הלכה ליום שלישי כ"א אדר תש"פ 17 במרץ 2020

חמץ שנפסל למאכל קודם הפסח – איפור ומשחות שונות - מגפת ה"קורונה"

----------------------------

בימים אלה בהם מגפת ה"קורונה" מתהלכת בכל קצווי תבל והסבל רב מאד, מלבד החובה הפשוטה להקפיד מאד על כל ההנחיות הנמסרות על ידי משרד הבריאות, ובזהירות יתירה אף יותר ממה שקובעות התקנות, "לך עמי בוא בחדריך וסגור דלתיך בעדך, חבי כמעט רגע עד יעבור זעם", ועל כן בזמנים קשים כאלה, עלינו להגביר כוחינו בעבודת ה', ולהרבות בתפלה. ויש להזכיר מה שכתב בספר כף החיים (סימן א) בשם ספר יפה ללב, שהגם שרוב העולם אינם נזהרים להיות קוראים בכל יום פרשת הקרבנות לפני תפלת שחרית, מכל מקום בזמן שיש מגפה בעולם, טוב לקרוא את פרשיות הקרבנות דבר יום ביומו, שהוא מסוגל הרבה, ונכון לבו בטוח כי לא תאונה אליו רעה, שהוא משומר מכל דבר רע. ובפרט בקריאת פרשת הקטורת המסוגלת להנצל מן הנגף,

ונשמע ונתבשר בשורות טובות, ישועות ונחמות. אמן כן יהי רצון.

----------------------------

איסור אכילה והנאה מחמץ בפסח
כשם שאסור לאדם לאכול חמץ בפסח, כמו כן צוה אותנו ה' יתברך, שלא יחזיק שום אדם מישראל חמץ ברשותו בימי הפסח. וכמו כן אסור ליהנות מן החמץ בפסח. וכפי שביארנו כבר.

חמץ ממש, שנפגם קודם הפסח
חמץ ממש, כגון לחם, שחרכו, דהיינו שרף אותו לחלוטין עד שנעשה כמו פחם, (שו"ת יביע אומר ח"ז יורה דעה סימן י), לפני זמן איסורו, כגון יום או יומיים לפני הפסח, מותר לקיימו בפסח, כלומר, אין חיוב לבער אותו לפני פסח. וזאת בתנאי, שהחמץ נפגם כל כך, עד שנפסל מאכילת כלב, שאז כבר בטל שם "אוכל" ממנו, (כלומר, אינו נחשב לדבר מאכל, אלא כמו עפר וחול). ואין בו איסור חמץ. אבל אם בפסח עצמו היה ראוי החמץ לאכילה, ובתוך ימי החג חרכו, אסור ליהנות מאותו החמץ, הואיל וכבר חל עליו איסור הנאה בשעה שהיה ראוי לאכילה.

אכילת חמץ פגום והנאה ממנו
נחלקו רבותינו הראשונים בדין פת לחם שחרכה, האם מותר לאוכלה בחג הפסח, או שלא התירו חכמים, אלא לקיימה ברשותו. שלדעת בעל המאור והר"ן (בראש פרק כל שעה), מותר אף לאכול מן הפת הזו. ואילו לדעת הרא"ש ועוד מרבותינו הראשונים, לא התירו אלא לקיימה ברשותו, וכן ליהנות ממנה, אבל לא לאוכלה. וכן דעת מרן השלחן ערוך, שאין לאכול פת חרוכה בימי הפסח, אפילו אם היא פגומה לגמרי, אבל ליהנות ממנה, מותר.

דין, משחת נעליים, איפור וסיגריות, המכילים חמץ
לאור האמור אנו למדים, כי מותר לכתוב בחול המועד פסח באמצעות דיו שנעשה עם שכר שעורים, וכן מותר להתאפר בימות הפסח באיפור שאין עליו תעודת כשרות לפסח (כשאין בו טעם), וכן מותר להשתמש במשחת נעליים שיש בה חמץ. מאחר ודברים אלה פגומים בטעמם מאד, ואינם ראויים אפילו לאכילת כלב.

אמנם, יש להקפיד שיהיה ברור הדבר שהמשחה יוצרה קודם הפסח, כי אם בפסח עצמו עוד היה החמץ ראוי לאכילת כלב, ואחר כך בפסח עצמו נפגם טעמו, אסור להשתמש בו, מפני שכבר נאסר בהנאה בכל אופן.

כמו כן מותר לעשן בפסח סיגריות שיש חשש שמדביקים אותם בתערובת חמץ, מפני שאינו ראוי לאכילה כלל. ומכל מקום בזמנינו יש מקום לאסור את העישון  מצד האיסור שקבעו הרופאים, שסכנה נשקפת לבריאותם של המעשנים, ואף גורמים סיכון למי שנמצא בסביבתם, ושומר נפשו ירחק מזה. (ועיין עוד בהליכות עולם ח"א עמוד רסה).

שאלות ותשובות על ההלכה

האם יש בעיה עם סיגריות אלקטרוניות שצריך כשרות לפסח? כ"ב אדר תש"פ / 18 במרץ 2020

סיגריה אלקטרונית צריכה כשרות לפסח. כפי שכתבנו בשנה שעברה. סיגריות רגילות אינן צריכות כשרות לפסח.

