הלכה ליום רביעי כ"א תמוז תשע"ח 4 ביולי 2018

מכונת יבוש בשבת

 

שאלה: האם מותר להכניס בגדים לייבוש בתוך מכונת הייבוש בערב שבת, באופן שהבגדים יתייבשו בעצם יום השבת?

בשבוע שעבר, הזכרנו בתוך דברינו, שבגד שהיה בתוך מכונת הייבוש בערב שבת, והיה רטוב בשעת כניסת השבת, ולא התייבש אלא במהלך יום השבת, אף על פי כן מותר לקחת את אותו הבגד בשבת ואין עליו איסור מוקצה. (ומובן כי דברינו אמורים באופן שאין חשש של הפעלה או של ניתוק מעגל חשמלי על ידי פתיחת מכונת הייבוש).

ועתה עלינו לבאר את עצם הדין, האם מותר להפעיל מכונת יבוש מערב שבת, באופן שידוע בוודאות שהמכונה תמשיך בפעולתה בעצם יום השבת.

ונדון זה הוא דומה בהחלט לנדון קרוב אליו, והוא היתר הפעלת מכונת כביסה מערב שבת בכדי שתמשיך המכונה בפעולתה בשבת. והזכרנו כבר את דברי הברייתא במסכת שבת (יח.) "אין נותנים חטים לתוך ריחים של מים כדי שיטחנו ביום השבת". כלומר, אסור להכניס חטים לפני כניסת השבת, לריחים (כעין מכונת לטחינת חטים) המופעלות על ידי תנועת גלגל מים בשבת, ואף על פי שלא נעשית כאן כל מלאכה בשבת עצמה, מכל מקום, הואיל והריחים משמיעות קול רעש בשבת, יש בזה משום זלזול בכבוד השבת. ונחלקו רבותינו בגמרא אם להלכה אנו תופסים כדברי הברייתא.  כי יש מי שמפרש שדברי הבריתא הם לכל הדעות, ולפיכך אסור להתחיל מלאכה מערב שבת בדבר המשמיע קול בשבת עצמה, ויש אומרים שדברי הברייתא תלויים במחלוקת אחרת בין בית שמאי לבית הלל, ולדעת בית הלל אין לחוש להשמעת קול שכזו בשבת, ומותר להכניס חטים לריחים מערב שבת על מנת שיטחנו בשבת עצמה.

ולהלכה כתב מרן השלחן ערוך (סימן רנב), שמותר לתת חטים לתוך ריחים של מים סמוך לחשיכה (לפני כניסת השבת), ואין חוששים להשמעת קול שיאמרו ריחים של פלוני טוחנות בשבת. וכתב על זה הרמ"א (שלאורו הולכים יוצאי אשכנז), ויש אוסרים בריחים, וכן בכל דבר שיש לחוש להשמעת קול, וכן נוהגים לכתחילה, אבל במקום הפסד יש להקל. ומבואר אם כן, שלמנהג הספרדים שקבלו עליהם הוראות מרן, אין לחוש להשמעת קול בשבת, ואף למנהג האשכנזים, במקום הפסד מרובה, וכן במקום שיש בדבר צורך גדול, כגון חיילי צה"ל, שבאים לביתם לשבת, ומיד בצאת השבת צריכים לחזור לבסיסם, אין לחוש בזה להשמעת קול. ועל כן להלכה יש להקל בהפעלת מכונת כביסה מערב שבת, ובפרט במקום צורך, ולמנהג האשכנזים גם כן יש להקל בזה כאשר השעה דחוקה כמו שביארנו.

