הלכה ליום ראשון ה' אב תש"פ 26 ביולי 2020

ההלכה מוקדשת להצלחה עבור

אתר הלכה יומית

שהשם יזכה אתכם כפי שאתם מזכים את הרבים, עלו והצליחו, מר"ן עובדיה יוסף זצוק"ל גאה בבנים אלו.

הוקדש על ידי

פלוני

הלכות ערב תשעה באב

בספר המנהגים לרבינו אייזיק טירנא כתב שלא יטייל אדם בערב תשעה באב, וכן פסק הרמ"א, וכן נראה שפוסק מרן הרב חיד"א, והביאו דין זה עוד מגדולי האחרונים.

ערב תשעה באב, בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית (אחרי חצות היום כמו שנבאר), אסרו חכמים לאכול בשר ולשתות יין, ונהגו בזה איסור אפילו באכילת בשר דגים, וכן נוהגים שלא לשתות שכר (בירה) או שאר משקאות חריפים בסעודה זו. והנוהג לשתות תמיד אחרי סעודתו מעט משקה חריף כדי לסייע לעיכול (כגון וויסקי) יש לו על מה שיסמוך לנהוג כן גם בסעודה המפסקת.

וכן אסרו חכמים לאכול שני תבשילים בסעודה המפסקת. ואפילו שתי ביצים, האחת רכה ואחת קשה, נחשבות לשני תבשילים לענין זה. אבל שני תבשילים שנתבשלו בקדירה (סיר) אחת, וכן הדרך לבשלם בכל ימות השנה, כגון מרק ירקות, או פלפל ממולא באורז וכדומה, נחשבים לתבשיל אחד, ומותר לאכלו בסעודה המפסקת. וכן לא אסרו חכמים אלא שני מיני תבשיל, אבל מאפה כגון לחם, אינו נחשב כתבשיל לענין זה וכן מותר לאכול כמה מיני פירות וירקות חיים (לא מבושלים) בסעודה זו.

יש נוהגים לאכול פת עם אפר (שעושים מנייר שרוף וכדומה) בסעודה המפסקת, ואמרו רבותינו (תענית ל.) שרבי יהודה ברבי אלעאי היה נוהג לאכול פת חריבה (יבשה) במלח, ויושב בין תנור לכיריים (מקום הבזוי שבבית), ושותה עליה קיתון של מים,  והיה נראה כמי שמתו מוטל לפניו. וכעין זה ראוי לנהוג.

נהגו לשבת על הקרקע בסעודה המפסקת, וראוי שלא לשבת על הקרקע ממש, משום שיש אומרים שעל פי דברי המקובלים אין לנהוג כן, אלא ישב על הקרקע ויניח תחתיו שמיכה או שטיח, ולא ישבו שלושה אנשים ביחד בסעודה המפסקת, כדי שלא יתחייבו בזימון, אלא ישבו כל אחד במקום אחר.

כל האמור לעיל אינו אלא בסעודה שאוכל אחר חצות היום, והיא סעודה מפסקת, דהיינו שהיא הסעודה האחרונה שלפני הצום, אבל אם אוכל אחריה עוד סעודה, אפילו אם אוכלה אחר חצות היום, אינה נחשבת לסעודה המפסקת. וכן אם אוכל קודם חצות היום, אפילו אם אין בדעתו לאכול סעודה נוספת עד הצום, אינה נחשבת לסעודה מפסקת.

לשמיעת שיעוריו של מרן זצ"ל (מלפני שנים רבות) בנושא:

דיני תשעת הימים באב

אורך השיעור: 01:02:08         הורד     (28.44 MB)

דיני ט באב 1

אורך השיעור: 01:30:28         הורד     (41.42 MB)

דיני ט באב 2 וסעודה מפסקת

אורך השיעור: 01:19:18         הורד     (36.30 MB)

דיני תשעה באב מס 3 ואגדות על החורבן

אורך השיעור: 01:09:20         הורד     (31.74 MB)

כל המתאבל על ירושלים רואה בשמחתה

אורך השיעור: 00:57:15         הורד     (26.21 MB)

שאלות ותשובות על ההלכה

האם מותר להתקלח בערב תשעה באב אחרי חצות היום? ח' אב תש"פ / 29 ביולי 2020

במים צוננים, מותר. 

