שאלות ותשובות הלכה יומית

< השאלה הקודמת

השאלה הבאה > >

תאריך השאלה:
כ"ה טבת תשע"ח / 12 בינואר 2018

במשנה בסוף מסכת שבת (קנז.) מבואר שאף על פי שאסור למדוד או לשקול בשבת, מכל מקום מדידה של מצוה מותרת. ולכן מותר לשקול את המצה בליל פסח, וכמובן שמדובר על משקל על ידי מאזניים או כלי אחר שאינו חשמלי.

השאלה נשאלת בתגובה להלכה:


מדידה בשבת וביום טוב

שאלה: ביום טוב, שמותר לבשל, האם מותר לי למדוד על ידי משקל מכאני (לא חשמלי) את משקל החומרים הנחוצים לבישול?

תשובה: גזרו רבותינו, שאסור לעשות "מדידה" בשבת או ביום טוב. משום שהדבר נחשב כ"עובדין דחול" (מעשים של ימות החול), כלומר, מעשה שרגילים לעשות בימות החול, כגון בשעה שקונים פירות וירקות וכדומה.

ודוגמא לכך: ביום טוב (כלומר, חג, פסח, שבועות וסוכות), מותר לאדם לקחת חתיכת בשר ולבשלה. אך מבואר במשנה במסכת ביצה (דף כח.), שאסור לאדם לשקול את הבשר ביום טוב לפני שיבשל אותו, אלא יקח חתיכה לפי מה שנראה בעיניו שהוא צריך, אך לא על ידי משקל.

אמנם כתב רבינו הטור (בסימן תק) בשם הרשב"א, שממשמעות דברי התלמוד ירושלמי משמע, שכל מה שאסרו חז"ל לשקול את הבשר בשבת, זהו דוקא כשלוקח בשר מהאיטליז, שאז נראה הדבר באמת כ"עובדין דחול", אבל אם אדם רוצה למדוד ולשקול דברים בביתו בשבת וביום טוב, הרשות בידו לעשות כן.

אולם בחידושי הרשב"א מבואר, שבאמת בתחילה, היה הרשב"א סבור שיש להקל לערוך מדידות של מאכלים בבית, הן בשבת והן ביום טוב, אולם לאחר מכן חזר בו והחמיר בדבר, משום שבתלמוד הבבלי משמע שאין חילוק בין מדידה בבית למדידה באיטליז, שלעולם רבותינו אסרו לערוך מדידות בשבת. וכן פסקו הפוסקים ומרן השלחן ערוך.

ומטעם זה, אסור לשקול בשבת או ביום טוב מיני מאכל במאזניים או במשקל עם מחוג (מכאני), שמראים את המשקל, וכן אסור לשים מאכל או משקה בכוס מדידה מיוחדת, כדי לדעת מה משקלם, שכל זה הוא בכלל איסור מדידה בשבת וביום טוב.

לכן לסיכום: אסור למדוד בשבת או ביום טוב, כמה הוא משקל המאכלים או המשקאות, הן לצורך בישול ביום טוב, והן לצורך אחר. ובהלכה הבאה נבאר עוד פרטים בזה.


צפייה