הלכה ליום ראשון י"ד אייר תשע"ט 19 במאי 2019              

תאריך ההלכה: י"ד אייר תשע"ט 19 במאי 2019

קטגוריה: תפילה


תפלת שחרית מוקדמת

רבים שואלים: מאמתי מותר להתחיל בתפילת שחרית? ישנם אנשים רבים שצריכים להגיע למקום עבודתם בשעה מוקדמת מאד בבוקר, ועלינו לדעת מתי מותר להם להתחיל בתפילת שחרית.

תשובה: זמן תפילת שחרית לכתחילה הוא רק לאחר הנץ החמה, והוא זמן ה"זריחה" הנדפס בלוחות השנה. ומצוה מן המובחר להתפלל מיד עם הנץ החמה, וכמו שנאמר "ייראוך עם שמש".

ולכתחילה אין להתפלל עד הנץ החמה, אולם בדיעבד, אם התפלל אדם לפני הנץ החמה, אזי אם היה זה אחר "עלות השחר", שהוא שיעור של שבעים ושתים דקות (זמניות) לפני הנץ החמה, יצא ידי חובתו. ואם התפלל לפני עלות השחר, לא יצא ידי חובת התפילה, שעדיין הוא זמן תפילת ערבית.

וכשאנו אומרים "תפילה", הכוונה בזה לתפילת העמידה. כי שאר חלקי התפילה, מותר לאמרם אפילו לכתחילה קודם הנץ החמה, לאחר שעלה עמוד השחר.

ולפיכך כתבו הפוסקים, כי פועלים שזמנם מצומצם, ועליהם להגיע למקום עבודתם בשעה מוקדמת בבוקר, יש להקל להם לכתחילה להתפלל בשעה מוקדמת לפני הנץ החמה, אחר עלות השחר, משום שהם דחוקים בזמנם, ואינם יכולים להתפלל אחר כך. ובפרט יש להקל בזה בימות החורף, שאז זריחת החמה היא בשעה מאוחרת, ויש אנשים שלא יוכלו להספיק להתפלל בבית הכנסת, אם לא שנקל להם שיוכלו להתפלל מזמן עלות השחר, ויסמכו על שיטות הפוסקים המיקלים בדבר.

ולכן בהרבה בתי כנסיות, מתקיים "מנין פועלים" קודם זמן הנץ החמה. אולם יש לדעת,  שאדם שיכול להתפלל אחרי הנץ החמה, אסור לו להתפלל עם מנין הפועלים שלפני הנץ החמה, כי לא הותר לפועלים להתפלל בזמן כזה, אלא מפני שהיא שעת הדחק. אבל סתם אדם שאין השעה דחוקה לו, אסור לו לסמוך לכתחילה על דבר שמועיל רק בדיעבד. ולכן עליו להמתין ולהתפלל במנין רגיל אחרי הנץ החמה.

וכתב מרן רבינו הגדול רבי עובדיה יוסף זצוק"ל, שאפילו אם יודע שאין לו מנין אחר אלא מנין הפועלים, מוטב שימתין ויתפלל ביחידות לאחר הנץ החמה, ממה שיתפלל במנין קודם הנץ החמה. ובמקום שעל ידי כך יתבטל באופן מוחלט מתפילה במנין, יעשה שאלת חכם כיצד לנהוג.

והנה כתבנו, שזמן עמוד השחר הוא כשבעים ושתים דקות לפני הזריחה, ויש להבהיר שהכוונה בזה היא לדקות "זמניות". כלומר, שמחלקים את היום מהזריחה עד השקיעה לשתים עשרה חלקים, שאז כל שעה היא שעה "זמנית", וכל שעה כזו מתחלקת לששים דקות "זמניות". באופן שבימות החורף הקצרים דקה זמנית היא קצרה יותר מדקה רגילה, ואילו בימות הקיץ שהימים ארוכים, כל דקה זמנית היא ארוכה יותר מסתם דקה. ובאופן כזה יש לחשב את השבעים ושתים דקות שלפני הנץ החמה, שמאז עלה עמוד השחר.