האים בילקוט יוסף החדש נפסק כפי הבנת דעת מרן שולחן ערוך אים נתאספו 3 אנשים חייב לזמן
{ברור שרצוי לא לאכול ביחד}
בברכה . צום מועיל במהרה בימנו בת המקדש ח' אב תש"פ / 29 ביולי 2020

כן. ראה שם עמוד שעב. 

האם מותר להחליף מגבות (פנים וידיים) בשבוע שחל בו? ה' אב תש"פ / 26 ביולי 2020

דינם כדין הבגדים. ואם לא הכין מראש, יניחם על קרקע כמו שכתבנו בהלכה יומית.

שבוע טוב
ראיתי בקיצור ילקוט יוסף שגם לבנים גופיות וגרביים אסור ללבוש מכובסים .
ובאתר כתוב שמותר
מה באמת הדין ? ה' אב תש"פ / 26 ביולי 2020

בחזון עובדיה תעניות (עמוד רכט) כב שאין צריך להכינם. והילקוט יוסף נדפס לפני שמרן זצ"ל חיוה דעתו בזה. תבורך,

שבוע טוב
ראיתי בקיצור ילקוט יוסף שגם לבנים גופיות וגרביים אסור ללבוש מכובסים .
ובאתר כתוב שמותר
מה באמת הדין ? ה' אב תש"פ / 26 ביולי 2020

בחזון עובדיה תעניות (עמוד רכט) כב שאין צריך להכינם. והילקוט יוסף נדפס לפני שמרן זצ"ל חיוה דעתו בזה. תבורך,

מה מקור המנהג שנשים מנקות את הבית לאחר חצות היום בתשעה באב? י"ז אב תשע"ז / 9 באוגוסט 2017

יש למנהג יסוד בדברי הפוסקים, ובפרט בברכי יוסף סימן תקנט סוף סעיף קטן ז.

אוכל [שאינו לחם] הנעשה בתנור, האם נחשב מאפה או תבשיל? אם יכינו מאכל אחד במגש אחד ויאפו אותו בתנור, ואחריו מגש אחר עם אוכל אחר, האם נחשב מאפה שמותר, או שני תבשילים שאסור? י' אב תשע"ז / 2 באוגוסט 2017

תבשיל שנעשה בתנור, אין דינו כמאפה. לכן פשטידה, וכל שכן תבשילי ירקות וכדומה שנעשים בתנור, נחשבים בודאי כתבשיל.

האם מותר לכתוב הודעות בטלפון סלולרי בתשעה באב? י' אב תשע"ז / 2 באוגוסט 2017

מותר

הכנתי מרק עדשים ובפנים ביצה קשה, האם זה נחשב לשני תבשילים? י' אב תשע"ז / 2 באוגוסט 2017

אם מקובל להכין את המרק בצורה הזו, הוא נחשב לתבשיל אחד

האם אפשר לאכול בשר, למי שמשתתף בסעודת ברית מילה, בערב תישעה באב ? ט' אב תשע"ז / 1 באוגוסט 2017

מותר

האם ניתן לשמוע ביום ט' באב את שיעורי הרב שעוסקים בט' באב, דוגמת השיעורים שמצורפים להלכה? י"א אב תשע"ד / 7 באוגוסט 2014

אם השיעורים עוסקים בהלכות תשעה באב ובעניני החורבן וכדומה, מותר.

