הלכה ליום ראשון ז' שבט תשע"ט 13 בינואר 2019

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

אידה דורי בת חנינה ז"ל

יום השנה השביעית לפטירתה ז' בשבט תשע"ט
ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

בניה

ט"ו בשבט – חיטה

שאלה: בט"ו בשבט אנו רוצים לאכול מכל שבעת המינים. בתור "חיטה" חשבנו לקחת "שלווה" – חיטה תפוחה. מה מברכים עליה?

תשובה: כל דבר שנעשה מאחד מחמשת מיני דגן, (ולהלן נפשט מהם מיני הדגן), יש לברך עליו ברכת "בורא מיני מזונות", ואם נעשה ממנו "לחם", אז יש לברך עליו "המוציא לחם מן הארץ". ולכן על עוגות ועוגיות יש לברך ברכת "מזונות". וכן אם נעשה "תבשיל" מאחד מחמשת מיני דגן, כגון דייסת סולת, ברכתה "ברכת בורא מיני מזונות". מכל מקום ישנם אופנים שברכת הדגן היא "בורא פרי האדמה" כמו שנסביר.

חמשת מיני דגן אלו הם: חטים ושעורים וכוסמין ושבולת שועל ושיפון. והכוסמין הם מין של חטים. ושבולת שועל ושיפון הם מיני שעורים.

ובגמרא במסכת ברכות (לז.) אמרו: הכוסס את החטה (כלומר, מי שאוכל גרעיני חטה שלמים) מברך עליה "בורא פרי האדמה". ופירש מרן הבית יוסף (בסימן רח), שנראה מדברי הראשונים שפירשו את דברי הגמרא, שכאשר כוסס את גרעיני החטה, בין אם הם חיים ובין אם הם מבושלים, כל שהם שלמים וניכרים, מברך עליהם ברכת בורא פרי האדמה. שכן בתחילה ברכת החיטה היא "האדמה" כפי שמברכים על כל הירקות והקטניות, ורק על ידי בישול או טחינה לקמח, משתנה ברכת החטים לברכת "מזונות" או "המוציא".

לפיכך, כל שהוא אוכל את החיטה כמו שהיא כשהיא חיה, מברך עליה "האדמה". ומבואר בדברי הפוסקים רבותינו האחרונים, שכל שנתבשלו פתיתי הדגן הרבה, עד שהם רכים ונדבקים זה לזה, שוב אין לברך עליהם "האדמה", והופכת ברכתם ל"בורא מיני מזונות", כדין כל תבשיל העשוי ממיני דגן.

ומכלל הדברים אנו למדים, שחיטה שהיא תפוחה הנקראת "שלוה", מכיון שהגרעינים הם שלמים וניכרים שהם של חיטה, מברכים עליהם "בורא פרי האדמה" ואין לברך עליהם בורא מיני מזונות. אבל דייסת דגנים, כגון דייסת שיבולת שועל, שהגרעינים שבתוכה רכים מאד והם נדבקים זה לזה, ברכתה "בורא מיני מזונות" כדין כל תבשיל העשוי מחמשת מיני דגן. ואף על פי שגרעיני הדגן שבדייסה אינם מבושלים כל כך עד שנתמעכו ממש, מכל מקום כתבו הפוסקים שדי בכך שהגרעינים די רכים עד שהם נדבקים זה לזה, שאז ברכתם מזונות, ואין צורך שיתמעכו לגמרי.

שאלות ותשובות על ההלכה

אם כן חטיפי גרנולה שנראה שהדגנים לא בושלו אלא נקלו ולאחר מכן הודבקו על ידי מי סוכר וכיוצא בזה ברכתם בורא פרי האדמה, נכון? ח' שבט תשע"ט / 14 בינואר 2019

נכון.

מצד אחד כתוב : "שכאשר כוסס את גרעיני החטה, בין אם הם חיים ובין אם הם מ ב ו ש ל י ם, כל שהם שלמים וניכרים, מברך עליהם ברכת בורא פרי האדמה" כלומר שהבישול אינו משנה את הברכה, מצד שני בהמשך כתוב "ורק על ידי בישול או טחינה לקמח, משתנה ברכת החטים לברכת "מזונות" או "המוציא"." כלומר שבישול כן משנה את הברכה? כ"ו אייר תשע"ז / 22 במאי 2017

כאשר טוחנים את הקמח ואופים ממנו מאפה. או כאשר מבשלים את הקמח, כמו שעושים לביבות, או כאשר מבשלים חטים שלימות עד שהן נדבקות זו לזו, אז ברכתם בורא מיני מזונות. אבל אם בישל את החטים והם עדיין שלימות ופרודות זו מזו, כמו שעושים בבישול קל, ברכתן בורא פרי האדמה.

כתבתם "דייסת דגנים, כגון דייסת שיבולת שועל, שהגרעינים שבתוכה רכים מאד והם נדבקים זה לזה, ברכתה "בורא מיני מזונות" כדין כל תבשיל העשוי מחמשת מיני דגן". האם גם מברכים בסוף "על המחיה"? ט"ז שבט תשע"ז / 12 בפברואר 2017

נכון, לאחר מכן יש לברך על המחיה, אם אכל כשיעור,

מה מברכים על חיטה מבושלת (כמו בחמין בשבת, שנאכלת כמובן בפני עצמה )? ט"ז שבט תשע"ז / 12 בפברואר 2017

מאחר והגרגרים נדבקים זה לזה, ברכתו מזונות.

