הלכה ליום רביעי כ"ב אדר תשע"ט 27 בפברואר 2019              

ההלכה מוקדשת להצלחה עבור

שמעון גבריאל ומשפחתו ולרפואת הילד יוסף בן שירן

בריאות ואורך ימים ושנים למשפחת גבריאל
נחת מן הילדים ויראת שמים

הוקדש על ידי

פלוני

תאריך ההלכה: כ"ב אדר תשע"ט 27 בפברואר 2019

קטגוריה: ברכות


ברכת המים בתוך הסעודה או באכילת "קוסקוס"

שאלה: האם יש לברך על שתית משקה בתוך הסעודה?

תשובה: נחלקו רבותינו הראשונים, באדם ששותה מים או שאר משקאות (חוץ מיין) בתוך הסעודה (כלומר, סעודה עם פת לחם), האם עליו לברך על אותם משקאות ברכת "שהכל נהיה בדברו" לפני שישתה או לא. שלדעת בעל הלכות גדולות, ועוד מגדולי רבותינו הראשונים, יש לברך על שתית משקאות בתוך הסעודה, כשם שיש לברך על שתיה מחוץ לסעודה. אך לעומת זאת, דעת רוב רבותינו הפוסקים שאין לברך על שתית משקה בתוך הסעודה, משום שאין דרך לאכול בלא לשתות, והשתיה באה מחמת האכילה, ולכן המשקאות נפטרים בברכת "המוציא" ואינם צריכים ברכה לעצמם, כשם שכלל גדול בידינו, שבהלכות ברכות "העיקר פוטר את הטפל", וכן פסקו רש"י ורבינו תם ועוד.

ולהלכה פסק מרן השלחן ערוך (סימן קעד), שהעיקר כדעת הסוברים שאין לברך על משקים הבאים בתוך הסעודה, כמו שפסקו רש"י ורבינו תם. אולם בכל זאת הביא מרן השלחן ערוך גם דעת בעל הלכות גדולות, שיש לברך על המשקאות אף בתוך הסעודה, וסיים בזו הלשון: "וְהָרוֹצֶה לְהִסְתַּלֵּק מִן הַסָּפֵק, יֵשֵׁב קֹדֶם הַנְּטִילָה בְּמָקוֹם סְעוּדָתוֹ, וִיבָרֵךְ עַל דַּעַת לִשְׁתּוֹת בְּתוֹךְ סְעוּדָתוֹ". עד כאן.

כלומר, יברך על משקה כלשהו ברכת שהכל לפני תחילת הסעודה, ובזה יפתור את כל המשקאות שבסעודה מברכה. אולם כל זה אינו אלא חומרא, אבל מעיקר הדין הלכה כדברי האומרים שאין לברך על משקאות בתוך הסעודה.

הרוצה להחמיר ולברך על השתיה קודם הסעודה, יזהר שלא לברך על המים, אלא אם הוא צמא, שאם אינו צמא כלל, אינו רשאי לברך על המים ברכת שהכל. ובכל זאת יוכל לברך "שהכל" על סוכר ומיני מתיקה, ויכוון בברכתו לפתור גם את המים שישתה בתוך הסעודה. וכן פסק מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל.

האוכל "קוסקוס", יש אומרים שאינו מברך על מה שישתה בשעה שאוכל, מפני שהמאכל הזה הוא יבש מאד, ולכן מצריך שתיה מרובה. אולם מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל היה מורה שיש לברך על המים בשעה שאוכל קוסקוס, כי רק בתוך סעודה עם פת ממש, אין לברך שהכל על שתיה, אבל בדברים אחרים, אפילו אם הם יבשים ומצמיאים, יש לברך ברכת שהכל נהיה בדברו.

לסיכום: אין לברך על מים או על שאר משקים (חוץ מיין) בתוך סעודה שאוכל בה פת, וממידת חסידות טוב שיברך על המים קודם שיטול ידיו וישתה מעט מים (פחות מרביעית) במקום שסועד בו.

< <ההלכה הקודמת ההלכה הבאה > >

שאלות ותשובות על ההלכה

לגבי העצה שכתבתם לברך על סוכר שהכל כדי לפטור את המים, בחזו"ע ברכות עמ' עד מרן זצ"ל פקפק על עצה זו מאחר שגם ברכת הסוכר שנויה במחלוקת הפוסקים. כ"ט אדר תשע"ט / 6 במרץ 2019

סוכר לבן שלנו עשוי מסלק, וברכתו שהכל לכל הדעות, ואין זה סוכר של קנים (דמררה) שדיברו בו הפוסקים.

במקום שלא מצוי סוכר האם יכול לברך על מלח בכדי לפטור את המשקין? כ"ו אדר תשע"ט / 3 במרץ 2019

המלח, אם נהנה מאכילתו, מברך עליו שהכל נהיה בדברו, כמו שפסק מרן השלחן ערוך סימן רד. אבל אם לא נהנה ממנו, לא יברך עליו כלל.

אם ישנו ספק אם ברכת המוציא כוללת גם את המים או לא, האם אין חשש לברך "שהכל" לפני הסעודה מחשש "ברכה שאינה צריכה"? כ"ו אדר תשע"ט / 3 במרץ 2019

כאשר מברך כדין, כדי להוציא את עצמו מספק במחלוקת הפוסקים, אין זה נחשב לברכה שאינה צריכה,

מה לגבי שתיה חריפה או ליקר , הבאים לתענוג או כקינוח , האם אין דינם כברכה בפני עצמם ,כמו על קינוח ?

י"ד כסלו תשע"ה / 6 בדצמבר 2014

גם משקה חריף הבא בסוף הסעודה, אין לברך עליו בפני עצמו. ורק על יין יש לברך גם בתוך הסעודה.

שאל את הרב