הלכה ליום רביעי כ"א תמוז תשע"ח 4 ביולי 2018

מכונת יבוש בשבת

 

שאלה: האם מותר להכניס בגדים לייבוש בתוך מכונת הייבוש בערב שבת, באופן שהבגדים יתייבשו בעצם יום השבת?

בשבוע שעבר, הזכרנו בתוך דברינו, שבגד שהיה בתוך מכונת הייבוש בערב שבת, והיה רטוב בשעת כניסת השבת, ולא התייבש אלא במהלך יום השבת, אף על פי כן מותר לקחת את אותו הבגד בשבת ואין עליו איסור מוקצה. (ומובן כי דברינו אמורים באופן שאין חשש של הפעלה או של ניתוק מעגל חשמלי על ידי פתיחת מכונת הייבוש).

ועתה עלינו לבאר את עצם הדין, האם מותר להפעיל מכונת יבוש מערב שבת, באופן שידוע בוודאות שהמכונה תמשיך בפעולתה בעצם יום השבת.

ונדון זה הוא דומה בהחלט לנדון קרוב אליו, והוא היתר הפעלת מכונת כביסה מערב שבת בכדי שתמשיך המכונה בפעולתה בשבת. והזכרנו כבר את דברי הברייתא במסכת שבת (יח.) "אין נותנים חטים לתוך ריחים של מים כדי שיטחנו ביום השבת". כלומר, אסור להכניס חטים לפני כניסת השבת, לריחים (כעין מכונת לטחינת חטים) המופעלות על ידי תנועת גלגל מים בשבת, ואף על פי שלא נעשית כאן כל מלאכה בשבת עצמה, מכל מקום, הואיל והריחים משמיעות קול רעש בשבת, יש בזה משום זלזול בכבוד השבת. ונחלקו רבותינו בגמרא אם להלכה אנו תופסים כדברי הברייתא.  כי יש מי שמפרש שדברי הבריתא הם לכל הדעות, ולפיכך אסור להתחיל מלאכה מערב שבת בדבר המשמיע קול בשבת עצמה, ויש אומרים שדברי הברייתא תלויים במחלוקת אחרת בין בית שמאי לבית הלל, ולדעת בית הלל אין לחוש להשמעת קול שכזו בשבת, ומותר להכניס חטים לריחים מערב שבת על מנת שיטחנו בשבת עצמה.

ולהלכה כתב מרן השלחן ערוך (סימן רנב), שמותר לתת חטים לתוך ריחים של מים סמוך לחשיכה (לפני כניסת השבת), ואין חוששים להשמעת קול שיאמרו ריחים של פלוני טוחנות בשבת. וכתב על זה הרמ"א (שלאורו הולכים יוצאי אשכנז), ויש אוסרים בריחים, וכן בכל דבר שיש לחוש להשמעת קול, וכן נוהגים לכתחילה, אבל במקום הפסד יש להקל. ומבואר אם כן, שלמנהג הספרדים שקבלו עליהם הוראות מרן, אין לחוש להשמעת קול בשבת, ואף למנהג האשכנזים, במקום הפסד מרובה, וכן במקום שיש בדבר צורך גדול, כגון חיילי צה"ל, שבאים לביתם לשבת, ומיד בצאת השבת צריכים לחזור לבסיסם, אין לחוש בזה להשמעת קול. ועל כן להלכה יש להקל בהפעלת מכונת כביסה מערב שבת, ובפרט במקום צורך, ולמנהג האשכנזים גם כן יש להקל בזה כאשר השעה דחוקה כמו שביארנו.

וכן פסק מרן רבינו הגדול זצוק"ל בספרו שו"ת יחוה דעת, ובספר חזון עובדיה על הלכות שבת (ח"א), לענין חיילים הצריכים לחזור לבסיסם מיד בצאת השבת, והם מעונינים לכבס את בגדיהם באופן שכאמור המכונה תמשיך את פעולתה בעצם יום השבת, שיש להקל בזה במקום צורך כזה. וממוצא דבריו אנו למדים שהוא הדין לענין מכונת ייבוש, שמותר להפעילה לצורך כזה מערב שבת, באופן שהמכונה תמשיך בפעולתה בעצם יום השבת, שהרי מעיקר הדין הלכה כדברי הסוברים שאין לחוש כלל להשמעת קול בשבת.

