שאלות ותשובות הלכה יומית

< השאלה הקודמת

השאלה הבאה > >

תאריך השאלה:
י' חשון תשפ"א / 28 באוקטובר 2020

אינו צריך לסגור את הדלת, מאחר והיא רשות אחרת. וכמובן כשאינו רואה את האסלה עצמה. ושאין שם ריח רע.  

השאלה נשאלת בתגובה להלכה:


דברי קדושה מול בית הכסא

והיה מחניך קדוש
נאמר בתורה "והיה מחניך קדוש", ומכאן למדו רבותינו (ברכות כו.) שאסור לקרוא קריאת שמע, (או לדבר דברי תורה, או לומר כל דבר שבקדושה), מול צואה וכיוצא בזה. (כמבואר בשלחן ערוך סימן עו והלאה). ויש בזה איסור מן התורה.

ומרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל, היה זהיר מאד בענין זה, ומאחר ובכל אורחותיו נזהר לנהוג בעצמו כדין תלמיד חכם, שלא ילך במקומות מטונפים, גם נזהר מרן זצ"ל, ולא היה דורך ברגליו על גבי בורות "הביוב", מפני ששם שורה רוח רעה. (וכתבנו בענין זה בספר אביר הרועים חלק שלישי).

כמו כן אסור מן התורה, לקרוא קריאת שמע, (או לדבר דברי תורה), כנגד "בית הכסא", כלומר, כנגד אסלה. ואפילו אם כעת האסלה נקייה לגמרי, אסור לקרוא קריאת שמע כנגדה, ואפילו אם האסלה רחוקה מאד, אם רואים אותה בעיניים ("כמלוא עיניו"), אין לקרוא שם קריאת שמע, ואין ללמוד שם או לדבר שם שום דבר שבקדושה.

ואפילו אם ניקו ורחצו היטב את בית הכסא, אסור לקרוא קריאת שמע כנגדו. כשם שאסור ללמוד או אפילו להרהר בדברי תורה, בבית הכסא עצמו. כי דין בית הכסא הוא ממש כדין הצואה עצמה.

ביטול בית הכסא
אדם שיש לו בביתו בית כסא (חדר שירותים), והוא חפץ לשפץ את ביתו, ולשנות את חדר בית הכסא לגמרי, שלא יהיה שם יותר בית הכסא, הרי הוא יכול לעשות כן, באופן שיסלק משם כל מה ששייך לבית הכסא, ויעשה שינוי בגופו של אותו החדר, ולדוגמא, שיעקרו משם לגמרי את האסלה, וירצפו שם מחדש, שאז אם החליטו לעשות מאותו חדר, חדר שינה או מחסן, מותר לדבר שם דברי תורה, אפילו בתוך אותו החדר.


צפייה