וכן פסק מרן רבינו הגדול זצוק"ל בספרו שו"ת יחוה דעת, ובספר חזון עובדיה על הלכות שבת (ח"א), לענין חיילים הצריכים לחזור לבסיסם מיד בצאת השבת, והם מעונינים לכבס את בגדיהם באופן שכאמור המכונה תמשיך את פעולתה בעצם יום השבת, שיש להקל בזה במקום צורך כזה. וממוצא דבריו אנו למדים שהוא הדין לענין מכונת ייבוש, שמותר להפעילה לצורך כזה מערב שבת, באופן שהמכונה תמשיך בפעולתה בעצם יום השבת, שהרי מעיקר הדין הלכה כדברי הסוברים שאין לחוש כלל להשמעת קול בשבת.

אולם כל זה במקום צורך, כגון לגבי חיילים שאין להם פנאי אחר לכבס ולייבש בגדיהם, אבל במקום שאין בזה צורך כזה, ראוי ונכון להחמיר שלא לנהוג היתר בהפעלת מכונת כביסה או מכונת ייבוש מערב שבת, שאין זה כבוד שבת, וגם יש לחוש בזה לענינים אחרים, ועל כן אין ההיתר בזה אלא במקום צורך, אבל במקום שאפשר, נכון להחמיר שלא להפעיל מכונת כביסה או מכונת ייבוש, אלא באופן שתפסיק את פעולתה קודם כניסת השבת. וכן הורה לנו מרן רבינו הגדול זצ"ל, כי לא אמר להקל בזה באופן גורף, אלא במקום צורך כמבואר בספריו, אבל במקום שאפשר לכבס את הבגדים אחר צאת השבת או לפני כניסתה, ראוי לחוש לדברי הרמ"א שלא להקל בזה במכונת כביסה ובמכונת ייבוש. ושומע לנו ישכון בטח.

שאלות ותשובות על ההלכה

שמעתי שיש כאלה שמפעילים מדיח כלים ע"י שעון שבת, האם יש לכך היתר? י"ב אב תשע"ח / 24 ביולי 2018

אין להקל בזה

וראוי להזכיר שהיום כל המכשירים ובפרט של הכביסה והיבוש הם אלקטרונים בעלי מנגנונים שמזהים כל פעילות, ובפרט, פתיחת דלת. ע"כ גם לאחר שהמכונה סיימה פעילותה בשבת, פתיחת הדלת, עשויה להדליק אור בתוך המכונה, ו/או להאיר את הצג האלקטרוני ו/או להדליק נורה או סימן על הצג וכו'.
לכן, במקום צורך, יש לחבר שעון שבת מקומי לתקע, ורק אחרי שהמכונה סיימה לחלוטין, והשעון ניתק את החשמל מהמכשיר, יש לפתוח את הדלת. כ"ז תמוז תשע"ח / 10 ביולי 2018

תודה על ההערה. הדברים נכונים וראויים לציון בהחלט. חזק ואמץ!

האם גם לספרדים אין להקל להפעיל מכונה (כביסה או מייבש) מערב שבת, כך שתפעל בשבת, אלא במקום צורך? כ"ח אייר תשע"ד / 28 במאי 2014

גם לספרדים אין להקל בזה אלא במקום צורך.

לגבי ההיתר לשים בגדים במכונת כביסה ותוך השבת תסתיים פעולת הכביסה: לכאורה אדם לא משאיר את הבגדים רטובים במכונה עד מוצאי שבת, כי הם יכולים להסריח, אז האם יהיה מותר לפתוח את המכונה בשבת, אחרי שסיימה פעולתה ולקחת בגדים כדי לייבש (בצורה המותרת כגון לפרוס על כסאות וכד׳) או להשתמש? כ"ח אייר תשע"ד / 28 במאי 2014

בשעה שהבגדים רטובים, אין לטלטלם. לכן אסור להוציא את הבגדים מן המכונה בשבת.

