הלכה ליום רביעי י' שבט תש"פ 5 בפברואר 2020

שאלה: כשאוכל אדם פירות משבעת המינים, ואכל עמהם מיני מזונות, איזו ברכה אחרונה עליו לברך?

תשובה: בראשית עלינו להזכיר שוב את עיקר דין ברכת מעין שלוש. האוכל שיעור כזית (שהוא שיעור של כעשרים ושבעה גרם) מפירות שבעת המינים (כגון תמרים או רימונים או ענבים), מברך בסיום אכילתו ברכה אחרונה שהיא ברכת מעין שלוש (הנקראת כך מפני שהיא כוללת בתוכה את שלושת הברכות  שאנו מברכים בברכת המזון, כפי שביארנו בהזדמנות אחרת), על העץ ועל פרי העץ. ואם הפירות גדלו על אדמת ארץ ישראל, אז מברך, על הארץ ועל פירותיה. ואם אכל אדם עוגות או שאר מאכלים שברכתם בורא מיני מזונות, מברך בסיום אכילתו ברכת מעין שלוש, על המחיה ועל הכלכלה. ואם היה אותו המאכל מיוצר מחטה הגדלה בארץ ישראל (דבר שאינו שכיח), מברך על הארץ ועל מחיתה. ואם שתה רביעית יין (שהוא שיעור קרוב לשמונים ואחת מ"ל יין) או מיץ ענבים, ושתה את כל אותו השיעור בבת אחת, גם כן מברך אחר השתיה ברכת מעין שלוש, על הארץ ועל פרי הגפן. ואם היה היין מיוצר מענבים הגדלים בארץ ישראל, מברך, על הארץ ועל פרי גפנה. וכפי שנדפס נוסח ברכה זו בסידורים. (בסידור יחוה דעת עמ' רעד).

ומעתה עלינו לדון כיצד יש לנהוג כאשר אכל אדם עוגה בשיעור כזית, ואכל גם פירות משבעת המינים כשיעור, וגם שתה רביעית יין, כיצד יעשה, האם יברך על כל מאכל ומאכל ברכה אחרונה בפני עצמו, או שיברך ברכה אחת ויכלול בתוכה את שלושת הענינים, כלומר שיחתום בברכתו "על הארץ ועל המחיה ועל פרי הגפן ועל הפירות".

ושורש השאלה, הוא לפי מה שנתבאר אצלינו כבר בעבר, שאין לחתום (לחתום, הכוונה לחתימת הברכה, כלומר לסיום הברכה) בברכה בשניים, מפני שאין עושין מצוות חבילות חבילות (שיש בכך זלזול במצוות). ומטעם זה כתבנו בעבר שהנוסח הנכון בסיום ברכת על המחיה הוא "על הארץ ועל המחיה", ואין לחתום "על הארץ ועל המחיה ועל הכלכלה", משום שבכך הוא חותם בשניים. ואם כן לכאורה גם בנדון שאלתינו, נכון יותר שיברך שלש ברכות נפרדות על מה שאכל, ולא יחתום בשלשה ענינים בסיום ברכה אחת.

אולם דעת רוב רבותינו הראשונים, שבנדון כמו שלנו, יש לברך רק ברכה אחת על כל מה שאכל ויחתום ברכתו בשלשה ענינים. שכן פסקו בעל הלכות גדולות והרמב"ם ורבינו הטור, וכן פסק מרן השלחן ערוך (בסימן רח). ואף על פי שבאופן כללי הדין הוא שאין חותמין בשניים, מכל מקום בנדון שלנו אין לחוש לזה, שאין החתימה נחשבת לחתימה בשני ענינים, שהכל ענין אחד הוא, מפני שהארץ היא מוציאה המחיה (הקמח) והיין והפירות. (ולענין מה שכתבנו שאין לחתום על המחיה ועל הכלכלה, זהו מפני שכך היא גרסת רוב הראשונים בנוסח הברכה, וגם יש אומרים שהכלכלה היא ענין אחר לגמרי ואינה ענין אחד עם המחיה היוצאת מן הארץ).

ולכן להלכה, האוכל מפירות שבעת המינים, ושתה גם יין, ואכל גם מיני מזונות, ועליו לברך על כולם ברכה אחרונה, יברך ברכה אחת מעין שלוש על כולם, ויכלול בברכתו את שלשת הענינים שהוא חייב לברך עליהם, כך שבתחילת הברכה יאמר ברוך אתה ה' וכו' "על המחיה ועל הכלכלה ועל הגפן ועל פרי הגפן ועל העץ ועל פרי העץ" וכו'. ויחתום "על הארץ ועל המחיה ועל פרי הגפן ועל הפירות".

ולעולם סדר הקדימה הוא, על המחיה ואחר כך הגפן ואחר כך העץ. ולפיכך הוא הדין שאם אכל מיני מזונות וגם שתה יין, יזכיר שני ענינים בברכתו, ויקדים את המחיה לגפן, וכן על זה הדרך.

