הלכה ליום שני כ"ג כסלו תשע"ח 11 בדצמבר 2017              

תאריך ההלכה: כ"ג כסלו תשע"ח 11 בדצמבר 2017

קטגוריה: חנוכה


חיוב נשים בהדלקת נר חנוכה

נשים, פטורות מכל מצות התורה ש"הזמן גרמן". כלומר, מצוות התלויות בזמן מסויים, ואינן נוהגות תמיד, כגון מצות לולב בסוכות, ומצות שופר בראש השנה, נשים פטורות מהן.

ומכל מקום נשים חייבות בהדלקת נר חנוכה, הואיל ואף הן היו באותו נס של הצלת ישראל בחג החנוכה. ולכן אף אשה נשואה, אם בעלה אינו יכול להדליק נרות חנוכה בביתו, כגון שצריך לצאת למקום רחוק, ראוי ונכון שימנה את אשתו שתהיה שלוחתו להדליק את הנרות במקומו, ויוצא ידי חובה אפילו אם אינו נמצא שם בשעת ההדלקה.

וכן אשה שהיא דרה לבדה, חייבת להדליק נרות חנוכה, כדין האיש ממש.

מי שעתיד לחזור לביתו בשעה מאוחרת
כתב מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, שאם אדם יודע כי הוא עתיד לחזור לביתו באותו לילה בשעה מאוחרת, עדיף שימנה את אשתו שתדליק הנרות בזמן הראוי להדלקת נרות לכתחילה, דהיינו כרבע שעה לאחר שקיעת החמה, מאשר שידליק בעצמו בשעה מאוחרת. ואף על פי שבכל המצוות אנו אומרים "מצוה בו יותר מבשלוחו", מכל מקום כאן עדיף שימנה את אשתו להדליק נרות, משום שעל ידה מתקיימת המצוה בזמן הראוי לה כתקנת חז"ל. ומלבד זה יש לומר, שכשהאשה מדליקה נרות במקום בעלה, לא נחשב הדבר שאינו מקיים המצוה בעצמו, משום שאשתו כגופו, ואם כן כשמדליקה האשה נרות הרי הוא כאילו הדליק בעצמו.

ומכל מקום למנהג האשכנזים שכל אחד מבני הבית מדליק נרות חנוכה, אם נמצא הבעל במקום שיכול להדליק, טוב שידליק בעצמו בלא ברכה, ואשתו תדליק בביתו בברכה, ואם יכול הבעל, טוב שישמע ברכות ההדלקה מאדם אחר.

אף על פי שנשים חייבות בהדלקת נר חנוכה, מכל מקום כשבעל הבית מדליק נרות חנוכה בבית, אין אשתו ובנותיו מדליקות נרות בפני עצמן, ואפילו למנהג האשכנזים שכל אחד מבני הבית מדליק בפני עצמו, מכל מקום אשתו ובנותיו אינן מדליקות בפני עצמן. ורק אם האשה נמצאת לבדה בביתה, כגון אשה שאינה נשואה עדיין, או שאין בעלה נמצא בבית בשעת ההדלקה, תדליק האשה נרות חנוכה.

אדם שלא היה נוכח בשעת ההדלקה בלילה ראשון של חנוכה
והנה מוטל עלינו לבאר דבר נוסף, והוא, שכאשר הבעל יודע שיגיע מאוחר לביתו, ולכן הוא מורה לאשתו שתברך ותדליק במקומו, הרי שהוא יוצא ידי חובת ההדלקה והברכות בהדלקה של אשתו. אולם אם אירע שכבר בלילה הראשון של חנוכה הדליקה האשה את הנרות עבור הבעל, נמצא שהיא מברכת גם ברכת "שהחיינו" על ההדלקה בלילה הראשון. והבעל, עדיין לא בירך שהחיינו. ועל כן ביום השני כאשר יבא הוא לביתו, יהיה עליו להדליק נרות ולהוסיף לברך ברכת שהחיינו על הדלקה, שהרי זו ההדלקה הראשונה עבורו.