אולם כל זה במקום צורך, כגון לגבי חיילים שאין להם פנאי אחר לכבס ולייבש בגדיהם, אבל במקום שאין בזה צורך כזה, ראוי ונכון להחמיר שלא לנהוג היתר בהפעלת מכונת כביסה או מכונת ייבוש מערב שבת, שאין זה כבוד שבת, וגם יש לחוש בזה לענינים אחרים, ועל כן אין ההיתר בזה אלא במקום צורך, אבל במקום שאפשר, נכון להחמיר שלא להפעיל מכונת כביסה או מכונת ייבוש, אלא באופן שתפסיק את פעולתה קודם כניסת השבת. וכן הורה לנו מרן רבינו הגדול זצ"ל, כי לא אמר להקל בזה באופן גורף, אלא במקום צורך כמבואר בספריו, אבל במקום שאפשר לכבס את הבגדים אחר צאת השבת או לפני כניסתה, ראוי לחוש לדברי הרמ"א שלא להקל בזה במכונת כביסה ובמכונת ייבוש. ושומע לנו ישכון בטח.

שאלות ותשובות על ההלכה

שמעתי שיש כאלה שמפעילים מדיח כלים ע"י שעון שבת, האם יש לכך היתר? י"ב אב תשע"ח / 24 ביולי 2018

אין להקל בזה

וראוי להזכיר שהיום כל המכשירים ובפרט של הכביסה והיבוש הם אלקטרונים בעלי מנגנונים שמזהים כל פעילות, ובפרט, פתיחת דלת. ע"כ גם לאחר שהמכונה סיימה פעילותה בשבת, פתיחת הדלת, עשויה להדליק אור בתוך המכונה, ו/או להאיר את הצג האלקטרוני ו/או להדליק נורה או סימן על הצג וכו'.
לכן, במקום צורך, יש לחבר שעון שבת מקומי לתקע, ורק אחרי שהמכונה סיימה לחלוטין, והשעון ניתק את החשמל מהמכשיר, יש לפתוח את הדלת. כ"ז תמוז תשע"ח / 10 ביולי 2018

תודה על ההערה. הדברים נכונים וראויים לציון בהחלט. חזק ואמץ!

האם גם לספרדים אין להקל להפעיל מכונה (כביסה או מייבש) מערב שבת, כך שתפעל בשבת, אלא במקום צורך? כ"ח אייר תשע"ד / 28 במאי 2014

גם לספרדים אין להקל בזה אלא במקום צורך.

לגבי ההיתר לשים בגדים במכונת כביסה ותוך השבת תסתיים פעולת הכביסה: לכאורה אדם לא משאיר את הבגדים רטובים במכונה עד מוצאי שבת, כי הם יכולים להסריח, אז האם יהיה מותר לפתוח את המכונה בשבת, אחרי שסיימה פעולתה ולקחת בגדים כדי לייבש (בצורה המותרת כגון לפרוס על כסאות וכד׳) או להשתמש? כ"ח אייר תשע"ד / 28 במאי 2014

בשעה שהבגדים רטובים, אין לטלטלם. לכן אסור להוציא את הבגדים מן המכונה בשבת.

לגבי חיילים שצריכים את המדים תכף במוצ"ש שכתבתם, שרשאים להפעיל המכונת כביסה קודם השבת, על מנת שתמשיך לפעול בשבת. א"כ, האם יהיה מותר לתלות את המדים על החבל או בבית? כי אחרת מה יועיל שכובסו בשבת ונשארו רטובים במוצ"ש. כ"ח אייר תשע"ד / 28 במאי 2014

אסור יהיה לתלות את המדים בשבת. יהיה מותר להפעיל את המכונה, ולקחת בגדים רטובים במוצאי שבת, או למהר ולייבשם במייבש במוצאי שבת. או להשתמש במכונה שיש בה גם מייבש.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

ט"ו בשבט – חיטה

שאלה: בט"ו בשבט אנו רוצים לאכול מכל שבעת המינים. בתור "חיטה" חשבנו לקחת "שלווה" – חיטה תפוחה. מה מברכים עליה? תשובה: כל דבר שנעשה מאחד מחמשת מיני דגן, (ולהלן נפשט מהם מיני הדגן), יש לברך עליו ברכת "בורא מיני מזונות", ואם נעשה ממנו "לחם", אז יש לב......

