הלכה ליום ראשון ט' תשרי תשפ"א 27 בספטמבר 2020              

ההלכה מוקדשת לרפואה שלימה עבור

הרב חיים ששון בן מרגלית הי״ו

ולהצלחת כל המשפחה הי״ו

הוקדש על ידי

המשפחה

תאריך ההלכה: ט' תשרי תשפ"א 27 בספטמבר 2020

קטגוריה: יום כיפור


ערב יום הכיפורים - ותוספת בענין מגיפת הקורונה

לשאלת רבים: אדם שנאלץ להתפלל ביחידות ביום הכיפורים (בכלל מגיפת הקורונה), רשאי לומר את כל סדר התפילה של יום הכיפורים כרגיל. ורשאי גם לומר אבינו מלכנו, וסליחות. רק לא יאמר י"ג מידות (ה' ה' אל רחום וחנון וכו'), אלא אם הוא יודע לומר את הפסוקים הללו בטעמי המקרא.
כמו כן, קטעי התפילה שהם בארמית, כמו "רחמנא", דעני לעניי" וכדומה, לא יאמר אותם.
לאחר תפילת מוסף, נכון מאד לומר את סדר העבודה המופיעה בחזרת הש"ץ של תפילת מוסף של יום הכיפורים.
וה' ישמע תפלתינו ויאמר די לצרותינו ויסיר המגיפה מעלינו. אמן כן יהי רצון.

--------------------------------------

טבילה
מנהג יפה לגברים, לטבול בערב יום הכיפורים במקוה טהרה. ומרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל בערוב ימיו, אף על פי שהיה חלש והדבר היה קשה עליו, היה טורח ונוסע למקוה טהרה (בביתו של הרה"ג אליהו שטרית שליט"א) וטובל שם בערב יום הכיפורים.

ומכל מקום, מי שאין לו אפשרות לטבול במקוה טהרה, ישפוך על עצמו במקלחת הביתית כמות של תשעה קבין מים. ושיעור זה הוא כשתים עשרה וחצי ליטר מים. ובטהרה כזו יש תועלת מסוימת שדומה למקוה טהרה. (חזון עובדיה ימים נוראים עמוד רמו). וכמובן שאין זו טבילה ממש, והיא אינה מועילה במקרה שיש צורך בטבילה מן הדין.

תפילת ערב יום כיפור
בערב יום הכיפורים מתפללים מנחה בשעה מוקדמת, ויש כמה טעמים למנהג זה. (ראה חזון עובדיה עמוד רמט). וכך גם יש לקהל פנאי לאכול סעודה מפסקת עד סמוך לכניסת היום הקדוש. ובבתי כנסיות בארצות הברית, בקהילות הספרדים, הנהיגו, שבערב יום הכיפורים מגיעים כל הקהל לתפילת מנחה, ומתפללים עם תפילין, ועל ידי זה מזכים המון אנשים להניח תפילין בערב היום הקדוש למרות שאינם נוהגים כן לדאבונינו בשאר ימות השנה. והוא מנהג טוב מאד לזכות את הרבים. וכיוצא בזה שמענו מפי מרן זצ"ל.

בסיום תפילת מנחה אומרים וידוי, בנוסח "על חטא" שמודפס במחזורים. ויש לעמוד בשעה שאומרים את הוידוי. וכן בכל פעם ביום הכיפורים כשהחזן אומר וידוי, על הקהל כולו לעמוד בשעת הוידוי ולהתוודות עם החזן. (שם עמוד רנא).

סעודה מפסקת
בסעודה המפסקת, יש נוהגים לטבול את פרוסת הלחם בדבש או סוכר. ומכל מקום הנכון הוא שיניחו גם מלח על השלחן. וצריך להפסיק את הסעודה לכל הפחות כמה דקות (כעשרים דקות) לפני שקיעת החמה, כי יש חיוב מן התורה להוסיף מן הקודש על החול. כלומר, למשוך את קדושת יום הכיפורים על היום שקודם לו. וכן יש לנהוג לגבי כל חמשת העינויים שנוהגים בהם ביום הכיפורים, שיש לפרוש מהם כמה דקות לפני שקיעת החמה, ולא להמתין עד השקיעה.

הדלקת הנרות
מצוה להדליק נרות לכבוד יום הכיפורים. ויש לברך לפני ההדלקה, "אשר קדשנו במצותיו וצונו להדליק נר של יום הכיפורים". ולאחר ההדלקה, לאחר שהאשה תחלוץ נעליים, תברך ברכת "שהחיינו", כי אז היא מקבלת עליה את קדושת יום הכיפורים. אבל לא תברך מיד עם ההדלקה "שהחיינו", כי אז לא תוכל להדליק את הנרות, שהרי כבר קבלה עליה את קדושת יום הכיפורים.

בגדים נאים ומפה על השלחן
מצוה ללבוש בגדים נאים ביום הכיפורים. וגם מי שנמצא בביתו לבדו, ילבש בגדים נאים, כמו שנוהגים בשבת. שכן מבואר בגמרא (שבת קיט.), שצוה ה' יתברך לכבד את יום הכיפורים בבגד נקי ונאה. וכתב מרן הבית יוסף (סימן תרי), בשם המרדכי, שפורשים מפה על השלחן ביום הכיפורים כמו בשבת. והמקובלים שיבחו את המנהג הזה, וכתבו שיש להניח על גבי השלחן ספרי קודש. וכן כתב מרן זצ"ל. (שם עמוד רס).

תזכו לשנים רבות נעימות וטובות.

< <ההלכה הקודמת ההלכה הבאה > >

שאלות ותשובות על ההלכה

שלום!
רציתי לדעת אם אני יכול להסתובב ביום כיפור עם נעליים מבד עם סוליות גומי

ט' תשרי תשפ"א / 27 בספטמבר 2020

כן, בהחלט.

שלום!
שמעתי שיש סגולה להגיד באשמורת של כיפור כתר מלכות של ר' שלמה אבן גבירול.. האם יש סגולה להגיד את זה לאורך כל היום?

ט' תשרי תשפ"א / 27 בספטמבר 2020

יש בזה מצוה, לא סגולה. ויכול לומר גם במשך היום.

אנו ממליצים לפנות בשאלות דרך האפליקציה "אינטרב".

שאל את הרב