< <ההלכה הקודמת ההלכה הבאה > >

שאלות ותשובות על ההלכה

בנושא חיוב נשים בהלל של חנוכה: האם חיבות לאמר הלל בחנוכה? אם כן, האם בברכה? אם כן, האם מוציאות גברים ידי חובה? כ"ח כסלו תשע"ח / 16 בדצמבר 2017

לא חייבות, אבל מצוה לומר, בלי ברכה. ואינן מוציאות אנשים ידי חובה, הואיל ואינן מחוייבות מן הדין. והזמן היחיד בשנה שנשים ספרדיות מברכות על ההלל, הוא בליל פסח.

למה הברכה היא להדליק נר מנוכה , ומקומות אחרים רשום נר של חנוכה , האם ספרדים אומרים נר חנוכה ואשכנזים אומרים של חנוכה או שבכלל לא נכון להגיד של חנוכה ? כ"ה כסלו תשע"ח / 13 בדצמבר 2017

האשכנזים ברובם אומרים נר של חנוכה (כפי הנוסחה בכמה מקומות ומהם בשבת כג.), והספרדים אומרים נר חנוכה. שכן הנוסחא במסכת סופרים. וכמו שפסק בשו"ת יביע אומר חלק שמיני סימן יא

האם האשה צריכה להיות נוכחת בשעת הדלקת הנרות? כ"ד כסלו תשע"ח / 12 בדצמבר 2017

מצוה להיות שם, אבל לא חיוב

 

בחורה רווקה שהדליקה נרות בבית הוריה והגיעה לביתה בשעה מאוחרת. האם צריכה להדליק נרות גם בדירתה? כ"ז כסלו תשע"ז / 27 בדצמבר 2016

בחורה שגרה בדירה משלה, והיא מפרנסת את עצמה, עליה להדליק נרות בביתה, אף על פי ששמעה וראתה כבר את הדלקת הנרות בבית הוריה.

מה קורה כאשר האישה מדליקה ביום השני במקום הבעל וזו לא היתה בלילה ראשון (עבדה עד מאוחר) האם תצטרך האישה לברך שהחיינו?

כ"ד כסלו תשע"ו / 6 בדצמבר 2015

אם האשה לא היתה נוכחת ביום הראשון בשעת הדלקת נרות חנוכה, עליה לברך שהחיינו ביום השני. ולדעת מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל, יש לברך שהחיינו בשעת הדלקת הנרות, ולא באמצע היום.

ואם האשה היא זו שלא הייתה בלילה הראשון, האם רשאית לברך שהחיינו בלילה השני?

כ"א כסלו תשע"ה / 13 בדצמבר 2014

רשאית לברך שהחיינו בלילה השני.

כתבתם שאם הבעל יצא ידי חובת ההדלקה בלילה הראשון ע"י אשתו, בלילה השני עליו לברך שהחיינו.
המשנ"ב פוסר בסימן תרע"ו ס"ק ז ושם בשער הציון אות יב שאינו מברך, אנא בארו לי על מה כבודם מסתמכים? כ' כסלו תשע"א / 27 בנובמבר 2010

שלום וברכה!

מרן שליט"א כתב בספרו על הלכות אבלות חלק א, שמי שהיה אונן בלילה הראשון של חנוכה, ואשתו הלדיקה נר חנוכה, הרי הוא מברך שהחיינו בלילה השני שהוא מדליק. ודיברנו עמו בזה, ועיקר טעמו, מכיון שאף על פי שלדעת הרבה פוסקים ומרן השלחן ערוך, הרי שיצא ידי חובת ההדלקה בלילה הראשון, מכל מקום כיון שאינו יוצא ידי חובת הברכה, משום שמכוין שלא לצאת ידי חובה (לענין אונן, אבל בנדון שלנו אינו שומע בכלל את הברכה), אף על פי שיצא ידי חובת ההדלקה, מברך בפעם הראשונה שמדליק. 

בברכת התורה,
הלכה יומית.

האם כאשר הבעל הדליק בחמשת הימים הראשונים ובשישי אישתו מדלקת, האם אישתו צריכה לברך שהחיינו, מאחר וזו הדלקתה הראשונה? י"ט כסלו תש"ע / 6 בדצמבר 2009

שלום רב!

אשה שלא שמעה את הברכות מבעלה בימים הראשונים, והיא מדליקה באחד הימים, תברך שהחיינו על הדלקת הנרות.
תשובת הגאון רבי גולן אלוף שליט"א.

בברכת התורה,
הלכה יומית.

שאל את הרב