שאלות ותשובות על ההלכה

מה הדין אם אכל מני מזונות כשיעור לעניין ברכה אחרונה, אך שתה יין פחות מכדי השיעור או אכל מפירות שנשתבחה בהם ישראל פחות מכדי שיעור. האם יזכיר בברכה גם את היין והפירות? וכן להיפך אם שתה יין כשיעור או פירות העץ כשיעור אבל מזונות פחות מכדי שיעור, האם יזכיר גם על המחיה? 14 Shevat 5780 / פברואר 9 2020

אם לא אכל שיעור משניהם, יזכיר רק את המין שממנו אכל שיעור כזית. ורק אם יש ספק אם אכל כזית מאחד המינים, אז רשאי להוסיפו בברכה.

ואם אכל בבירור יותר מכזית פרי עץ משבעת המינים ונמצא בספק אם אכל כזית מזונות? מה יברך וכיצד? 10 Shevat 5780 / פברואר 5 2020

יש בדין זה מחלוקת עצומה בין הפוסקים. ומרן רבינו זצ"ל בחזון עובדיה ברכות (עמוד קצט והלאה) העלה שבדיעבד, אם יש לו ספק אם אכל כשיעור, ואין לו אפשרות אחרת, רשאי לכלול בברכה אחרונה שמברך בלאו הכי, גם את הדבר שמסופק בו.

רציתי רק להעיר לגבי ההלכה המצורפת שכמה שידוע לי לא חייב שיהיה שיעור משאר המינים
למשל אם אכל שיעור מזונות ופחות משיעור שבעת המינים עדיין ניתן וצריך לצרף את שבעת המינים לברכת על המחיה 6 Shevat 5777 / פברואר 2 2017

תודה על ההערה. למעשה, אם אכל חצי כזית של פירות שבעת המינים, וחצי כזית מפ כסנין וכדומה, לא יברך אחריהם ברכה אחרונה כלל. עיין הלכה ברורה חלק י עמוד תקיא.

מה הדין אם אכל כזית עוגה וגם מסופק אם שתה שיעור רביעית יין,האם מוסיפים ״על הגפן״ כיון שכבר חייב לברך ״על המחיה״? 3 Shevat 5777 / ינואר 30 2017

אם אכל כזית עוגה, והוא מסופק אם שתה רביעית יין, רשאי לכלול בברכת על המחיה גם את היין. ועיין בהלכה ברורה סימן רט ס"ק מט.

לגבי  נוסח  הברכה: לפני החתימה יש לומר: "ונודה לך על המחיה ועל הכלכלה", או  רק:  "ונודה  לך  על  המחיה"?
5 Shevat 5772 / ינואר 29 2012

יש לומר רק: ועל המחיה.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

Question: How many “Kezayit”s (olive’s volume) of Matzah must one consume during the Pesach Seder?

Answer: One is obligated to eat altogether three “Kezayit”s of Matzah during the Pesach Seder. Every Kezayit amounts to approx. 30 grams of Matzah. Nevertheless, there is room for stringency to eat four or even five “Kezayit”s of Matzah, as we shall now explain. The Order......

לקריאת ההלכה

The Pesach Seder-“Maror”, “Shulchan Orech”, and “Tzafun”

Maror Everyone is obligated to eat a Kezayit (olive’s volume, approx. 27 grams) of Maror on the night of Pesach. There are several kinds of vegetables that one may use for Maror, however, the predominant custom today, especially among Sephardic Jewry, is to use the leaves and stalks (spines) ......

לקריאת ההלכה

Magid-Motzi-Matzah

The order of the night of Pesach printed in Haggadot is as follows: Kadesh, Urchatz, Karpas, Yachatz, Magid, Rochtza, Motzi, Matzah, Maror, Korech, Shulchan Orech, Tzafun, Barech, Hallel, Nirtzah. Magid Upon reaching the point of the Seder entitled “Magid,” the entire household shoul......

לקריאת ההלכה

Hallel on the Night of Pesach-The Laws Regarding Men and Women

The Tosefta (Chapter 3 of Sukkah) states: “There are eighteen days and one night throughout the year when the (complete) Hallel is recited, as follows: The eight days of the Sukkot holiday, the eight days of Chanukah, the first day of Pesach as well as the first night of Pesach, and on the hol......

לקריאת ההלכה


The Laws of Koshering Vessels for Pesach

One may not use Chametz vessels on Pesach since vessels which have been used to cook in or have had hot Chametz placed in them have Chametz flavor absorbed in them. Thus, just as we separate between meat and dairy utensils all year long, we must likewise separate between the utensils we use all year......

לקריאת ההלכה

Arriving Late to or Skipping Some Portions of the Megillah Reading

Every member of the Jewish nation is obligated to read the Megillah on the day of Purim. One must read it during the night and once again the next day, as the verse states, “My G-d, I call out to you during the day and you do not answer; during the night I have no rest.” This verse is wr......

לקריאת ההלכה

Some Detailed Laws Regarding Kitniyot (Legumes) on Pesach

In the previous Halacha we have briefly discussed the primary laws of Chametz and Kitniyot (legumes) on Pesach. We have explained that according to all communities, legumes such as rice and chick peas are not actual Chametz, for only grain products can be considered Chametz. However, Ashkenazim cust......

לקריאת ההלכה

Koshering Sinks and Kitchen Countertops

We have previously discussed that just as one should designate vessels for milk and meat respectively, likewise, regarding the holiday of Pesach, one should not use one’s regular Chametz vessels that were used all year round; rather, one should designate special kosher for Pesach vessels. N......

לקריאת ההלכה