האם צריך ליטול ידיים בסעודה מפסקת ולאכול לחם או שמספיק לאכול ביצה קשה י"א אב תשע"ד / 7 באוגוסט 2014

אין חובה ליטול ידיים ולאכול פת בסעודה מפסקת

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה בכל שמונת ימי החנוכה, שיחלו מיום חמישי (ליל יום שישי) שבשבוע הבא, מצוה להדליק נר חנוכה. והספרדים נוהגים שמדליקים מנורת חנוכה אחת בכל בית. ואילו האשכנזים נוהגים שכל אחד ואחד מבני הבית מדליק חנוכה לעצמו. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק לכל ה......

לקריאת ההלכה

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

לקריאת ההלכה

שאלה: עד מתי מותר להתפלל תפלת שחרית? מהו "סוף זמן תפלה - מגן אברהם" ו"סוף זמן תפלה -הגר"א" שמודפס בלוחות השנה?

תשובה: במשנה במסכת ברכות, ובגמרא (דף כז.) אמרו, שזמן תפלת שחרית הוא עד סוף ארבע שעות מהיום. כלומר, מתחילת היום, יש למנות ארבע שעות, שהן שליש היום (כי בכל יום שתים עשרה שעות, וארבע שעות הן שליש היום), ועד סוף ארבע שעות יש להתפלל תפלת שחרית. מאמתי מונים ארבע שעות? בהלכה הקודמת הזכרנו כי סוף זמן קר......

לקריאת ההלכה

נר שבת ונר חנוכה, סדר ההדלקה

נחלקו רבותינו הראשונים, מהו סדר הקדימה בהדלקת נרות חנוכה ונרות שבת. כלומר, האם יש להדליק תחילה נרות שבת, ולאחר מכן נרות חנוכה, או שיש להקדים ולהדליק נרות חנוכה קודם? ולדעת הרב בעל הלכות גדולות (המכונה בה"ג), יש להקדים את הדלקת נרות חנוכה להדלקת נרות שבת. וטעמו של בעל הלכות גדולות הוא, משום ש......

לקריאת ההלכה


המוצץ פרי בפיו

שאלה: מי שמוצץ בפיו תפוז או אשכולית, ואינו לועס אותו בשיניו, האם מברך על הפרי ברכת בורא פרי העץ כדין ברכת הפירות, או שמברך שהכל, כדין מי ששותה מיץ פירות? תשובה:  הנה אמת הוא, כי אף על פי שהאוכל פרי מברך עליו בורא פרי העץ, מכל מקום, אם לקח את הפרי וסחט ממנו את המיץ, מברך עליו ברכת "......

לקריאת ההלכה

הכנת צנימים על גבי פלאטה בשבת

שאלה: האם מותר להניח בשבת פת, פיתה או פרוסת לחם, על גבי "פלאטה" רותחת, בכדי שיהפכו לצנימים קשים ופריכים? תשובה: בנדון השאלה, אם מותר להכין בשבת צנימים מפת שנאפתה כבר לפני שבת, יש לדון מצד שני איסורים. האחד, מצד איסור אפייה בשבת, שכן המבשל תבשיל בשבת, או האופה פת בשבת, הרי זה מחלל את ......

לקריאת ההלכה

המשך דיני קדימה בברכות

בהלכה הקודמת ביארנו, שיש אופנים שיש לתת עדיפות לברך על מאכל מסוים לפני חברו, מפני חשיבות אותו מאכל, כגון שהוא משבעת המינים וכפי שביארנו. וכעת נבאר שיש אופנים שיש להקדים ברכה מסוימת, לא מפני חשיבות המאכל, אלא מפני עניין הברכה. כלל יש בידינו, שככל שהברכה "מבוררת" יותר, כך היא חשובה יותר. ......

לקריאת ההלכה

ברכת ברקים ורעמים

הרואה ברקים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית". והשומע קול רעמים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שכוחו וגבורתו מלא עולם". עד מתי אפשר לברך? צריך לברך את ברכות הברקים והרעמים מיד בסמוך לראיית הברק או לשמיעת הרעם. ובכל מקרה אין לברך ......

לקריאת ההלכה