הלכה ליום רביעי כ"ו אייר תש"פ 20 במאי 2020

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

רפאל בן רינה ומאיר איררה ז״ל

לעילוי נשמתו של אבי ומורי היקר האהוב והאוהב
תשאר אהוב בליבנו לעד
ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

בנו מאיר איררה

ברכה אחרונה אחר שתיית קפה או תה – מעשה מהגרש"ז אוירבך

בהלכה הקודמת הזכרנו את עיקר דין ברכה אחרונה אחר שתית משקה, שכל ששתה מן המשקה שיעור "רביעית", (כשמונים ואחד סמ"ק משקה), ושתה "בבת אחת", מברך ברכה אחרונה אחר השתייה, ברכת  "בורא נפשות". אבל אם שתה שיעור שהוא פחות משיעור רביעית, או ששתה רביעית אבל שתה לאט לאט מהמשקה, ולא שתה בבת אחת, אינו מברך ברכה אחרונה כלל.

ומעתה נראה היה לומר, שפשוט הדבר שאם שתה שיעור רביעית בבת אחת מקפה או מתה חם, וכגון שנצטנן הקפה מעט ויכול היה לשתות ממנו בבת אחת, שבודאי שיש לברך ברכה אחרונה לאחר שתייתו, וכדין שאר המשקאות.

אלא שהדין בזה אינו פשוט, שהרי ביארנו כבר, ששיעור השתיה בכדי להתחייב בברכה אחרונה, הוא תלוי בדרך השתיה אצל רוב בני האדם. ומכיון שאין דרך רוב בני אדם לשתות קפה כשהוא קר, כתב הגאון מרן החיד"א, שמי ששותה קפה כשהוא קר, "בטלה דעתו בדעת רוב בני אדם", ואינו מברך ברכה אחרונה כלל, שאין זו דרך ההנאה משתית קפה או תה. ואף על פי שיש מחלוקת בדבר, מכל מקום אחרונים רבים הסכימו לדברי מרן החיד"א בזה, וכתבו שלא יפה עושים אלו הנוהגים להשתהות עם הקפה עד שיצטנן בכדי לברך עליו ברכה אחרונה, מפני שלא הועילו במעשיהם כלום, ואם בירכו ברכה אחרונה, הרי נכנסו בחשש ברכה לבטלה.

ומרן רבינו הקדוש רבי עובדיה יוסף זצ"ל גם כן דן בענין זה, והעלה להלכה כדעת מרן החיד"א, שאם שותה קפה (שחור) בבת אחת, אינו מברך אחר כך ברכה אחרונה, מפני שאין זו דרך השתיה של קפה כלל. ומכל מקום הוסיף, לגבי תה, שדרך הרבה בני אדם שממתינים עד שהתה מתקרר מעט כדי לשתותו להרוות בו את צמאונם, הרי בזה לא שייך לומר שאין דרך בני אדם לשתותו כך, ולכן, השותה תה אחר שהתקרר מעט, ושתה רביעית בבת אחת, מברך ברכה אחרונה על מה ששתה.

ונראה שהוא הדין לגבי קפה המעורב עם חלב שהתקרר מעט, שהואיל והרבה בני אדם נוהגים לשתותו במהירות, מפני שאינו חם כל כך, גם כן יש להורות שמי ששתה ממנו רביעית בבת אחת, יברך ברכה אחרונה בסיום שתיתו.

ובענין זה נזכיר מעשה נפלא: הגאון רבי שלמה זלמן אוירבך זצ"ל, היה צועד בכל יום מביתו לכיוון הישיבה שבה היה מלמד. במשך שנים רבות היה חולף בדרכו בסמוך לבית קפה אחד, שהיו מוזגים שם קפה לאנשים ברחבה מיוחדת שבכניסה לבית הקפה. והנה הבחין הגאון רבי שלמה זלמן, שתמיד כאשר מגישים לפני אורחי המקום קפה, מגישים אותו כאשר בצידו מוגשת גם כוס מים צוננים. (והיו עושים כן, מפני שכך הדרך במקומות רבים, בעיקר בערי צרפת, שמגישים את הקפה ביחד עם כוס מים צוננים).

והנה אחר שנים רבות, דן חתנו של הגאון רבי שלמה זלמן, הלא הוא הגאון רבי זלמן נחמיה גולדברג שליט"א, בפני רבו חמיו הגאון זצ"ל, בדין זה שאנו דנים בו בהלכות אלו, האם לברך ברכה אחרונה אחר שתיית קפה. ואחר שפלפל בזה בחכמה בפני רבו, אמר לו הגאון רבי שלמה זלמן, תראה כמה יפה המנהג שנוהגים בבית הקפה שלידו אני עובר בכל יום, שמכיון שהם חוששים לדעת הפוסקים שיש לברך ברכה אחרונה אחר שתיית קפה, הם מגישים בסמוך גם כוס מים צוננים, בכדי שיוכלו הלקוחות לברך ברכה אחרונה ולצאת ידי חובת כל הדעות.

