הלכה ליום ראשון ה' אב תש"פ 26 ביולי 2020

ההלכה מוקדשת להצלחה עבור

אתר הלכה יומית

שהשם יזכה אתכם כפי שאתם מזכים את הרבים, עלו והצליחו, מר"ן עובדיה יוסף זצוק"ל גאה בבנים אלו.

הוקדש על ידי

פלוני

הלכות ערב תשעה באב

בספר המנהגים לרבינו אייזיק טירנא כתב שלא יטייל אדם בערב תשעה באב, וכן פסק הרמ"א, וכן נראה שפוסק מרן הרב חיד"א, והביאו דין זה עוד מגדולי האחרונים.

ערב תשעה באב, בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית (אחרי חצות היום כמו שנבאר), אסרו חכמים לאכול בשר ולשתות יין, ונהגו בזה איסור אפילו באכילת בשר דגים, וכן נוהגים שלא לשתות שכר (בירה) או שאר משקאות חריפים בסעודה זו. והנוהג לשתות תמיד אחרי סעודתו מעט משקה חריף כדי לסייע לעיכול (כגון וויסקי) יש לו על מה שיסמוך לנהוג כן גם בסעודה המפסקת.

וכן אסרו חכמים לאכול שני תבשילים בסעודה המפסקת. ואפילו שתי ביצים, האחת רכה ואחת קשה, נחשבות לשני תבשילים לענין זה. אבל שני תבשילים שנתבשלו בקדירה (סיר) אחת, וכן הדרך לבשלם בכל ימות השנה, כגון מרק ירקות, או פלפל ממולא באורז וכדומה, נחשבים לתבשיל אחד, ומותר לאכלו בסעודה המפסקת. וכן לא אסרו חכמים אלא שני מיני תבשיל, אבל מאפה כגון לחם, אינו נחשב כתבשיל לענין זה וכן מותר לאכול כמה מיני פירות וירקות חיים (לא מבושלים) בסעודה זו.

יש נוהגים לאכול פת עם אפר (שעושים מנייר שרוף וכדומה) בסעודה המפסקת, ואמרו רבותינו (תענית ל.) שרבי יהודה ברבי אלעאי היה נוהג לאכול פת חריבה (יבשה) במלח, ויושב בין תנור לכיריים (מקום הבזוי שבבית), ושותה עליה קיתון של מים,  והיה נראה כמי שמתו מוטל לפניו. וכעין זה ראוי לנהוג.

נהגו לשבת על הקרקע בסעודה המפסקת, וראוי שלא לשבת על הקרקע ממש, משום שיש אומרים שעל פי דברי המקובלים אין לנהוג כן, אלא ישב על הקרקע ויניח תחתיו שמיכה או שטיח, ולא ישבו שלושה אנשים ביחד בסעודה המפסקת, כדי שלא יתחייבו בזימון, אלא ישבו כל אחד במקום אחר.

כל האמור לעיל אינו אלא בסעודה שאוכל אחר חצות היום, והיא סעודה מפסקת, דהיינו שהיא הסעודה האחרונה שלפני הצום, אבל אם אוכל אחריה עוד סעודה, אפילו אם אוכלה אחר חצות היום, אינה נחשבת לסעודה המפסקת. וכן אם אוכל קודם חצות היום, אפילו אם אין בדעתו לאכול סעודה נוספת עד הצום, אינה נחשבת לסעודה מפסקת.

לשמיעת שיעוריו של מרן זצ"ל (מלפני שנים רבות) בנושא:

דיני תשעת הימים באב

אורך השיעור: 01:02:08         הורד     (28.44 MB)

דיני ט באב 1

אורך השיעור: 01:30:28         הורד     (41.42 MB)

דיני ט באב 2 וסעודה מפסקת

אורך השיעור: 01:19:18         הורד     (36.30 MB)

דיני תשעה באב מס 3 ואגדות על החורבן

אורך השיעור: 01:09:20         הורד     (31.74 MB)

כל המתאבל על ירושלים רואה בשמחתה

אורך השיעור: 00:57:15         הורד     (26.21 MB)

שאלות ותשובות על ההלכה

האם מותר להתקלח בערב תשעה באב אחרי חצות היום? ח' אב תש"פ / 29 ביולי 2020

במים צוננים, מותר. 

האים בילקוט יוסף החדש נפסק כפי הבנת דעת מרן שולחן ערוך אים נתאספו 3 אנשים חייב לזמן
{ברור שרצוי לא לאכול ביחד}
בברכה . צום מועיל במהרה בימנו בת המקדש ח' אב תש"פ / 29 ביולי 2020

כן. ראה שם עמוד שעב. 

האם מותר להחליף מגבות (פנים וידיים) בשבוע שחל בו? ה' אב תש"פ / 26 ביולי 2020

דינם כדין הבגדים. ואם לא הכין מראש, יניחם על קרקע כמו שכתבנו בהלכה יומית.

שבוע טוב
ראיתי בקיצור ילקוט יוסף שגם לבנים גופיות וגרביים אסור ללבוש מכובסים .
ובאתר כתוב שמותר
מה באמת הדין ? ה' אב תש"פ / 26 ביולי 2020

בחזון עובדיה תעניות (עמוד רכט) כב שאין צריך להכינם. והילקוט יוסף נדפס לפני שמרן זצ"ל חיוה דעתו בזה. תבורך,

שבוע טוב
ראיתי בקיצור ילקוט יוסף שגם לבנים גופיות וגרביים אסור ללבוש מכובסים .
ובאתר כתוב שמותר
מה באמת הדין ? ה' אב תש"פ / 26 ביולי 2020

בחזון עובדיה תעניות (עמוד רכט) כב שאין צריך להכינם. והילקוט יוסף נדפס לפני שמרן זצ"ל חיוה דעתו בזה. תבורך,

מה מקור המנהג שנשים מנקות את הבית לאחר חצות היום בתשעה באב? י"ז אב תשע"ז / 9 באוגוסט 2017

יש למנהג יסוד בדברי הפוסקים, ובפרט בברכי יוסף סימן תקנט סוף סעיף קטן ז.

