הלכה ליום שני 23 Sivan 5780 15 ביוני 2020

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

יוסף הילסיא ז"ל

ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

משפחתו

"בהיתר ולא באיסור"

בנוסח "הרחמן" שבסיום ברכת המזון, נהגו לבקש על הפרנסה. והאשכנזים נהגו לומר, "הרחמן הוא יפרנסנו בכבוד". אבל אצל הספרדים ובני עדות המזרח רבים נהגו לומר "הרחמן הוא יפרנסו בכבוד ולא בביזוי, בהיתר ולא באיסור, בנחת ולא בצער". והגאון רבי יוסף חיים בספר בן איש חי (פרשת חקת) כתב, שנוסח זה אינו נכון על פי ההלכה, כי איך יתכן לפנות לה' יתברך ולבקש ממנו פרנסה, ולהוסיף ולבקש ממנו, שאותה פרנסה שהוא שולח, תהיה בהיתר ולא באיסור, וכי יעלה על הדעת שה' יתברך ישלח לאדם פרנסה באיסור?

והנה נוסח זה של בקשה מה' יתברך, שיפרנסו בהיתר ולא באיסור, נמצא גם בתחינות שאומרים בימים הנוראים. וגם על התחינות הללו העיר רבינו יוסף חיים, שיש להשמיט מהם את המילים הללו, כי בודאי שהקדוש ברוך יפרנס אותנו בהיתר ולא באיסור, ולכן יש להזהר בענין זה גם בתפלות הימים הנוראים.

אולם באמת שמצאנו בדברי גדולי עולם שביקשו ממש בלשון זו, שיפרנסו ה' בכבוד ולא בביזוי, בהיתר ולא באיסור. וכן נמצא מפורש בספר סדר היום למהר"ם אבן מכיר שהיה אחד המיוחד מגדולי ישראל לפני כחמש מאות שנה, ודבריו מובאים תמיד בדברי גדולי האחרונים, ובספרו (בסדר תפלת שחרית) כתב שיתחנן אדם לה' יתברך שיפרנסנו בכבוד ולא בביזוי "בהיתר ולא באיסור". וכן מצינו נוסח זה בדברי הרבה מגאונינו.

ומרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל כתב  (בהליכות עולם ח"ב עמוד עג), להעיר על דברי רבינו יוסף חיים, שהרי במסכת סוכה (דף נב:) אמרו, "יצרו של אדם מתגבר עליו  בכל יום, ואלמלא הקדוש ברוך הוא עוזרו, אינו יכול לו", נמצא שאנו זקוקים לבקש רחמים מה' יתברך שיעזרנו להלחם נגד יצרנו הרע. וכן תיקנו חכמינו זכרונם לברכה בתפלת שחרית "ואל תביאני לידי חטא ולא לידי עון, וכוף את יצרי להשתעבד לך". נמצא אם כן שאין חשש במה שאנו מבקשים גם כן שיפרנסנו ה' "בהיתר ולא באיסור".

וכן הזכיר בזה את דברי רבינו יעקב עמדין, שהביא שיש שאמרו שלא לומר את הנוסח "ואל תביאיני לידי חטא" שאומרים בברכות השחר, וכתב על זה, "והם דברים תמהים, בטלים ומבוטלים, ומי הוא זה ואיזהו אשר מלאו לבו למחוק נוסח זה וכו'. ולכן כתב מרן זצ"ל, שהוא הדין לגבי הנוסח "בהיתר ולא באיסור", שיש לאמרו בלי חשש. 

ואף שיש לחלק בין הדברים, כי בכל התחינות שאנו מבקשים מה' שיעזרנו נגד יצרנו הרע, היא בקשה מה' שיעזור לנו להלחם נגד היצר. אבל בנוסח "הרחמן", הרי אנו מבקשים מה', שהוא בעצמו יפרנסנו בהיתר, וזהו דבר תמוה במקצת, שהרי ה' יתברך עצמו ודאי לא ישלח דברו הטוב בדרך של איסור.

ומכל מקום מאחר ויש לפרש את הדברים כשתי בקשות, האחת, שיפרנסנו ה', והשנייה, שתהיה פרנסתינו בהיתר, לכן נוסח זה של "בהיתר ולא באיסור" הוא נכון על פי ההלכה, וכן נהגו רוב בני עדות המזרח לאומרו בלי שום חשש.

