הלכה ליום שני י' ניסן תשע"ח 26 במרץ 2018

ההלכה מוקדשת לרפואה שלימה עבור הילד

שניאור זלמן בן ז'וסלין שולמית בתושח"י

שהשם יתברך יחדשהו כנשר, וירפאהו רפואה שלימה במהרה

הוקדש על ידי

קרוב משפחה

"מרור" "שולחן עורך" "צפון" – אזהרת מרן זצ"ל - והבהרה בענין סיגריות אלקטרוניות בפסח

---------------------------

הבהרה: בענין מה שפרסמנו, כי לדעת מרן זצ"ל מותר להשמש בפסח בסיגריות רגילות (מלבד הבעיה הכללית בעישון סיגריות בכל ימות השנה, כי הן מסוכנות לבריאות). יש לציין כי לפי מה שנתפרסם, בסיגריות אלקטרוניות יש חשש תערובת חמץ. ונתברר שטעם הנוזל בתוכן אינו פגום כלל (רק שאי אפשר לטעום ממנו הרבה, אבל בכמות מועטה יש בו טעם שאינו פגום), וגם צורת העישון היא בטעימת ושאיפת האדים של נוזל הסיגריות, ולא בשריפת הנוזל. לכן יש לחשוש מאיסור חמץ בסיגריות כאלה.

---------------------------

מרור
חובה על כל אדם לאכול בליל פסח כזית מרור. ויוצאים ידי חובת אכילת כזית מרור בליל פסח בכמה סוגי ירקות שכולן בכלל "מרור". והמנהג כיום ברוב המקומות, ובפרט אצל עדות הספרדים, לקחת למצווה של אכילת מרור עלים וקלחים של "חסא".

יש מרבותינו האחרונים שהעירו, שאין לצאת ידי חובת מרור באכילת חסא, מאחר והיא אינה מרה כל כך. ובתלמוד ירושלמי מבואר שהמרור "הוא מתוק בראשיתו ומר בסופו", ואילו החסה אינה מרירה כלל. ומרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל דן בזה בארוכה, והעלה שלהלכה יש להשתמש בחסא שלנו לקיים בה מצות מרור, והיא עדיפה על פני ירקות אחרים. ומה שאמרו בתלמוד שהיא מרה בסופה, הכוונה בזה, שבראשית גידולה של החסא, היא מתוקה, ואם משאירים את העלים לגדול הרבה, הם הופכים למרים מאד עד שאינם ראויים למאכל.

זהירות מתולעים
צריך להזהר מאד באכילת עלי "חסא" שיהיו מגידול מיוחד ללא תולעים, כגון "עלי קטיף" או "חסלט", וכיוצא בזה, שאז, על ידי שטיפה יסודית מזבובים וכדומה הם מותרים באכילה. (ויש להזהר מאד בקניית עלים אלה, שיהיו מגידול ללא תולעים תחת השגחת נאמנה, כי מצוי לצערינו בכמה מקומות שאורזים את עלי החסה בשקית ניילון ומציגים אותו כאילו הוא ללא חשש תולעים).

אם לא מצויים עלי חסא מגידול כזה, ראוי ונכון שלא לאכול כלל מעלים אלו, אלא להסתפק באכילת הקלחים הלבנים בלבד על ידי בדיקה יסודית מתולעים. ואף מי שנראה לו שהוא יכול לבדוק את עלי החסא מן התולעים, ידע שבאמת קרוב הדבר שאין שום אפשרות לבדוק את עלי החסא. וכן הנהיג מרן הרב זצ"ל משנים קדמוניות, שלא היה בנמצא גידול חסא ללא תולעים, ותיקן שיאכלו רק את הקלחים הלבנים של החסא, אשר על ידי בדיקה מדוקדקת מן התולעים, מותר לאכלם. וראוי להקפיד שקלחי החסא שנאכלים למצות מרור יהיו הקלחים היוצאים מחוץ לקרקע בזמן הגידול, ולא החלק הנמוך בחסא שנמצא מתחת לפני הקרקע, משום שיש סוברים שאותו חלק שנמצא מתחת לפני הקרקע לא יוצאים בו ידי חובה אכילת מרור.

ומעשה היה בירושלים עיר הקודש לפני למעלה מששים שנה, שמרן רבינו זצ"ל עורר ברבים שלא להשתמש בעלי חסא בכלל, אלא בקלחים בלבד. והיו שלא הסכימו לדבריו, ואמרו שיכולים לנקות היטב את העלים מן התולעים כפי שנהגו תמיד. ובא מרן זצ"ל בבית של משפחה אחת שאמרו שדבריו לא נכונים, והיה זה בערב פסח ממש, וביקש מרן זצ"ל את עלי החסא שנבדקו למצוות מרור, ולקח אותם והניחם על גבי נייר לבן בחצר, כנגד קרני השמש, ומיד לאחר עשרים דקות, היתה המגבת כולה מלאה תולעים רוחשות שיצאו מעלי החסא. ומיני אז הסכימו לדברי מרן זצ"ל, וראו כי האמת כדבריו, שבלתי אפשרי להקל באכילת עלי החסא מגידול רגיל.

