הלכה ליום ראשון י"ז אב תשע"ו 21 באוגוסט 2016              

ההלכה מוקדשת לרפואה שלימה עבור

יצחק חנונו בן אליסיא

הוקדש על ידי

פלוני

תאריך ההלכה: י"ז אב תשע"ו 21 באוגוסט 2016

קטגוריה: ברכות


דין ברכת הגומל

תקנו רבותינו, שמי שאירע לו איזה דבר שיש בו קצת סכנה, עליו להודות להשם יתברך על הטובה אשר גמלו, בפני עשרה אנשים מישראל. וכפי שנבאר.

בגמרא במסכת ברכות (נד.), אמר רב יהודה אמר רב, ארבעה צריכין להודות (כלומר, לברך הגומל), יורדי הים כשיעלו ממנו, והולכי מדברות כשיגיעו לישוב, ומי שהיה חולה ונתרפא, ומי שהיה חבוש בבית האסורים ויצא. וסימן לדבר (לזכרון אלו הארבעה), וכל החיי"ם יודוך סלה. ראשי תיבות, ח'בוש, י'ם, י'סורין, מ'דבר. וחבוש הוא החבוש בבית באסורין ויצא משם, ים אלו יורדי הים באניות ששבו, יסורין הם הייסורים שבאו על החולה שנתרפא, ומדבר אלו הולכי המדברות שבאו אל עיר מושב.

ואמרו בגמרא, מאי מברך?, (כלומר, הודאה זו מה היא), "ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם הגומל לחייבים טובות שגמלני כל טוב". וכתב מרן בבית יוסף (סי' ריט), שפירוש הברכה כך הוא: הגומל לחייבים טובות, כלומר, אף לאותם שהם חייבים, דהיינו שהם רשעים, (שכן תרגום רשע בארמית הוא חייב, בבראשית יח), עם כל זה, גומל להם טובות, וגם אני כאחד מהם, שאף על פי שאיני הגון גמלני כל טוב.

וצריך לברך ברכת הגומל בפני עשרה אנשים מישראל, ושניים מהם, צריך שיהיו תלמידי חכמים, שנאמר, וירוממוהו בקהל עם ובמושב זקנים יהללוהו, ואין "קהל" בפחות מעשרה (כמו שאמרו בפסחים סד.), ומיעוט "זקנים" שהם התלמידי חכמים, שניים. ואם אין שם תלמידי חכמים, לא ימנע מלברך משום כן, שאין זה לעיכובא (כלומר, אין דין זה, שיהיו שם תלמידי חכמים, מעכב את הברכה), אבל העשרה הם לעיכובא, שאם אין שם עשרה, לדעת מרן השלחן ערוך שקבלנו הוראותיו, לא יברך. וטוב שיברך בלי שם ומלכות. (כלומר, יאמר, "ברוך הגומל לחייבים טובות שגמלני כל טוב").

ומנהג טוב לומר קודם הברכה "אודה ה' בכל לבב בסוד ישרים ועדה, יודו לה' חסדו ונפלאותיו לבני אדם", ואחר הברכה השומעין עונים "אמן" ומוסיפים, "צור אשר גמלך כל טוב הוא יגמלך כל טוב לעד נצח סלה".

ובהלכה הבאה נבאר עוד פרטי דינים בזה.

-----------------------------------

לשמיעת שיעוריו של מרן זצ"ל (מלפני שנים רבות) בנושא ברכת הגומל:
לשיעור בדיני ברכת הגומל וברכת הראיה לחץ כאן
לשיעור בעניני ברכת הגומל, חלק א' לחץ כאן
לשיעור בעניני ברכת הגומל, חלק ב' לחץ כאן

< <ההלכה הקודמת ההלכה הבאה > >

שאלות ותשובות על ההלכה

אשה שילדה ולא בירכה הגומל בלידה הראשונה (ועברו מאז 6 שנים) ולא בירכה בלידה השניה (עברו שלש שנים מאז) האם תברך עתה או שלא? י"ב אלול תשע"ז / 3 בספטמבר 2017

תברך ברכת הגומל מיד כשתוכל. וה' יגמול לה כל טוב סלה.

באחת מהשאלות שנשאלתם אדם שאיבד הכרה למשך מספר שניות,האם צריך לברך ברכת "הגומל"? 
כתבתם :
העברנו את שאלתך למרן רבינו פוסק הדור רבי עובדיה יוסף שליט"א, והורה שיש לברך, אף כשנתעלף רק למספר שניות. וכן פסק בספר אור לציון חלק שני. 
אולם ראיתי בספר ילקוט יוסף שכתב שלא מברכים . ע"ש. 

לגבי השיעור של מחצית השקל : כולם שואלים מה אמר מו"ר מרן שליט"א? בבקשה לכתוב את הסכום המדוייק... כ"ה אדר ב תשע"א / 31 במרץ 2011

שלום רב!

לגבי איבוד הכרה, כך שאלנו את הרב שליט"א, וזו תשובתו כמו שכתבנו.

לגבי מחצית השקל, אנו כתבנו סכום של כחמישים וחמשה שקלים, זהו הסכום כולל מיסים. ומרן שליט"א השיבנו שניתן להסתפק בסכום של שלשים ושמונה שקלים, שהוא הסכום ללא מיסים.
 
בברכת התורה,
הלכה יומית.

הבן שלי בן שמונה וחצי, חלה בדלקת ריאות קשה ואושפז שבוע .
האם צריך לברך ברכת הגומל? - אמרו לי שבגלל שהוא ילד , אז לא צריך. ב' אדר תשע"א / 6 בפברואר 2011

שלום רב!

יש ללמד את הילד בעצמו שיברך הגומל, בכדי לחנכו למצות.

בברכת התורה,
הלכה יומית.

אדם שאיבד הכרה למשך מספר שניות,האם צריך לברך ברכת "הגומל"? ב' אדר תשע"א / 6 בפברואר 2011

שלום רב!
העברנו את שאלתך למרן רבינו פוסק הדור רבי עובדיה יוסף שליט"א, והורה שיש לברך אף כשנתעלף רק למספר שניות. וכן פסק בספר אור לציון חלק שני.
 
בברכת התורה,
הלכה יומית.

האם אב מברך הגומל עבור בנו התינוק שעבר מחלה קשה? כ"ב אב תשס"ט / 12 באוגוסט 2009

האב אינו רשאי לברך הגומל עבור בנו.  

שאל את הרב