לגבי חיילים שצריכים את המדים תכף במוצ"ש שכתבתם, שרשאים להפעיל המכונת כביסה קודם השבת, על מנת שתמשיך לפעול בשבת. א"כ, האם יהיה מותר לתלות את המדים על החבל או בבית? כי אחרת מה יועיל שכובסו בשבת ונשארו רטובים במוצ"ש. כ"ח אייר תשע"ד / 28 במאי 2014

אסור יהיה לתלות את המדים בשבת. יהיה מותר להפעיל את המכונה, ולקחת בגדים רטובים במוצאי שבת, או למהר ולייבשם במייבש במוצאי שבת. או להשתמש במכונה שיש בה גם מייבש.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

דיני חג הסוכות

לפי בקשת מנויים רבים ולתועלת הציבור, הנה אנו מגישים קיצור דינים הנצרכים לימי חג הסוכות הבאים עלינו לטובה הסוכה צריכה להעשות משלש דפנות וסכך, ואת הדפנות ניתן לעשות מכל דבר העומד בפני רוח, למעט סדינים וכדומה שאינם כשרים לדפנות. אם עושים את הדפנות מברזל או פלסטיק וכיוצא בזה מדברים שאין......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה

חודש הרחמים – חודש אלול

היום יום ראשון, בו חל ראש חודש אלול (היום הוא היום השני של ראש חודש אלול), שהוא תחילה וראש לימי הרחמים והסליחות. המקור לימי חודש אלול שנינו בפרקי דרבי אליעזר, ארבעים יום עשה משה בהר סיני, קורא במקרא ביום ושונה במשנה בלילה, ולאחר ארבעים יום לקח את הלוחות וירד אל המחנה, וביום י"ז בתמוז שבר את......

לקריאת ההלכה


דין המסופק אם שאל טל ומטר בתפילתו

בהלכות הקודמות, ביארנו את דין שאלת (בקשת) טל ומטר בברכת השנים, (שהתחלנו בהזכרתה בתפלת ערבית האחרונה, אתמול בערב), והזכרנו שמי שסיים את תפילתו ונזכר שלא שאל טל ומטר, עליו לחזור ולהתפלל שנית, שהרי זה כמי שהחסיר ברכה אחת מתפילתו, שדינו הוא כמי שלא התפלל כלל. ועתה נבאר מהו דין מי שסיים את תפילתו, וכעת ע......

לקריאת ההלכה

מי ששכח להזכיר ותן טל ומטר בברכת השנים

בהלכה הקודמת ביארנו באופן כללי את עיקר הדין שתיקנו רבותינו שהחל מליל שבעה במרחשוון מבקשים בתפילה בברכת השנים "ותן טל ומטר לברכה". ועתה עלינו לבאר ולשנן את הדין לגבי מי ששכח לבקש בתפילתו על הגשם. ומכיון שיש בדבר שמונה חילוקי דינים, בסיום ההלכה סיכמנו אותם למעשה. דין נשים בברכת השנים יש ......

לקריאת ההלכה

ברכת השנים – ה"גשם" כולל את כל הענינים הגשמיים

אתמול בלילה (מליל יום שלישי), התחלנו לבקש על הגשמים בתפלת העמידה, ולכן נחזור על הדינים השייכים לזה, בתוספת נופך. תקנת חכמים לשאול גשמים תקנו חכמים לשאול  (לבקש) מה' יתברך טל ומטר בימות הגשמים ב"ברכת השנים". ובארץ ישראל מתחילין לשאול מליל שבעה במרחשון, ובשנה זו (התשע"ט) ל......

לקריאת ההלכה

הוכח תוכיח את עמיתיך – מה אמר מרן כאשר בנו שלח את הנהג לגיהנם?

אדם מישראל הרואה את חבירו חוטא באיזה דבר, חייב מן הדין להוכיחו ולהעיר לו על מעשיו. אולם צריך שיזהר לומר דבריו בצורה שיש תקוה שיתקבלו על דעתו של חבירו, שאם לא כן, הרי הוא מפסיד את עיקר התועלת שבהוכחת חבירו. שכן ציותה אותנו התורה, "הוכח תוכיח את עמיתך, ולא תשא עליו חטא". כלומר, שיוכיח אדם את......

לקריאת ההלכה