בקשר להכשר פלטה חשמלית, אם מנקים אותה היטב היטב, אפשר רק לשים נייר כסף כל החג, ובלי לשפוך עליה מים חמים? ג' ניסן תשע"ח / 19 במרץ 2018

בתנאי שהנייר לא יקרע.

האם סגריות פרלמנט צריכות הכשר לפסח? א' ניסן תשע"ח / 17 במרץ 2018

אינם צריכים הכשר לפסח, וכדאי מאד להמנע מעישון.

כתבתם ״יש להקפיד שיהיה ברור הדבר שהמשחה יוצרה קודם הפסח״: איני רואה כיצד להקפיד זאת, כיון שאין לדעת את זמני ותהליך הייצור? כ"ג אדר תשע"ח / 10 במרץ 2018

הנך יודע שמוצרי המשחות וכדומה שנמכרים בבתי מרקחת ובחנויות, מגיעים מחוץ לארץ, ואין אפשרות שהם לא יוצרו לפני פסח.

כתבתם שמותר לעשן סיגריות בפסח, למרות שמדביקים אותם בתערובת חמץ. מה לגבי העובדה כי טובלים את הטבק באלכוהול חמץ, האם בכל זאת הסיגריה מותרת? ב' ניסן תשע"ג / 13 במרץ 2013

בכל זאת הסיגריה מותרת בהנאה ובעישון.

מה  ההלכה לגבי המשקה שנקרא ויסקי  בחג הפסח? כ"ה אדר תשע"ב / 19 במרץ 2012

ויסקי הינו משקה חמץ גמור, כיון שעשוי משעורים, ויש לבערו או למוכרו לגוי.

למה לא נכתב בכללם גם את משחת שיניים? מה הבדל והלא גם היא לא ראוייה למאכל כלב. כ"ד אדר תש"ע / 10 במרץ 2010

משחת שיניים שאינה טעימה, דינה כדין כל מאכל פגום, וממילא מעיקר הדין לא שייך בה איסור חמץ. אמנם, יש מחמירים בזה מטעמים שונים. והמחמיר תבא עליו ברכה.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

דין כלי בשר וכלי חלב, ודין "נותן טעם לפגם"

קדרה (סיר) שבישלו בה בשר, דפנות הקדרה בולעות מעט מן האוכל שנתבשל בה, ולכן קדרה זו נחשבת קדרה "בשרית", ואם בישלו באותה קדרה אחר כך מאכל חלבי, פולטת הקדרה מטעם הבשר שיש בה לתוך החלב, ולכן אוסרת את כל המאכל שנתבשל בה. וזהו עיקר הדין של איסור בישול חלב בכלי של בשר. ועתה נבאר מהו דין "נות......

לקריאת ההלכה

ברכת שהחיינו על בגד חדש

שאלה: מתי יש לברך שהחיינו על קניית בגד חדש, האם בשעת הקנייה או בשעת הלבישה? והאם יש לברך שהחיינו על כל בגד ובגד שקונה? תשובה: במשנה במסכת ברכות (נד.) למדנו שיש לאדם לברך על קניית כלים (בגדים) חדשים ברכת "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה". ולענין מתי יש לברך את ברכת שהחיינו. הנה כתב ה......

לקריאת ההלכה

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

לקריאת ההלכה


ברכת שהחיינו על מיני פירות דומים

בהלכה הקודמת ביארנו, שיש לברך ברכת שהחיינו בשעה שאוכלים פרי מפירות הדר, כגון אשכולית או תפוז, שאינם מצויים כל כך במשך כל השנה, וכאשר זוכה אדם לאכול מפירות אלה לראשונה באותה השנה, והפירות הינם חדשים משנה זו, יברך עליהם ברכת "בורא פרי העץ", ולאחריה יברך ברכת "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמ......

לקריאת ההלכה

מתנות לאביונים

בהלכה הקודמת, ביארנו באופן כללי את חיוב מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאביונים ......

לקריאת ההלכה

מרור – כורך – שלחן עורך - ותוספת הלכות בשל מגפת "קורונה" והסגר הנהוג בכל המקומות

אף שעלינו להמשיך בהלכות הפסח, מכל מקום נעמוד גם על כמה דינים ששייכים באופן מיוחד השנה, בשל מגפת "קורונה" והסגר הנהוג בכל המקומות. שריפת חמץ - לגבי שריפת חמץ, שנהגו לצאת ולשורפו ביום ערב פסח, דבר שהשנה לא יתאפשר להרבה בני אדם. הנה בגמרא ובשלחן ערוך (סימן תמה) מבואר, כיצד היא מצות ביעור ח......

לקריאת ההלכה

דין איסור בשר בחלב

נאמר בתורתנו הקדושה שלש פעמים: "לא תבשל גדי בחלב אמו" (בספר שמות כג, ובפרק לד. ובספר דברים יד.) ודרשו בגמרא (חולין קיד.) שפעם אחת שנזכר איסור זה בתורה, באה ללמד על איסור אכילת בשר בחלב. ופעם אחת באה ללמד על איסור בישול בשר בחלב, ופעם אחת באה לאיסור הנאה. ולכן אף שלא מצינו בתורה איסור לבשל ......

לקריאת ההלכה