הלכה ליום חמישי כ"ג טבת תשע"ד 26 בדצמבר 2013              

ההלכה מוקדשת לעלוי נשמת האשה היקרה, בת גדולים, המדוכאת ביסורים

מרת מרגלית בת מרים ע"ה

ת.נ.צ.ב.ה.
נפשה בטוב תלין וזרעה ירש ארץ

הוקדש על ידי

משפחתה

תאריך ההלכה: כ"ג טבת תשע"ד 26 בדצמבר 2013

קטגוריה: כללי


דין ביצה או שום שהיו קלופים לילה שלם

דברים האסורים משום סכנה 
בגמרא במסכת נדה (דף יז.) אמר רבי שמעון בר יוחאי, חמישה דברים העושה אותם מתחייב בנפשו ודמו בראשו (כלומר שמביא את עצמו לידי סכנה), ואחד מהם, האוכל שום קלוף או בצל קלוף או ביצה קלופה שעבר עליהם הלילה.
 
ומבואר שיש איסור לאכול שום או בצל או ביצה שעבר עליהם כל הלילה כשהם קלופים.
 
ומבואר בדברי הפוסקים, שטעם הדבר שיש סכנה באכילת דברים אלו שנקלפו ועבר עליהם הלילה, הוא מפני ששורה עליהם רוח רעה שעלולה לגרום נזק.
 
רוח רעה בזמנינו 
אולם ב"הגהות מרדכי", נשאל על כך שבארצותיהם לא היו נזהרים מאכילת ביצה קלופה, וכתב שאין נזהרים בזה לפי שבזמנינו לא מצויה רוח רעה שמזיקה כמו שהיתה מצויה בזמן התלמוד. וכן כתב המהרש"ל (רבי שלמה לוריא, מגדולי פוסקי אשכנז לפני כארבע מאות שנה). שכל מה שהזהירו חז"ל משום רוח רעה, בזמנינו אין לחוש לזה, לפי שלא מצויה בינינו רוח רעה. ועל דבריהם סמכו כמה מפוסקי האשכנזים.

אולם מדברי התוספות במסכת שבת (דף קמא.) נראה שיש לחוש לטעם של רוח רעה במקום שהזהירו חז"ל, אף בזמנינו. (ואף אם אין הרוח רעה מצויה כל כך כמו בזמן חכמי התלמוד, מכל מקום היא שכיחה קצת). וכן מצינו בדברי הפוסקים, שבמקומות רבים חששו מפני אזהרות חז"ל אלו, ולא סמכו על דברי המרדכי והמהרש"ל בזה.
 
הדין למעשה 
וכדברי התוספות והפוסקים פסק מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל (הכ"מ), שיש להזהר שלא להניח שום קלוף או בצל קלוף וביצה קלופה, באופן שיעבור עליהם הלילה, מפני שרוח רעה שורה עליהם, אבל אם כבר עבר עליהם הלילה, אין לאסור את אכילתן, מפני שיש לסמוך על דברי המרדכי והמהרש"ל, אמנם לכתחילה אין לעשות כן, וכאמור.
 
ויש אופן להקל בזה לגמרי, אם עירבו את השום והבצל הקלופים עם דברים אחרים, כגון בסאלט או תבשיל, שאז לא שורה עליהם רוח רעה כלל. וכן המנהג להקל בזה. וכן פסק מרן רבינו זצ"ל.

< <ההלכה הקודמת ההלכה הבאה > >

שאלות ותשובות על ההלכה

האם דין רוח רעה בביצה קלופה שעבר עליו הלילה הוא רק בביצה שלמה או גם בביצה חצויה לשניים (כגון אלו הנמכרות בקופסות במרכולים)? י"ח שבט תשע"ח / 3 בפברואר 2018

גם בביצה חצויה לשנים.

ביצה קשה שכל קליפתה סדוקה, אך לא מקולפת ,האם עדיין מותר לאוכלה לאחר שעבר עליה הלילה? י"א תמוז תשע"ז / 5 ביולי 2017

מותר

האם אסור להשתמש כלל באבקת שום? כ' אדר תשע"ז / 18 במרץ 2017

אבקת שום טבעית, אין לקנות למנהג הספרדים. דבר שאינו טבעי, או שהוא מעורב עם דברים אחרים, מותר.

האם מותר להשתמש בחלבונים בלבד, שנשארו לילה במקרר? ח' שבט תשע"ז / 4 בפברואר 2017

לכתחילה אין לעשות כן, משום שזהו בכלל ביצה קלופה ששהתה כל הלילה. ובדיעבד יש מיקלים.

אם השום קלוף ומקפיאים אותו מיד, האם זה פותר את הבעיה של לינת לילה? ב' טבת תשע"ז / 31 בדצמבר 2016

גם אם הניחו אותו במקפיא, אין לעשות כן. כי הרוח הרעה שורה גם בקור. אלא אם כן יערב את השום הכתוש עם שמן ומלח.

כתבתם, "האוכל שום קלוף או בצל קלוף או ביצה קלופה שעבר עליהם הלילה", אני מבקשת לדעת  מה זה ביצה קלופה? האם זה ביצה חיה או קשה? כ"ט אדר ב תשע"ד / 31 במרץ 2014

אין חילוק אם הביצה קשה או רכה

אם חתכו את השום או הבצל לחצי ועכשיו זה שני חצאים ויש את הקליפה עליהם, חוץ ממקום החיתוך, האם שורה רוח רעה עליהם, או על מקום החתך, שהרי הוא גלוי? ז' שבט תשע"ד / 8 בינואר 2014

כל שיש עליו אפילו מעט קליפה, אין לחוש משום רוח רעה. ולכן בשום חצוי אין חשש

האם צריך שיעבור כל הלילה על השום בצל או הביצה הקלופים, או כל שהחשיך אפילו מעט שורה עליהם רוח רעה ? כ"ז טבת תשע"ד / 30 בדצמבר 2013

זמן עלות השחר, הוא הזמן הקובע לענין זה. כן הורה מרן זצ"ל.

ואם הם קלופים ועטופים בשקית ניילון במקרר? האם גם במקרה זהיה עניין של רוח רעה? כ"ז טבת תשע"ד / 30 בדצמבר 2013

גם כשהשום עטוף, יש בו ענין של רוח רעה.

האם זה משנה אם השום או הבצל היו במקרר או סתם על השיש. וכן אם הם מוכנסים לקופסה או שקית נילון? כ"ז טבת תשע"ד / 30 בדצמבר 2013

אין חילוק בדבר, שגם כאשר השום סגור, אין לעשות כן.

מה הדין של שום כתוש שקונים בקופסאות או במשקל? האם יש להם גם דין של קלוף שעבר עליו הלילה? כ"ז טבת תשע"ד / 30 בדצמבר 2013

גם אם השום סגור בקופסא, אין להשתמש בו לכתחילה אם עבר עליו הלילה כשהוא קלוף

שמנו שום כתוש במקרר, עם שמן זית ללילה שלם, האם מותר לאכול ממנו? (לא היה בו מלח)

ה' כסלו תש"ע / 22 בנובמבר 2009

שלום רב!

אם היה השום מעורב בשמן זית מותר לאכול ממנו. וביארנו דין זה בתשובה בהלכה המצורפת

בברכת התורה,
הלכה יומית.

שאל את הרב