הלכה ליום חמישי כ"ג חשון תשע"ט 1 בנובמבר 2018              

תאריך ההלכה: כ"ג חשון תשע"ט 1 בנובמבר 2018

קטגוריה: שבת


חיתוך ירקות בשבת – מלאכת טוחן

בהלכות הקודמות ביארנו שאחת המלאכות שאסור לעשותן בשבת, היא מלאכת "טוחן". ולכן אסור לטחון תבלינים בשבת. אבל יש אופן שמותר לטחון פלפל שחור וכדומה בשבת, והוא על ידי שני שינויים. שיטחן על ידי הידית של הסכין, ולא בצד שחותך, ושיטחן בתוך קערה רגילה, ולא בתוך מדוכה, שהיא כלי מיוחד לטחון בתוכו.

חיתוך ירקות - טוחן
כשם שאסור לטחון בשבת מיני תבלין, כן אסור לחתוך בשבת ירקות דק דק. כמו שאמרו בגמרא (דף עד:), "אמר רב פפא, האי מאן דפרים סילקא חייב משום טוחן", כלומר, מי שחותך סלק לפרוסות דקות דקות, חייב משום טוחן. משום שחיתוך ירקות בחיתוך דק, הרי הוא דומה למלאכת טוחן, ואסור בשבת.

איך בכל זאת מותר לחתוך ירקות
אולם חילוק יש בין חיתוך ירקות בשבת לטחינה של ממש, כמו שנבאר:

כתב רבינו הרשב"א בתשובה, (הביאו הבית יוסף בסימן שכא), מה שאמרו שאסור לחתוך סלק, זהו דוקא באופן שחותך את הסלק כדי לאכלו לאחר זמן מה, כגון לאחר שעה, אבל אם חותך ירקות כדי לאכלן מיד, מותר. שלא אסרה התורה על האדם לאכול מאכלו חתיכות גדולות או קטנות.

כלומר, דרך טחינה שאסרה התורה, היא דוקא בחיתוך ירק שאינו צריך לאכלו מיד. אבל אם בא לאכול את הירק, וחותך אותו כדי לאכלו, בזה לא שייך כלל איסור טוחן.

ומכן למד רבינו מרן הבית יוסף, שמותר לחתוך בשבת "קיבוץ ירקות שקורין אינשׂלאדה", כלומר, סלט ירקות שלנו. מותר להכינו בשבת, אפילו כשחותך את הירקות דק דק, בתנאי, שיאכל את הסלט מיד.

ומכל מקום בתורת חומרא סיים הבית יוסף, שנכון להזהיר, שיחתכו את הירקות בחתיכות גדולות קצת, ולא דק דק, ושיאכלו את הסלאט מיד. כדי להתרחק מן האיסור.

הדין למעשה
לכן אין להכין סלאט  אלא בסמוך לסעודה ממש. כמו שכתבנו בהלכות בורר, שאין להקל לברור לצורך סעודה, או לחתוך סלט לצורך סעודה, אלא כאשר עומדים סמוך לסעודה ממש, בתוך חצי שעה בסמוך לסעודה, אבל יש להזהר מאד מאד שלא להתחיל לברור או לחתוך סלט הרבה לפני הסעודה, שהרי יש בדבר איסור תורה משום טוחן (ובורר), שלא הותרו אלא כאשר כוונתו לאכול לאלתר, דהיינו שבתוך חצי שעה תתחיל הסעודה. וגם אין להקל בזה אלא כאשר יש צורך לחתוך הרבה סלט וכדומה, שאז יש להתיר החל מחצי שעה קודם הסעודה, אבל אם אין צורך אלא בברירה מועטת, אין להקל אלא דקות אחדות קודם הסעודה בלבד.

וכבר כתב המגן אברהם (סי' שכא ס"ק טו), ועוד הרבה מהפוסקים, שאין להקל בחיתוך סלט או בברירה לצורך סעודה, אלא משעה שיצאו האנשים מבית הכנסת לכיוון הבית, שאז נחשב הדבר "לאלתר", שתיכף עומדים לשבת לסעודה, אבל לא קודם לכן.

ולסיכום: אסור לחתוך ירקות בשבת להכין סלאט, אלא כשעושה כן על מנת לאכול מיד, ולכל היותר בתוך חצי שעה. ואז מותר גם לחתוך את הסלאט דק דק, בסכין על גבי קרש חיתוך. (וראה חזון עובדיה ח"ד עמוד רסה).

< <ההלכה הקודמת ההלכה הבאה > >

שאל את הרב