שאלות ותשובות על ההלכה

אחר שהבאתם את לשון הבן איש חי, נכון היה להשלים כדבריו שם לומר במקום "בהיתר ולא באיסור" - "הרחמן הוא יפרנסנו בכבוד ולא בביזוי בנחת ולא בצער ברווח ולא בצמצום" ובפרט שיש טעם רב בהשמטת המלים הללו, וכשם שהערתם בסוף דבריכם.  10 Kislev 5776 / נובמבר 22 2015

תודה על ההערה. כמו כן יוכל לומר, הרחמן הוא ישלח לנו פרנסה טובה בהיתר ולא באיסור. ובכל זאת מרן זצ"ל קיים את הנוסח המפורסם בפי רוב הספרדים. 

ושמח ליבי גם אני כשמצאתי לחתם סופר שכ׳ בתשובה (או״ח ח״א סי׳ נט) לפרש בקשה זו וז״ל: ״אנו מתפללים שתהיה פרנסתנו בהיתר ולא באיסור, אין הכוונה בלא גניבה וגזילה, שזו אינו בידי שמים, אבל הכוונה דברים האסורים ונצטרך להתירם משום הפסד פרנסתנו, לשיזבן רחמנא מאלו וכיוצא באלו״, עיי״ש 10 Kislev 5776 / נובמבר 22 2015

תודה רבה על ההארה, תזכה למצוות

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

The Customary Order of Rosh Hashanah

It is customary to eat certain symbolic foods during the two nights of Rosh Hashanah which signify good fortune for the entire upcoming year. It is therefore customary to eat black-eyed peas, pumpkin, leek, spinach, dates, pomegranates, apples dipped in honey, and meat of a sheep’s head on the......

לקריאת ההלכה

Moving an Electric Blanket or Fan on Shabbat

Question: May one use an electric blanket (heating pad) on Shabbat or is it prohibited to be moved due to the prohibition of Muktzeh? Similarly, may one turn a fan to another direction on Shabbat? Answer: In the previous Halachot we have discussed several laws of Muktzeh on Shabbat which are obje......

לקריאת ההלכה

A Tool Used for Work Prohibited on Shabbat

In the previous Halachot, we have discussed the basic laws of Muktzeh on Shabbat which is that there are certain objects our Sages prohibited moving on Shabbat. Utensils or tools which are used for types of work that are permitted on Shabbat may be moved for any purpose. Thus, one may move forks, kn......

לקריאת ההלכה

“Muktzeh Due to Monetary Loss”

In the previous Halachot, we have discussed several laws regarding Muktzeh which are certain objects that our Sages prohibited moving on Shabbat. As of yet, we have discussed three types of Muktzeh: “Utensils used for work permitted on Shabbat”, such as forks, knives, and the like, wh......

לקריאת ההלכה


Moving Books and Newspapers on Shabbat

Question: Is one permitted to move or read medical books or phonebooks on Shabbat? What is the law regarding reading newspapers on Shabbat? The Opinion of Maran Ha’Shulchan Aruch Regarding Reading Books on Mundane and Forbidden Topics Answer: Maran Ha’Shulchan Aruch (Chapter 307, S......

לקריאת ההלכה

The Blessings on Thunder and Lightning

One who sees lightning recites the blessing, “Baruch Ata Hashem Elokeinu Melech Ha’Olam Oseh Ma’aseh Bereshit.” One who hears thunder recites the blessing, “Baruch Ata Hashem Elokeinu Melech Ha’Olam She’Kocho Ugvurato Maleh Olam.” Until When Can On......

לקריאת ההלכה

Melaveh Malka

Question: Is one obligated to eat bread on Motza’ei Shabbat for the fourth Shabbat meal which is also referred to as “Melaveh Malka” (meal escorting out the Shabbat Queen)? Answer: The Gemara in Masechet Shabbat (119b) tells us that one should always set one’s table nicely......

לקריאת ההלכה

Moving Food Items on Shabbat

Question: May one move food items on Shabbat if they are not intended for Shabbat use, such as meat designated for Sunday or baking powder and vanilla sugar which have no use on Shabbat? Answer: In the previous Halachot we have explained the primary laws of Muktzeh on Shabbat which is that our S......

לקריאת ההלכה