הלכה ליום ראשון י"ז סיון תש"ע 30 במאי 2010              

ההלכה מוקדשת לרפואה שלימה

לילדה רותם בת יהודית הי"ו

שזקוקה לרחמי שמים מרובים

הוקדש על ידי

משפחתה

תאריך ההלכה: י"ז סיון תש"ע 30 במאי 2010

קטגוריה: כללי

ברכת שהחיינו על בגד חדש

שאלה: מתי יש לברך שהחיינו על קניית בגד חדש, האם בשעת הקנייה או בשעת הלבישה? והאם יש לברך שהחיינו על כל בגד ובגד שקונה?

תשובה: במשנה במסכת ברכות (נד.) למדנו שיש לאדם לברך על קניית כלים (בגדים) חדשים ברכת "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה".

ולענין מתי יש לברך את ברכת שהחיינו. הנה כתב הרשב"א, שיש לברך על הבגד בשעת הקניין, כלומר, בשעת הקנייה, ולא בשעת הלבישה. וכן כתב הרא"ש, שלא תיקנו את הברכה אלא על שמחת הלב שיש לאדם בשעה שקונה אדם את הבגד החדש. וכן פסק מרן השלחן ערוך (סימן שכג), שיש לברך בשעת הקנייה ולא בשעת לבישת הבגד בפעם הראשונה.

אולם כתבו רבותינו האחרונים, שלמעשה מנהגינו שלא לברך על הבגד שהחיינו בשעת קנייתו, אלא בשעה שלובשו בפעם הראשונה, שאז שמחה היא לו, וראוי לו לברך שהחיינו. וכן פסק הגאון רבינו יוסף חיים בספר בן איש חי (פרשת ראה אות א), וכן דעת מרן רבינו עובדיה יוסף שליט"א. ומכיון שברכה זו תלויה במנהג, אין לשנות, ואין לברך שהחיינו בשעת הקנייה, אלא בשעת הלבישה דוקא כמנהג כל ישראל.

ועתה נגש לשאלה השנייה, האם יש לברך שהחיינו על כל בגד, או שיש בגדים שאין מברכים עליהם שהחיינו. הנה ברכת שהחיינו שנתקנה על שמחת הלב אינה שייכת אלא בבגד שאצל בני אדם רגילים מביא לשמחת הלב. וצריך שיהיה הבגד חשוב, שיהיה שייך לברך עליו שהחיינו. וכמו ששנינו במשנה, שעל "בית חדש" או כלים (בגדים) חדשים מברך שהחיינו. (ומכל מקום על קניית בית חדש עדיף יותר שלא לברך). ומשמע שהבגד צריך שיהיה חשוב, כשם שבית הוא דבר חשוב. ומכאן למדו רבותינו בעלי התוספות שאין לברך על דברים שאינן חשובים, כגון נעליים או אנפלאות (גרביים) שאין להם חשיבות גדולה כל כך לברך עליהם שהחיינו. וכן בודאי שאין לברך על חלוק (גופיה) וכיוצא בזה, שאין אלו דברים חשובים שיהיה נכון לברך עליהם שהחיינו. וכן המנהג פשוט, שאין מברכין שהחיינו אלא על בגדים חשובים, אבל לא על נעליים או גרביים וכיוצא באלה.

ולסיכום: הקונה בגד חדש צריך לברך שהחיינו. ונהגו לברך שהחיינו בשעה שלובש את הבגד בפעם הראשונה. ואין לברך שהחיינו על בגד שאין לו חשיבות כל כך, כמו גופיה או גרביים. וכן אין לברך שהחיינו על קניית נעליים.

< <ההלכה הקודמת ההלכה הבאה > >

שאלות ותשובות על ההלכה

אני קצת מבולבל, בהלכה הקודמת (גר שנתגייר...) הובהר שעליו לנהוג כפסקי מרן השולחן ערוך - מרא דאתרא ובהלכה פה - פסק הרב כנגד מרן שיש לברך בשעת הלבישה ולא הקנייה.
אז איך לנהוג? לא מובן. כ"ד סיון תש"ע / 6 ביוני 2010

שלום רב!

באופן כללי, אנו פוסקים בכל ענין על פי הוראות מרן השלחן ערוך, שקבלנו הוראותיו. אולם יש מעט מקרים יוצאי דופן, שבהם מכיון שהמנהג אינו כדעת מרן, אין אנו פוסקים כמוהו. ויש עוד כללים בזה.

בברכת התורה,
הלכה יומית.

כיצד נמדדת החשיבות לבגד?
האין  זה משתנה מבן אדם לרעהו? 

לדוגמא, חשיבות קניית נעליים לאדם מסוים עשויה להיות בעלת ערך מאוד גבוה  להבדיל מאדם אחר. זה יכול להיות תלוי במצב כלכלי או חביבות המוצר בעיניו וכו'. 
אם כך, מזה בגד חשוב?

כ' סיון תש"ע / 2 ביוני 2010

שלום רב!

נעליים, גם אם הן יקרות, מכל מקום אינן מכובדות ונכבדות. ומאחר שכך כתבו כל הפוסקים, אין לשנות בזה מאדם לאדם. וכן בגד העשוי לספוג הזיעה, כמו גופיה, אינו חשוב אפילו אם הוא יקר ומיוחד מאד. אמנם יש מקרים שבהם תלוי הדבר בחשיבות בעיני כל אדם ואדם. וכפי שכתבו פוסקים, לגבי מי שקנה בגד "יד שנייה", שאז אם הבגד נכבד מאד בעיניו, וכגון שהוא עני, יוכל לברך עליו שהחיינו, אבל סתם אדם אינו מברך שהחיינו על כך.

בברכת התורה,
הלכה יומית.

שאל את הרב