"שלחן עורך"
יערוך שלחנו בליל פסח, ויסעד ליבו בשמחה, ומכל מקום יש להזהר בזמן הסעודה, שלא ימלא כריסו יותר מדאי במאכלים שונים, כדי שיוכל אחר כך לאכול את האפיקומן לתיאבון, ולא באכילה גסה שתהיה עליו לטורח, שאז לא יצא ידי חובת אכילת אפיקומן. ולכן נכון שגם הנשים האחראיות על בישול המאכלים לליל פסח, יראו לוותר מראש על הכנת מאכלים כבדים ומרובים, כדי שלא יבאו בני הבית למצב שאינם יוצאים ידי חובת אכילת אפיקומן. ורק בבוקר חג הפסח יוכלו להגיש מאכלים מרובים ככל העולה על רוחן.

"צפון"
לאחר גמר הסעודה, אוכלים "אפיקומן" (שהיא המצה השמורה תחת המפה, ואם היא אינה מספיקה יקח מצה אחרת) דהיינו שיעור "כזית" (כעשרים ושבעה גרם) מצה, זכר לקרבן פסח הנאכל על השובע, ויש מחמירים לאכול שיעור כשני זיתים, אחד זכר לקרבן פסח, ואחד זכר למצה שהיו אוכלים עד קרבן פסח, אך מן הדין די בכזית אחד. וכבר דיברנו בענין זה.

ויזהר לאכול את האפיקומן לתיאבון ובהיסבה, (ולא יברך עליו), ואם היה שבע כל כך עד שהוא קץ באכילתו, לא יצא ידי חובת אכילת אפיקומן, משום שאכילה גסה אינה נחשבת אכילה כלל, ועל כן יש לשים לב לדבר זה בזמן הסעודה, כמו שהזכרנו. וכמו כן יש להזהר לאכול את האפיקומן בהסיבה, משום שאם לא היסב צריך לחזור ולאכול אפיקומן ועלול לבוא לידי אכילה גסה.

שאלות ותשובות על ההלכה

האם מברכים על החסא "על אכילת מרור" או שספק ברכות להקל? 9 Nissan 5777 / 5 אפריל 2017

מברכים על החסא על אכילת מרור.

נגיד ואני רוצה לאכול 2 כזיתות, האם אני צריך לאכול ממש 2 חתיכות של מצה, שכל אחת כזית, או אני יכול לאכול בבת אחת חתיכה גדולה, ששוקלת 60 גרם נגיד? 10 Nissan 5776 / 18 אפריל 2016

אפשר לאכול חתיכה אחת גדולה שיש בה שתי זיתים. אבל לא יבלע את שתי הזיתים בבת אחת. ויש בדבר סכנה. 

שמעתי שיש בעיה עם כל העלים הירוקים שנקיים מתולעים ששמים בהם המון חומרי הדברה ויש שניזהרים מהם בטענה של ונשמרתם לנפשותיכם , מה עושים במצב זה? 30 Nissan 5775 / 19 אפריל 2015

יש לקנות מחברה ידועה, ויש לנקות היטב כמה שניתן, ושומר פתאים ה'. לכל הדעות מאכילת המרור בליל פסח אין חשש סכנה, ורק בצריכה מרובה.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

Se lever devant le Rav à chaque fois qu’il pénètre dans une pièce

Question: Dans notre synagogue, nous avons l’usage de se lever à chaque fois que le Rav entre, même s’il le fait plusieurs fois lors de la prière. Mais récemment, un fidèle a fait remarquer qu’il était interdit aux Béné Torah s......

לקריאת ההלכה

Y a-t-il une obligation de se lever lors du Kaddich ou de « Baréh’ou » ?

Question: Lorsque l’officiant ou celui qui monte à la Torah dit « Baréh’ou Ete Hachem Ha-Mévorah’ », et que l’assemblée répond « Barouh’ Hachem Ha-Mévorah’ Lé’olam Va&rsqu......

לקריאת ההלכה

« Ton camp sera saint »

Question: M’est-il permis de prier lorsqu’un enfant se promène dans la maison avec une couche qui n’est pas propre? Réponse: Il est dit dans la Torah: « Ton camp sera saint ». Nous apprenons à partir de là qu’il est inter......

לקריאת ההלכה

Enclencher le lave-linge la veille de Chabbat

Question: Est-il permis d’enclencher une machine à laver le linge, la veille de Shabbat, sachant qu’elle continuera à fonctionner pendant Shabbat? Réponse: Nous avons expliqué dans une précédente Halacha que - de façon géné......

לקריאת ההלכה


Cuissons réalisées par des non-juifs dans les restaurants et les hôtels (Cacher)

Question: Antérieurement, nous avons traité dans le cadre de la « Halacha Yomit » des questions relatives à l’interdiction des cuissons réalisées par des non-juifs dans des restaurants (Cacher) dans la mesure où un juif se contente d’......

לקריאת ההלכה

La bénédiction « Achèr Yatsar Eth’èm Bédinn »

Question: Une personne qui voit un cimetière (juif) chaque jour en roulant en voiture à proximité de l’entrée de Jérusalem, doit-elle réciter à chaque fois la bénédiction de « Achèr Yatsar Eth’èm Bé......

לקריאת ההלכה

S’interrompre en gardant le silence pendant la ‘Amida

La prière de la ‘Amida – le « Chémoné ‘Essré » - doit être dite de manière consécutive, et il est interdit de s’interrompre au milieu par quoi que ce soit. Dans la précédente Halacha, nous avons &eac......

לקריאת ההלכה

Prier en pyjama

Question: Est-il permis de prier en pyjama? Réponse: Dans la précédente Halah’a, nous avons expliqué que celui qui prie doit au préalable prévoir un endroit digne pour sa prière. Il doit aussi s’apprêter correctement au niveau de ......

לקריאת ההלכה