ובזמנינו יש לוחות שנה המחשבים את עלות השחר באופן זה, אך יש שמחשבים את עלות עמוד השחר באופן שונה, כך שיוצא להם שתשעים ושש דקות קודם הנץ כבר עלה עמוד השחר. ואין הלכה כדבריהם. ויש לרכוש אך ורק לוחות המחשבים את זמן עלות השחר כשבעים ושתים דקות קודם הנץ, או לחשב באופן עצמאי את זמן עלות השחר. וכנ"ל.

ולסיכום:  אין להתפלל תפילת שחרית לפני ה"זריחה". ופועלים שאין להם ברירה אלא להתפלל בשעה מוקדמת מאד בבוקר, מפני שהם מוכרחים לצאת למקום עבודתם. רשאים הם להתפלל מזמן "עלות השחר", שהוא שבעים ושתים דקות "זמניות" לפני זמן הזריחה.

ובהלכה הבאה נבאר את סדר התפילה לפועלים ולכל מי שמתפלל מוקדם כי השעה דחוקה לו.

< <ההלכה הקודמת ההלכה הבאה > >

שאלות ותשובות על ההלכה

האם מותר לאישה להתפלל תפילת שחרית או מנחה באוטובוס בישיבה? י"ז אייר תשע"ט / 22 במאי 2019

אם היא מתפללת תפלת אחת, צריך שתתפלל כשהיא עומדת. ואם מתפללת שתי תפילות, ואין לה ברירה, אז יכולה לשבת בתפלה אחת. באופן עקרוני, אין הבדל בין איש לאישה בחיוב לעמוד בתפלה.

אני בצבא ואני יוצא כל בוקר מוקדם מהבית כדי להספיק את המניין בצבא, האם יש אפשרות לקרוא את הקורבנות בדרך ברכבת לפני שהנחתי תפילין ? ט' סיון תשע"ח / 23 במאי 2018

מותר בלי שום חשש לקרוא את הקרבנות בלי תפילין.

בקשר לתפילת שחרית מוקדמת, האם עדיף להתפלל במנין פועלים עובדים או אחרי ההסעה ב7 וחצי ? ב' אדר תשע"ח / 17 בפברואר 2018

בודאי שעדיף שיתפלל אחרי ההסעה ממה שיתפלל במנין פועלים

איך מחשבים את 72 דקות?

כ"ז טבת תשע"ה / 18 בינואר 2015

מחשבים דקות זמניות, אבל יש מחלוקת המגן אברהם והגר"א איך לחשב את הזמן. לפי המג"א, מחשבים מזריחת החמה ועד שקיעתה תשע שעות ושלושים ושש דקות. ומוסיפים שבעים ושתים דקות מכל צד, לצד הזריחה הוא זמן עלות השחר, ולצד השקיעה הוא זמן רבינו תם. ואילו לדעת הגר"א, מחשבים מזריחת החמה ועד שקיעתה י"ב שעות, ולפי חשבון זה מוסיפים ע"ב דקות קודם הזריחה הוא זמן עלות השחר. ולהלכה כמדומה שבלוחות השנה נהגו לחשב כדעת הגר"א בענין זה, כי אין אנו פוסקים כרבינו תם.

האם מותר לנו לומר "פטום קטורת" לפני עלות השחר?

כ"ג טבת תשע"ה / 14 בינואר 2015

מותר לומר פיטום הקטורת לפני עלות השחר,

ומה אם רק חלק פועלים? להצטרף במקרה שזה המניין היחיד? י' שבט תש"ע / 25 בינואר 2010

שלום רב!

במקרה שבאופן אקראי אדם אינו יכול להתפלל אלא במנין פועלים, עדיף יותר שיתפלל ביחידות, ממה שיתפלל בשעה מוקדמת. אבל אם הדבר בקביעות, ונמצא שתמיד יתפלל ביחיד, יש לעשות שאלת חכם.

בברכה,
הלכה יומית.

שאל את הרב