הלכה ל יום שלישי 9 Iyar 5779 14 מאי 2019

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

דוד בן רבי יצחק וידידה מלאי ז"ל

נלב"ע ב-ו' באייר התשע"ה, תהא נשמתו צרורה בצרור החיים , יהי זכרו ברוך.

הוקדש על ידי

בתו אתי

בקשות אישיות – הנהגות ממרן זצ"ל

שאלה: האם רשאי כל אדם להוסיף בקשות אישיות בתפילת העמידה? כיצד ראוי לנהוג בזה?

תשובה: רבותינו במסכת ברכות (לד.), דנו בענין הוספת בקשות פרטיות באמצע תפלת שמונה עשרה, וכך אמרו:

"לעולם אל ישאל אדם את צרכיו, לא בשלש ראשונות ולא בשלש אחרונות". כלומר, בשלושת הברכות הראשונות, ובשלושת הברכות האחרונות של תפלת העמידה, אסור להוסיף בקשות פרטיות. אבל בשאר הברכות שבתפלת העמידה, מותר להוסיף בקשות פרטיות, לפי ענינה של הברכה. וכן פסקו הטור ומרן השלחן ערוך (סימן קיב).

וטעם הדבר שאין לבקש שום דבר בברכות הראשונות והאחרונות של התפלה, הוא משום שעיקרן של הברכות הללו הוא שבח להשם יתברך, או בקשה על צרכי כלל ישראל, שגם היא בכלל השבח למלך. והרי כך הדרך, שכאשר בא אדם לבקש איזה דבר מהמלך, תחילה, מסדר שבחו, ואחר כך מבקש בקשתו. ומזה הטעם אנו משבחים את ה' בשלשת הברכות הראשונות. ובשעת השבח בודאי שאין זה מן הראוי להכניס בקשה פרטית. וכן בשלשת הברכות האחרונות, שהן שבח לה', בבקשות על כלל ישראל, שירצה השם יתברך את תפלתם ועבודתם, ויתן להם שלום, ויקבל את הודאתנו לו, וגם אז אין זה נכון לבקש בקשות פרטיות.

ורק בשאר הברכות שבאמצע התפלה, רשאי כל אדם מעיקר הדין לבקש את צרכיו, בכל ברכה לפי ענינה. כלומר, בברכת השיבנו, יוכל לבקש מהשם יתברך שיסייע בידו לחזור בתשובה, בברכת רפאנו יוכל לבקש על חולה שיתרפא, ובברכת ברכינו, יוכל לבקש על הפרנסה, ובשמע קולינו יוכל לבקש על כל דבר הנצרך לו, שהיא כוללת את כל התפילות. וכן לאחר אמירת "יהיו לרצון", רשאי לבקש כל מה שירצה.

וכיצד הוא מוסיף בתפלה? תחילה יאמר נוסח הברכה, עד שמגיע לסיום הברכה, ואז יבקש מה שירצה, ויסיים בחתימת הברכה. ולדוגמא, יתחיל בברכת רפאינו, עד שיגיע ל"והעלה ארוכה ומרפא לכל תחלואינו ולכל מכאובינו מכותינו", ואז יבקש על החולה שהשם יתברך ישלח לו רפואה שלימה, ויסיים "כי אל רופא רחמן ונאמן אתה, ברוך אתה ה' רופא חולי עמו ישראל".

אולם יש להזהר, שלא להאריך בתחינות בשעת התפילה, שלא ניתנו הברכות לומר בהם דברי הבאי חס ושלום, רק יזהר לדקדק בלשונו ולבקש צרכיו בלשון נקייה ומדוייקת בקצרה.

ובענין זה יש לציין, כי מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל היה מייעץ, כאשר היו באים לפניו חולים, שמן הראוי להתפלל עליהם דוקא בברכת "רפאינו", שהתפלה שם לרפואת חולים, עדיפה על התפלה בברכת "שמע קולינו".

ופעם היה מעשה, שאחת מבנות המשפחה היתה במצב רפואי מסובך. ומרן זצ"ל הורה לנו, להתפלל עליה בברכת "רפאינו". אולם אנו התפללנו בברכת "שמע קולינו". לאחר כמה ימים, קרא לנו מרן זצ"ל ואמר, מדוע אינך מתפלל ברפאינו? השבתי לו, הנני מתפלל היטב. אמר לי, לא נכון, אינך מתפלל ברפאינו, אלא בשמע קולינו! מרוב פחד, השבתי למרן זצ"ל, כי התפללתי ברפאינו. באותה שעה, ממש נצנצה רוח הקודש אצל מרן זצ"ל, אז פנה ואמר: אין זה נכון, באמת אינך מתפלל ברפאינו אלא בשמע קולינו! אם תתפלל ברפאינו התפילה תתקבל!