והנה הגאון רבי שלמה זלמן, היה ידוע כפיקח גדול מאין כמוהו, אך מרוב צדקתו ואהבת ישראל שהיתה נטועה בלבו, ועסק התורה שהיה עסוק בו תמיד, לא העלה בדעתו טעם אחר להגשת מים ביחד עם הקפה, אלא מפני שבעל הבית של אותו בית קפה חושש לדעת הפוסקים הסוברים שיש לברך אחר שתיית הקפה.

וממוצא דברי הגאון הרב אוירבך אנו למדים, שהמחמיר לחשוש לכל השיטות, ישתה גם כוס מים יחד עם שתיית הקפה, וישתה ממנה כשיעור רביעית בבת אחת, ואז לכל הדעות יברך ברכה אחרונה ותבא עליו ברכת טוב.

ולסיכום: השותה קפה עם חלב או תה אחר שהצטננו מעט, ושתה מהן כשיעור רביעית (שמונים ואחת סמ"ק) בבת אחת, מברך בסיום השתיה ברכת בורא נפשות רבות. אבל השותה משקה חם מאד, או קפה שחור וכיוצא בזה, (שאין דרך לשתותו כשהוא קר), אף על פי ששתה שיעור רביעית בבת אחת, מכיון שאין דרך העולם לשתות כך, אינו מברך ברכה אחרונה בסיום השתיה.

שאלות ותשובות על ההלכה

מה הדין לגבי מרק חם? האם נאמר שדינו כמו קפה שחור ואין לברך אחריו, או שמא כמו נס קפה, מאחר ובכל זאת דרך אכילתו רק אחרי שהוא מתקרר קצת. ובמיוחד מרק שיש בו גם תוכן כמו ירקות אטריות עוף וכדומה י"ז סיון תשע"ה / 4 ביוני 2015

המרק, אין דרך לשתות אותו בבת אחת, אבל אם יש בו ירקות או בשר, בלאו הכי יש לברך בורא נפשות על אכילת הירקות והבשר.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

לקריאת ההלכה

מתנות לאביונים

בהלכה הקודמת, ביארנו באופן כללי את חיוב מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאביונים ......

לקריאת ההלכה

מרור – כורך – שלחן עורך - ותוספת הלכות בשל מגפת "קורונה" והסגר הנהוג בכל המקומות

אף שעלינו להמשיך בהלכות הפסח, מכל מקום נעמוד גם על כמה דינים ששייכים באופן מיוחד השנה, בשל מגפת "קורונה" והסגר הנהוג בכל המקומות. שריפת חמץ - לגבי שריפת חמץ, שנהגו לצאת ולשורפו ביום ערב פסח, דבר שהשנה לא יתאפשר להרבה בני אדם. הנה בגמרא ובשלחן ערוך (סימן תמה) מבואר, כיצד היא מצות ביעור ח......

לקריאת ההלכה


קריאת המגילה – קולות נפץ

כל אדם מישראל חייב בקריאת המגילה ביום הפורים, וצריך לקרותה בלילה ולשוב ולקרותה ביום, שנאמר "אֱלֹהַי, אֶקְרָא יוֹמָם וְלֹא תַעֲנֶה וְלַיְלָה וְלֹא דֽוּמִיָּה לִי". ופסוק זה נאמר בספר תהילים בפרק "למנצח על אילת השחר", ואמרו בגמרא (יומא כט.) שאסתר נמשלה לאיילת השחר. ולכן מפרק זה אנו......

לקריאת ההלכה

זהירות בעניני חמץ

---------------- מנויים יקרים, אנו שמחים להודיע לבעלי טלפונים חכמים (בהיתר רב), כי מעתה ניתן להוריד את האפליקציה "אינסטרב", בה ניתן לשאול ולקבל תשובות לשאלותיכם ההלכתיות מפי תלמידי חכמים מורי הוראות בישראל.  האפליקציה אינה שייכת ל"הלכה יומית", אולם הרה"ג יעקב ששון ש......

לקריאת ההלכה

בישול ביום טוב

בהלכות הקודמות ביארנו, שאף על פי שדין יום טוב (חג) ודין שבת שוה לענין איסור מלאכה, ולכן אסור ליסוע ברכב ביום טוב (מפני שכמה איסורים כרוכים בזה. עיין שו"ת יחוה דעת ח"ג סימן לו), מכל מקום מלאכות מסויימות שבאות לצורך הכנת מאכל ("אוכל נפש") ביום טוב, הותרו. וכגון מלאכת בישול או ......

לקריאת ההלכה

פרטים בדין קטניות בפסח - נגיף "קורונה"

----------------------- לשאלת רבים: בימים הללו שקיים איום מפני נגיף מסוכן, בודאי שעל פי דיני התורה יש לנהוג על פי הוראות משרד הבריאות, וכפי שכבר הורו גדולי הרבנים ובכללם מורינו הגאון הראשון לציון רבי יצחק יוסף שליט"א. היודע על אדם, שיש לגביו חשש שהוא נגוע בנגיף ועל פי התקנות עליו לשהות בב......

לקריאת ההלכה