אוכל [שאינו לחם] הנעשה בתנור, האם נחשב מאפה או תבשיל? אם יכינו מאכל אחד במגש אחד ויאפו אותו בתנור, ואחריו מגש אחר עם אוכל אחר, האם נחשב מאפה שמותר, או שני תבשילים שאסור? י' אב תשע"ז / 2 באוגוסט 2017

תבשיל שנעשה בתנור, אין דינו כמאפה. לכן פשטידה, וכל שכן תבשילי ירקות וכדומה שנעשים בתנור, נחשבים בודאי כתבשיל.

האם מותר לכתוב הודעות בטלפון סלולרי בתשעה באב? י' אב תשע"ז / 2 באוגוסט 2017

מותר

הכנתי מרק עדשים ובפנים ביצה קשה, האם זה נחשב לשני תבשילים? י' אב תשע"ז / 2 באוגוסט 2017

אם מקובל להכין את המרק בצורה הזו, הוא נחשב לתבשיל אחד

האם אפשר לאכול בשר, למי שמשתתף בסעודת ברית מילה, בערב תישעה באב ? ט' אב תשע"ז / 1 באוגוסט 2017

מותר

האם ניתן לשמוע ביום ט' באב את שיעורי הרב שעוסקים בט' באב, דוגמת השיעורים שמצורפים להלכה? י"א אב תשע"ד / 7 באוגוסט 2014

אם השיעורים עוסקים בהלכות תשעה באב ובעניני החורבן וכדומה, מותר.

האם צריך ליטול ידיים בסעודה מפסקת ולאכול לחם או שמספיק לאכול ביצה קשה י"א אב תשע"ד / 7 באוגוסט 2014

אין חובה ליטול ידיים ולאכול פת בסעודה מפסקת

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

מתנות לאביונים - קורונה

הזכרנו אתמול באופן כללי את מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים, והוא חיוב על כל איש ואשה. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא ש......

לקריאת ההלכה

שבת זכור - קורונה

"זכור את אשר לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה, שנת תשפ"א, נקרא בפרשת תרומה), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרשת......

לקריאת ההלכה

חג הפסח התשפ"א

אמרו רבותינו בתוספתא (פסחים פ"ג): שואלין ודורשין בהלכות הפסח קודם הפסח שלושים יום. ועל פי זה נהגו רבני ישראל בכל הדורות, שבשבועות הללו, מפורים ועד פסח, מלמדים ברבים את הלכות הפסח, מאחר וכל אדם מישראל צריך להיות בקי בדינים רבים הנוגעים לפסח, בכשרות המאכלים והכלים, בסדר ליל פסח ועוד. אולם השנ......

לקריאת ההלכה

ימי הפורים – משלוח מנות – שנת תשפ"א

ימי הפורים בעוד כשבועיים, יחולו ימי הפורים. והשנה מוטל עלינו לבאר כמה דינים מיוחדים, ראשית, מפני שהשנה יום הפורים, י"ד באדר, יחול ביום שישי. שנית, מפני שבירושלים ינהגו השנה "פורים המשולש", כי יום ט"ו באדר, (שבו מציינים את הפורים בירושלים), יחול ביום שבת, ולכן ישנם דינים מיוחדים ......

לקריאת ההלכה


מצות סעודת פורים בשנה זו (התשפ"א)

סעודת פורים בלילה שונה הוא חג הפורים משאר החגים שבידינו, שבכל החגים, מצות השמחה בסעודה היא בין ביום ובין בלילה, מה שאין כן חג הפורים, שאין חיוב לעשות סעודת פורים בלילה, אלא ביום בלבד. ומכל מקום כתבו כמה מרבותינו הראשונים, שיש מצוה לעשות סעודת פורים גם בלילה, כמו שאנו עושים בכל החגים. וכן דעת הגאוני......

לקריאת ההלכה

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה בכל שמונת ימי החנוכה, שיחלו מיום חמישי (ליל יום שישי) שבשבוע הבא, מצוה להדליק נר חנוכה. והספרדים נוהגים שמדליקים מנורת חנוכה אחת בכל בית. ואילו האשכנזים נוהגים שכל אחד ואחד מבני הבית מדליק חנוכה לעצמו. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק לכל ה......

לקריאת ההלכה

משלוח מנות של אשה ובעלה יחד

שאלה: בפורים אני נמצאת בביתי, ואיני שולחת בעצמי משלוח מנות, האם אני יכולה לצאת ידי חובה במשלוח מנות יחד עם בעלי? תשובה: תחילה נבאר את דין הנשים בענין מצות "משלוח מנות": חיוב נשים במשלוח מנות האשה חייבת במשלוח מנות כמו האיש. ובדרך כלל נוהגים שהאשה שולחת משלוח מנות לחברתה, כגון לשכנתה......

לקריאת ההלכה

זמן הדלקת נרות שבת

שאלה: מהו זמן הדלקת הנרות הראוי לכתחילה, והאם יש חילוק בזמן זה בין ירושלים לשאר ערי ישראל? תשובה: בגמרא במסכת יומא (פא:) למדו רבותינו ממדרש הפסוקים, שיש להוסיף מן החול על הקודש ביום הכפורים. כלומר, יש חובה להקדים ולקבל את קדושת יום הכיפורים עוד לפני שתשקע החמה. והוא הדין שחייבים להוסיף מן החול על......

לקריאת ההלכה