עוד ראינו בעינינו, כאשר נודע למרן זצ"ל על נער אחד שהחל מתדרדר מבחינה רוחנית, עמדנו בסמוך למרן זצ"ל בזמן התפילה, ושמענו איך שהיה מתפלל על אותו נער לאחר אמירת "יהיו לרצון" (השני) שבתפלת העמידה. ובמשך כחצי דקה התחנן לה' יתברך בדמע, שיעיר את רוחו של אותו צעיר שישוב בתשובה שלימה. וכן היה מרן זצ"ל נוהג לגבי כמה שמות של אנשים שביקשו ממנו להתפלל עליהם, שהיה מתפלל עליהם אחר אמירת יהיו לרצון. ופעם הזכרנו לפניו באקראי, על אדם אחד שלקה בנפשו, ומיד השיב לנו מרן, הנה בכל יום אני מתפלל עליו, ושמו פלוני בן פלונית. ואותו צעיר לא היה ממקורבי מרן זצ"ל, אלא שמצבו הרפואי נגע מאד ללבו של מרן, עד שהיה מתפלל בכל יום.

שאלות ותשובות על ההלכה

האם מותר לבקש בקשות אישיות ב-ט'באב? 9 Av 5777 / 1 אוגוסט 2017

מותר לעשות כן

כתבתם שאדם לא יבקש את צרכיו הפרטיים בשלוש הברכות הראשונות ולא בשלוש האחרונות כי זה לא כבוד למלך.
אני שמעתי ממקום אחר שמותר וטוב יותר לבקש בקשות אישיות ב"יהיו לרצון" האחרון בסוף "אלוקי נצור" (כי זה מעלה יותר גדולה –חתימת התפילה) יותר מאשר ב"שמע קולנו"(שזה בברכות האמצעיות),רציתי לדעת האם זה טוב איך שאני עושה או שאני צריך לבקש ב"שמע קולנו" ? 3 Elul 5770 / 13 אוגוסט 2010

שלום רב!

טוב יותר לומר את הבקשות אחר אמירת יהיו לרצון, ולא בברכת שומע תפילה. וכפי שכתבת.

בברכה,
הלכה יומית.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

SUCOT UNA FESTIVIDAD NACIONAL

El Hid”a escribe (Bebash Lefi) que en la palabra “suca” -en hebreo- hallamos indicios para las leyes de esta festividad. La palabra se compone en hebreo de las letras “samaj” “jaf” y “he”. La primera es cerrada en todos sus lados, así quie......

לקריאת ההלכה

RESPETO DEBIDO AL SUEGRO

Pregunta: ¿Está obligado el hombre a respetar a su suegro de la misma forma que lo hace con su padre? Respuesta: Comenta la obra Yalkut Shimoní que se dirigió el rey David a su suegro Shaul diciéndole: Y mi padre, ver ha visto….llamó a su suegro &......

לקריאת ההלכה

KADDISH POR LOS PADRES FALLECIDOS

Relata el Talmud (Kalá cap. ) sobre Rabí Akivá, que en cierta ocasión se hallaba en un retiro espiritual en medio del desierto, y se encontró con un individuo absolutamente negro que se corría así como galopan los caballos mientras cargaba sobre sus h......

לקריאת ההלכה

EL RESPETO POR LOS PADRES TRAS SU FALLECIMIENTO

El Talmud (Kiddushin 31ª) comenta que al hacer una cita en nombre del padre, después de su fallecimiento, es preciso agregar la frase “hareni kaparat moshabó”, lo cual significa “mi persona expíe su sepulcro”. O sea que cualquier mal destinado a su a......

לקריאת ההלכה


COÑAC, BRANDY, CHAMPAGNA Y VINOS PASTEURIZADOS

Pregunta: ¿Existe alguna contemplación halájica que permita adquirir bebidas alcohólicas derivadas de la uva, por ej. champagne, brandy, coñac o incluso vino pasteurizado procesado por los gentiles sin supervisión rabínica, pues hemos oído que ......

לקריאת ההלכה

MANUTENCIÓN DE LOS PADRES

En la entrega anterior, hablamos del respeto debido a los padres, parte de cual es alimentarlos o darles de beber cuando estos lo requieren. Por supuesto, esto especialmente aplica a los padres mayores que ya no puede valerse totalmente por sí mismos y necesitan el apoyo de sus hijos para ali......

לקריאת ההלכה

PARARSE EN PRESENCIA DE LOS PADRES

En cada ocasión que el padre pasa delante del hijo, o el maestro delante del alumno de manera que puede verlo, debe pararse en toda su estatura para honrarlos. Según el Talmud (Kiddushin 33ª) y en opinión de Rabí Yenai, el alumno (lo mismo aplicaría para el......

לקריאת ההלכה

EL PADRE QUE DISCULPA SU HONRA

En entregas anteriores, hemos hablado sobre distintos principios que hacen al respeto y el temor debido a los padres. En tanto que algunas acciones encuentran su fundamento en el respeto debido, por ej. darles de comer, beber, etc. otras lo tienen en el temor que la Torá exige hacia los proge......

לקריאת ההלכה