הלכה ליום שני כ"ג תמוז תשע"ז 17 ביולי 2017              

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

יצחק בן נינה ובנימין ברדה ע"ה

ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

חגית אמבר

תאריך ההלכה: כ"ג תמוז תשע"ז 17 ביולי 2017

קטגוריה: כשרות


דין טבילת כלים

כלי סעודה חדשים הנקנים מן הגוי, צריך להטבילם במקוה טהרה לפני שישתמשו בהם. ולכן רוב ככל הכלים שנקנים בזמנינו, שמיוצרים במפעלים של גויים בחוץ לארץ, צריך להטבילם לפני שמשתמשים בהם. שכן נאמר בתורה (בחומש במדבר לא), לאחר שנלחמו בני ישראל עם המדינים, וחזרו מהמלחמה עם שלל, ציוה אותם השם יתברך להטביל את הכלים שבאו משלל המדינים במקוה טהרה. וכן אמרו בגמרא במסכת חולין (דף עה:).

לפני שמטביל את הכלי, צריך לברך על מצות הטבילה, ואם הוא כלי אחד, מברך עליו, "אשר קדשנו במצותיו וצונו על טבילת כלי", ואם הם שני כלים או יותר, מברך, "אשר קדשנו במצותיו וצונו על טבילת כלים". ובדיעבד, בין שבירך על כלי אחד "על טבילת כלים", ובין שבירך על כלים רבים "על טבילת כלי", יצא ידי חובת הברכה, ואינו חוזר ומברך.

וכשמטביל את הכלי, צריך להטביל את כל הכלי כאחד, שיהיה כולו בבת אחת מתחת למים, ואפילו אם הוא כלי גדול וארוך, אין להטביל מחציתו ואחר כך את חציו השני, משום שאין טבילה לחצאין.

וברוב המקומות שיש בהם ישוב של יהודים שומרי תורה, ויש שם מקוה טהרה, יש שם גם מקוה מיוחד לצורך הטבלת כלים, וחייב כל אדם להזהר שיהיו כל הכלים בביתו טבולים כדת, משום שכל זמן שלא הוטבלו הכלים הטעונים טבילה, אסור לאכול ולשתות בהם, ומכל מקום אם עבר ועשה איסור והשתמש בהם, אין המאכל נאסר מחמת כן.

כשצוה ה' יתברך על ישראל להטביל את הכלים שנלקחו מן הגויים, לא צוה כן, אלא לגבי כלי מתכות, כלומר, כלים שעשויים ממתכת, כגון כלי ברזל. ורבותינו גזרו להטביל גם כלי זכוכית. ולענין זה ישנן משמעויות הלכתיות שונות.

ולדוגמא, אין לשלוח "קטן", שהוא ילד פחות מבן שלוש עשרה שנה, או ילדה בת פחות משתים עשרה שנה, להטביל כלי שחיוב הטבילה בו הוא מן התורה. ולכן אי אפשר לשלוח כלי מתכות לטבילה ביד קטן. אבל כלי שאינו חייב בטבילה מן התורה, כגון כלי זכוכית, מותר לשלוח ילד קטן להטבילו וגם להאמין לו אחר כך שעשה את שליחותו כהוגן.

ובהלכה הבאה יבואר בעז"ה אילו כלים חייבים בטבילה ואילו מהם פטורין.

< <ההלכה הקודמת ההלכה הבאה > >

שאלות ותשובות על ההלכה

האם כלי זכוכית צריכים טבילה? כ"ח אב תשע"ז / 20 באוגוסט 2017

כלי זכוכית צריכים טבילה.

אחרי טבילת הכלים שמתי לב בבית שהמדבקה עם המחיר עדיין על הצלחות שטבלתי, האם צריך לחזור לטבול? (בגלל חציצה?) כ"ד תמוז תשע"ז / 18 ביולי 2017

יש להטביל שוב את הצלחת.

האם צריך להטביל משחזת סכין? י"ד טבת תשע"ז / 12 בינואר 2017

אין צורך להטביל את המשחזת.

לעיתים תכופות, אני מתארח בבית שלא כ"כ הקפיד על טבילת כלים ורציתי לדעת, האם אני עובר איסור כשאני אוכל ושותה שם? א' שבט תשע"ג / 12 בינואר 2013

אין לאכול או לשתות בכלים שאינם טבולים. כמו שכתבנו. ועליך להיות זהיר בכך מכאן ולהבא.

האם מברכים שמטבילים כלי מזכוכית? כ"ז טבת תשע"ג / 9 בינואר 2013

יש להטביל כלי זכוכית בברכה.

האם סכין קרמי חייב בטבילה? כ"ז טבת תשע"ג / 9 בינואר 2013

החומר ממנו עשויה סכין קרמית, אינו מתכת. אך אין לנו ידיעה ברורה ממה היא עשויה, אם היא עשויה מחומר הדומה לחרס, או חומר הדומה לזכוכית, שאז יש להטבילה, או שמדובר בחומר הדומה לפורצליין, שאין חיוב להטבילה. ובכל אופן, נכון להטבילה בלא ברכה.

האם ילד קטן מגיל מצוות, שעומד לידי וטובל את הכלי כולו, אני צריך לחזור ולטבול, או שמא כל מה שאמרו לא לתת לקטן לטבול זה מהיותו לא נאמן, ולכן אם אני עומד לצידו ורואה את הטבילה כדין, הטבילה עולה? כ"ז טבת תשע"ג / 9 בינואר 2013

אם גדול עומד לידו, הטבילה מועילה.

אם ברשותי כלים שלא נטבלו, מהתקופה שבה לא הקפדתי על כך ווכן כלים שבשנים האחרונות טבלתי.
אני לא זוכרת בוודאות איזה כלים  הם מהתקופה הראשונה, מה עלי לעשות ?
לטבול את מה שאני בטוחה לגביו עם ברכה ווהיתר ללא ברכה? כ"ז טבת תשע"ג / 9 בינואר 2013

הדרך הטובה ביותר, שתטבילי את הכלים שאת יודעת בבירור שלא נטבלו, ותכוני בברכתך על כל הכלים, ואחר כך תטבילי גם את הכלים האחרים, שיש ספק לגביהם.

שאל את הרב