לקריאת ההלכה

פצפוצי אורז ופריכיות

בהלכה הקודמת ביארנו, שכל מין דגן, כגון חיטים, שאוכלו כמו שהוא כשהוא חי בלא בישול, מברך עליו ברכת "בורא פרי האדמה". ולפיכך ברכת חיטה תפוחה (שלוה) היא ברכת בורא פרי האדמה. ורק אם בישלו את מין הדגן עד שהגרעינים נדבקים זה לזה, או אפו אותו, אז משתנית הברכה ל"בורא מיני מזונות", ולכן בר......

לקריאת ההלכה

שיעור אכילה כדי להתחייב בברכה אחרונה

על כל דבר שאדם אוכל, עליו לברך עליו "ברכה ראשונה", כגון ברכת "שהכל" או "העץ". ואפילו אם אינו אוכל אלא מעט מאותו מאכל, חייב לברך עליו, כל שבא לאכלו לשם אכילה. (אבל אם לא בא אלא לטעום מאותו מאכל בכדי לתקנו בהוספת תבלין וכדומה, אינו מברך על אכילה זו כלל). ולכן מי שלועס גומ......

לקריאת ההלכה

מהי ברכת הפופקורן?

בבואינו לדון אודות ברכת הפופקורן, עלינו להקדים ענין אחר. ברכת בשמים מעורבים בסוכר ידוע, כי חלק מהסוכר המצוי בזמנינו, עשוי מקנים של סוכר הגדלים באדמה. ומבואר בדברי הרמב"ם ובפוסקים, שברכת הסוכר שלנו, היא ברכת "שהכל נהיה בדברו". "הומלתא" ובגמרא במסכת ברכות (לו:) אמרו: &......

לקריאת ההלכה


ברכה אחרונה על "וופלים", "בקלאווה", "עוגת נפוליאון", "בורקס"

בהלכה הקודמת ביארנו, שעוגה שיש בה מעט קמח, ואכל ממנה כזית, יש לברך לאחר מכן ברכת "על המחיה", אך זאת בתנאי, שהקמח מהווה לא פחות משישית ממרכיבי העוגה, וכן בתנאי שיהיה טעם הקמח ניכר בעוגה (כפי שקורה בדרך כלל). ולפיכך למדנו שעוגת גבינה, שיש בה למשל שתי כוסות קמח, יש לברך לאחר אכילת כזית מהע......

לקריאת ההלכה

כאבי עיניים בשבת

אמרו רבותינו בגמרא במסכת עבודה זרה (כח:) "שורייני עינא בליבא תליא", כלומר, לפי ידיעת חכמינו זכרונם לברכה, עיני האדם, קשורות ללבו של האדם, ולכן, אם רואים אנו שיש סכנה באחת מעיניו, דומה הדבר לחולי בלבו של האדם, שבודאי יש למהר לחלל עליו את השבת שלא ימות. ולפי זה, מי שמרגיש כאבים בעיניו, וי......

לקריאת ההלכה

נר חנוכה במוצאי שבת

במוצאי שבת, מדליקים בבית הכנסת נרות חנוכה, ואחר כך מבדילים על הכוס, כדי לאחר את יציאת השבת כמה שאפשר. ואף על פי שהמדליק נרות חנוכה, פורק מעליו את קדושת השבת, מכל מקום טוב להדליק נרות חנוכה בבית הכנסת אחר תפלת ערבית, שהרי כל הציבור שאינם מדליקים נרות, נשארים בקדושת השבת עד שיבדילו. וגם כדי שיהיה פרסו......

לקריאת ההלכה

ברכה אחרונה על עוגות שיש בהן גם קמח

בהלכות הקודמות, ביארנו, שכל מין מאכל או תבשיל, שעשוי מכמה חומרים שונים, ובכללם "מין דגן", (בדרך כלל – קמח חיטה), והדגן מעורב במאכל על מנת לתת לו טעם טוב, הרי שהברכה שיש לברך על אותו מאכל היא "בורא מיני מזונות". ואף על פי שרוב המאכל מורכב ממרכיבים אחרים, שאינם מין דגן, בכל ז......

לקריאת ההלכה