביארנו באופן כללי את חיוב מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאביונים ......

לקריאת ההלכה

מרור – כורך – שלחן עורך - ותוספת הלכות בשל מגפת "קורונה" והסגר הנהוג בכל המקומות

אף שעלינו להמשיך בהלכות הפסח, מכל מקום נעמוד גם על כמה דינים ששייכים באופן מיוחד השנה, בשל מגפת "קורונה" והסגר הנהוג בכל המקומות. שריפת חמץ - לגבי שריפת חמץ, שנהגו לצאת ולשורפו ביום ערב פסח, דבר שהשנה לא יתאפשר להרבה בני אדם. הנה בגמרא ובשלחן ערוך (סימן תמה) מבואר, כיצד היא מצות ביעור ח......

לקריאת ההלכה


קריאת המגילה – קולות נפץ

כל אדם מישראל חייב בקריאת המגילה ביום הפורים, וצריך לקרותה בלילה ולשוב ולקרותה ביום, שנאמר "אֱלֹהַי, אֶקְרָא יוֹמָם וְלֹא תַעֲנֶה וְלַיְלָה וְלֹא דֽוּמִיָּה לִי". ופסוק זה נאמר בספר תהילים בפרק "למנצח על אילת השחר", ואמרו בגמרא (יומא כט.) שאסתר נמשלה לאיילת השחר. ולכן מפרק זה אנו......

לקריאת ההלכה

זהירות בעניני חמץ

---------------- מנויים יקרים, אנו שמחים להודיע לבעלי טלפונים חכמים (בהיתר רב), כי מעתה ניתן להוריד את האפליקציה "אינסטרב", בה ניתן לשאול ולקבל תשובות לשאלותיכם ההלכתיות מפי תלמידי חכמים מורי הוראות בישראל.  האפליקציה אינה שייכת ל"הלכה יומית", אולם הרה"ג יעקב ששון ש......

לקריאת ההלכה

בישול ביום טוב

בהלכות הקודמות ביארנו, שאף על פי שדין יום טוב (חג) ודין שבת שוה לענין איסור מלאכה, ולכן אסור ליסוע ברכב ביום טוב (מפני שכמה איסורים כרוכים בזה. עיין שו"ת יחוה דעת ח"ג סימן לו), מכל מקום מלאכות מסויימות שבאות לצורך הכנת מאכל ("אוכל נפש") ביום טוב, הותרו. וכגון מלאכת בישול או ......

לקריאת ההלכה

פרטים בדין קטניות בפסח - נגיף "קורונה"

----------------------- לשאלת רבים: בימים הללו שקיים איום מפני נגיף מסוכן, בודאי שעל פי דיני התורה יש לנהוג על פי הוראות משרד הבריאות, וכפי שכבר הורו גדולי הרבנים ובכללם מורינו הגאון הראשון לציון רבי יצחק יוסף שליט"א. היודע על אדם, שיש לגביו חשש שהוא נגוע בנגיף ועל פי התקנות עליו לשהות בב......

לקריאת ההלכה