הלכה ליום שלישי כ"ח שבט תשע"ח 13 בפברואר 2018              

תאריך ההלכה: כ"ח שבט תשע"ח 13 בפברואר 2018

קטגוריה: כשרות


דין דם הנמצא בביצים (המשך)

בהלכה הקודמת ביארנו שאסור לאכול דם הנמצא בביצים, ושיש אופן שדם הנמצא בביצים אוסר את כל הביצה, משום שדם הנמצא בביצה הוא תחילת ריקום האפרוח שדמו אסור.

ולאור מה שנתבאר שאיסור הדם הוא מפני שזהו תחילת ריקום האפרוח, עולה השאלה לגבי רוב הביצים הנמכרות כיום (כגון ביצי "תנובה" בארץ ישראל) על ידי המשווקים הגדולים, האם יש בהם בכלל איסור דם, משום שכידוע כמעט כל התרנגולות המטילות את הביצים הללו, סגורות בלולים מבלי אפשרות לצאת ולבא כלל, ואין שם שום תרנגול זכר, ועל כל פנים, רוב ככל הביצים הם על דרך זה, ולכן יש לשאול אם יש איסור בביצים אלו אם נמצא בהם דם שהרי בודאי דם זה אינו תחילת ריקום האפרוח.

והגאון רבי משה פיינשטיין זצ"ל נשאל בזה כבר בשנת התשי"ז (1957), וכתב שאף על פי שמן הדין יש להקל בביצים אלו על ידי זריקת הדם עצמו, וכל הביצה תהיה מותרת, אך מכיוון שיש לולים שמגדלים תרנגולים עם תרנגולות ביחד לצורך גידול אפרוחים (לאכילה), ולפעמים כשיש להם הרבה ביצים יותר מכפי שצריכים לצורך אפרוחים, מוכרים גם את הביצים שנולדים מזכרים עם הביצים שנולדו בלא זכרים, (וכן אנו יודעים שהיא המציאות בארץ ישראל בשנים האחרונות), ראוי להחמיר לזרוק את כל הביצה אם נמצא בה דם (בחלמון לדעת מרן. ובכל מקום לדעת הרמ"א כפי שנתבאר בהלכה הקודמת.) אך מכל מקום מן הדין יש להקל בזה כיון שרוב מוחלט של הביצים אינם מופרות מזכרים ולמיעוט רחוק כל כך אין לחוש מן הדין, אף בזמנינו. אולם בשו"ת מנחת יצחק כתב להחמיר בזה אף מן הדין.

ומרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל האריך בתשובה בדין זה, והעלה להקל בביצים הנמכרות בזמנינו, שדי לזרוק את הדם הנמצא בהן, אבל כל הביצה מותרת, משום שרובא דרובא של הביצים, אינם ביצים של זכר, והדם שבתוכם אינו יכול להיות תחילת ריקום של אפרוח. ולפיכך אין להאריך בהלכות דם הנמצא בביצים, לפי שבדרך כלל בזמנינו קונים ביצים בחנויות מידי המשווקים, ודי בהוצאת הדם עצמו וכל הביצה מותרת.

< <ההלכה הקודמת ההלכה הבאה > >

שאלות ותשובות על ההלכה

איפה הרב עובדיה אומר שצריך לבדוק את הביצים בכל מקרה? ל' שבט תשע"ח / 15 בפברואר 2018

שו"ת יביע אומר חלק שלישי חלק יורה דעה סימן ב.

שאל את הרב