הלכה ליום שלישי י"ב אב תשע"ב 31 ביולי 2012              

ההלכה מוקדשת לרפואה שלימה עבור

הרב יעקב (יוסף) חי בן מרגלית בתושח"י

הוקדש על ידי

הלכה יומית

תאריך ההלכה: י"ב אב תשע"ב 31 ביולי 2012

קטגוריה: כללי


להסתכל בפני אדם רשע

שאלה: מה שאסרו רבותינו להסתכל בפני אדם רשע, האם יש בזה איסור גם בזמנינו, ואם כן, כיצד נוהגים גם חכמים גדולים בתורה להקל בזה?

תשובה: בגמרא במסכת חגיגה (טז.), אמרו, המסתכל בקשת עיניו כהות, שאסור להסתכל בקשת. וביארנו כבר בהלכות ברכות הראיה, שבשעה שרואים את הקשת, יש לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם זוכר הברית, נאמן בבריתו וקיים במאמרו". וכתב הרב רבי דוד אבודרהם, "נשאל הרא"ש, איך מסתכלים בקשת בשעה שמברכים, והרי אמרו בחגיגה (טז.) המסתכל בקשת עיניו כהות, והשיב הרא"ש, שאין המסתכל כרואה, כי המסתכל מוסיף ומדקדק בהבטתו יותר מן הרואה". עד כאן. ומבואר שכל מה שאסרו רבותינו בכל מקום להסתכל, כוונתם בזה שאסור להתבונן בהסתכלות, אבל ראייה כרגע להעיף את העינים לראות איזה דבר, אין בזה איסור. וכן כתב בספר חסידים מהדורא בתרא, שחיברו בן אחותו של הרא"ש, "שאלתי את דודי רבינו אשר (הרא"ש), איך נכשלים העולם באיסור הסתכלות בקשת בשעה שמברכים, ענה דודי ואמר לי, שלשון "המסתכל", אינו אלא כשמביט בכוונה ורואה זמן ארוך, אבל לישא עיניו ולראותה כרגע מותר".

וכיוצא בזה כתב בספר יוסף אומץ (יוזפא), שאף שאסור להסתכל בלבנה (בירח), מכל מקום בראייה כללית אין איסור כלל, ודוקא שמביט בה בעומק אסור. ויש לזה ראיות רבות מן הש"ס.

ומן האמור מבואר גם כן לגבי הסתכלות בפני אדם רשע, שאין איסור בזה אלא כשמביט בפניו זמן מממושך קצת להתבונן בו, אבל ראייה רופפת לרגע, וכגון שהוא מדבר עמו ומידי פעם רואה את פניו, אין בזה איסור. וכן כתב בספר תורה תמימה (פרשת תולדות). וכן נהגו גדולי ישראל שהיו צריכים להפגש עם מלכים ושרים עריצים משנאי ה' במקומות גלותם, לא היו מסירים פניהם בהפגנתיות בכדי שלא להביט ברשע, אלא היו מעלימים עיניהם ומסתכלים קצת בפני השר שלפניהם. והרי זה כמבואר.

< <ההלכה הקודמת ההלכה הבאה > >

שאלות ותשובות על ההלכה

מדוע לא הזכרתם את הגמרא במגילה כח עמוד א, שאסור להסתכל בפני אדם רשע? י"ד אב תשע"ב / 2 באוגוסט 2012

באמת שהיה עלינו לבאר את שורש הדין מן הגמרא כפי שכתבת.
חזק ואמץ.

שאל את הרב