מה לגבי גרנולות למינהם? שיש בהם שיבולת שועל. ט"ו שבט תשע"ז / 11 בפברואר 2017

ברכתן בורא פרי האדמה.

מה מברכים ברכה אחרונה על "שלוה"? ט"ו שבט תשע"ז / 11 בפברואר 2017

בורא נפשות רבות.

איזה ברכה אחרונה יש לומר על הדייסה? ט"ו שבט תשע"ז / 11 בפברואר 2017

על דייסת דגנים, מברך לאחר מכן, על המחיה.

מה הברכה לדייסת שיבולת שועל שהיא  נוזלית? י"א שבט תשע"ו / 21 בינואר 2016

אם פתיתי השבולת שועל נדבקים זה לזה, כמו שנשמע מן השאלה, ברכתה בורא מיני מזונות.

האם זה משנה מהי רמת הסמיכות של הדיסה? י"א שבט תשע"ו / 21 בינואר 2016

אין זה תלוי בסמיכות התבשיל, אלא כשהגרגרים רכים מאד ודבוקים זה לזה, ברכתו מזונות.

לפי הסברא שזה "טפוח"  - לכאורה גם על פופ קורן צריך לברך בורא פרי האדמה? עם זאת, אולי ניתן לומר שבפופ קורן זה לא ניכר (בגלל זה נהיה לבן) ועל כן ברכתו שהכל? כ"ז טבת תשע"ג / 9 בינואר 2013

ברכת הפופקורן, בורא פרי האדמה.

מה הברכה על גרנולה? י"ג חשון תשע"ג / 29 באוקטובר 2012

על הגרנולה יש לברך בורא פרי האדמה.

מה לגבי חמין העשוי מחיטה, עד עכשיו הייתי מברכת אדמה. האם לפי מה שנכתב לעיל מובן שזה מזונות נכון? י"ג חשון תשע"ג / 29 באוקטובר 2012

על דגנים מבושלים כדייסה, או בחמין, יש לברך בורא מיני מזונות.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

החמץ בפסח – שנת התשע"ט – מה תיקן מרן זצ"ל?

מהות החימוץ נאמר בתורה (שמות יג) לענין ימי הפסח: "מַצּוֹת יֵאָכֵל אֵת שִׁבְעַת הַיָּמִים וְלֹא יֵרָאֶה לְךָ חָמֵץ וְלֹא יֵרָאֶה לְךָ שְׂאֹר בְּכָל גְּבֻלֶךָ". וענין ה"חימוץ" שאסרה התורה, הוא שבהתחבר קמח דגן עם המים, ושוהה כך זמן מתאים, משתנה ההרכב הפנימי של הקמח ומתחיל להחמיץ......

לקריאת ההלכה

"זכר למחצית השקל" – התשע"ט

------------------------------ בהקשר לנתינת מעות "זכר למחצית השקל", אנו מבקשים להמליץ בחום על מוסד של תורה וצדקה, "תפארת רשב"י", המוכר לנו היטב באופן אישי, ואנו יכולים להעיד נאמנה, כי האנשים האחראים על המוסד הנזכר, הם אנשים יראי ה' בתכלית, הולכי תמים ופועלי צדק, ......

לקריאת ההלכה

מתנות לאביונים

בהלכה הקודמת, ביארנו באופן כללי את חיוב מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאביונים ......

לקריאת ההלכה

פרשת זכור

"זכור את אשר לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה, שנת תשע"ט, נקרא בפרשת ויקרא), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרשת......

לקריאת ההלכה


איחור או דילוג במגילה

כל אדם מישראל חייב בקריאת המגילה ביום הפורים, וצריך לקרותה בלילה ולשוב ולקרותה ביום, שנאמר "אֱלֹהַי, אֶקְרָא יוֹמָם וְלֹא תַעֲנֶה וְלַיְלָה וְלֹא דֽוּמִיָּה לִי". ופסוק זה נאמר בספר תהילים בפרק "למנצח על אילת השחר", ואמרו בגמרא (יומא כט.) שאסתר נמשלה לאיילת השחר. ולכן מפרק זה אנו......

לקריאת ההלכה

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

לקריאת ההלכה

ימי הפורים – משלוח מנות

ימי הפורים בשנה זו, יחולו בסוף שבוע הבא. יום תענית אסתר יחול ביום רביעי, ואחריו ביום חמישי יום פורים ברוב המקומות, ובירושלים יחול פורים ביום שישי. מצות משלוח מנות נאמר במגילת אסתר (ט, כב): לַעֲשׂוֹת אוֹתָם יְמֵי מִשְׁתֶּה וְשִׂמְחָה וּ"מִשְׁלוֹחַ מָנוֹת" אִישׁ לְרֵעֵהוּ וּ"מַתָּנ......

לקריאת ההלכה

מצות סעודת פורים בשנה זו (התשע"ט)

סעודת פורים בלילה שונה הוא חג הפורים משאר החגים שבידינו, שבכל החגים, מצות השמחה בסעודה היא בין ביום ובין בלילה, מה שאין כן חג הפורים, שאין חיוב לעשות סעודת פורים בלילה, אלא ביום בלבד. ומכל מקום כתבו כמה מרבותינו הראשונים, שיש מצוה לעשות סעודת פורים גם בלילה, כמו שאנו עושים בכל החגים. וכן דעת הגאוני......

לקריאת ההלכה