הלכה ליום רביעי י"ז חשון תשפ"א 4 בנובמבר 2020

ההלכה מוקדשת לזיווג הגון עבור

שירה בת רחל יהודית הי"ו

ולכל בני ובנות ישראל המעוכבים

הוקדש על ידי

משפחת דנינו

ברכת "שככה לו בעולמו"

שאלה: ברכת "שככה לו בעולמו", האם יש לברך ברכה זו ומתי, והאם יש לברכה בשם ומלכות?

תשובה: בגמרא במסכת ברכות (דף נח:) אמרו, ראה בריות טובות מברך: שככה לו בעולמו. וכן פסקו הרי"ף הרמב"ם והרא"ש ושאר הראשונים, ומרן השלחן ערוך אורח חיים (סימן רכה). ומבואר בדבריו שהדין כן אף כשרואה גוי נאה ביותר, שהרי אפילו על בהמה נאה ביותר מברך ברכה זו.

ובערוך השלחן כתב שמדובר כאשר רואה בריות נאות במיוחד "המצוינים ביופיין", וממילא באה התפעלות מראייה זו שאז יש לברך ברכת שככה לו בעולמו. ולפיכך אין מברכים ברכה זו על כל ראיית אדם נאה ביותר, אלא דוקא כאשר מדובר באדם שמראהו יפה מאד באופן מיוחד, וכן בהמה שהיא נאה באופן מיוחד.

והנה אף שביארנו כבר בעבר שאסור להסתכל בפני אדם רשע, ואם כן תבא השאלה איך שייך לברך ברכה זו כאשר מדובר בגוי שאינו שומר על שבע מצוות בני נח. מכל מקום לענין ראייה באקראי בלא התבוננות יתירה, אין בכך איסור כמו שביארנו כבר, ולכן כאשר רואה באקראי אדם נאה ביותר אפילו אם הוא רשע צריך לברך ברכת שככה לו בעולמו.

עוד ביארנו כבר, שעל פי המבואר במסכת ברכות (מ:), כל ברכה שאינה נאמרת בשם ומלכות (כלומר עם הזכרת שם ה' וגם "מלך העולם") אינה נחשבת לברכה. וממילא מבואר גם כן לענין ברכת שככה לו בעולמו, שיש לברכה עם שם ומלכות, כלומר בהזכרת שם ה' ואלהינו מלך העולם, וכדין כל הברכות.

ומכל מקום אין לברך ברכה זו בכל פעם שרואה בריאה נאה במיוחד, אלא דוקא בפעם הראשונה שרואה, וכגון אדם שכעת נזדמן לו לראות אדם נאה במיוחד והוא מצויין ביפיו, או סוס נאה במיוחד, רשאי הוא לברך ברכת שככה לו בעולמו, אבל אינו רשאי לברך ברכה זו שוב לעולם, ואפילו כאשר יראה בריאה אחרת נאה לא יברך ברכה זו. אלא אם כן יראה בריאה אחרת שהיא נאה יותר מזו שראה קודם לכן, שאז רשאי לברך ברכה זו בשנית.

כתב האליה רבה, שבגמרא מבואר שיש לברך גם כאשר רואה אשה נאה. ואף על פי שאסור להביט ביפי של אשה, מכל מקום נשים אחרות רשאיות לברך על ראייתה. וכן איש שנזדמן וראה באקראי אשה שהיא נאה ביותר, רשאי לברך עליה ברכה זו, שהרי אין בראייה זו שום איסור, שלא נאסרה אלא התבוננות בכוונה, אבל ראייה בעלמא לפי תומו אין בה איסור.

ולסיכום: ברכת "שככה לו בעולמו", יש לברכה בשם ומלכות, כלומר עם הזכרת שם ה' כבכל הברכות. ויש לברכה כאשר רואה בריאה נאה, איש או אשה או בהמה נאה באופן יוצא דופן. ואין לברך ברכה זו שוב לעולם, אלא אם יראה בריאה אחרת נאה יותר מזו שראה קודם לכן.

שאלות ותשובות על ההלכה

האם אפשר לברך את הברכה שככה לו בעולמו גם שרואים דרך תמונה או מסך?
תודה י"ח חשון תשפ"א / 5 בנובמבר 2020

לא. כל ברכות הראייה שייכות דוקא כשרואה את הדבר במציאות ממש. ואפילו אם רואה דרך זכוכית, כשהראייה היא אמיתית, יכול לברך. כמו לדוגמא תוך כלוב.

מה המקור לברך? הלא המ"ב ובחיי אדם פסקו שלא לברך (בזמננינו). כ"ב חשון תשע"ז / 23 בנובמבר 2016

מקור הדברים בחזון עובדיה ברכות עמוד תנז. שכן פסק מרן השלחן ערוך. ובחיי אדם (כלל סג) ובמשנה ברורה ובשער הציון לא כתבו אלא ליישב את המנהג שלא מברכים. אבל מפשט דברי השלחן ערוך והפוסקים משמע שיש לברך, על כל פנים בפעם הראשונה שרואה, כשהוא מתפעל ביותר. וכגון אם ראה סוס נאה ביותר, ולא בירך, ואחר כך ראה סוס אחר נאה ממנו, ומתפעל בראייתו, יברך שככה לו בעולמו. וזהו אף לדברי החיי אדם והמשנה ברורה.

כיצד ניתן הדבר למדוד? ואולי הברכה לבטלה? ל' אב תשע"ג / 6 באוגוסט 2013

על תקנות חז"ל, ומצוות התורה, לא ניתנו למלאכי השרת, אלא לבני האדם. ולכן, אם תיקנו רבותינו לברך ברכה זו, רשאי לברכה כאשר לפי ראות עיניו, זו הבריה הנאה ביותר שראה.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

מתנות לאביונים - קורונה

הזכרנו אתמול באופן כללי את מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים, והוא חיוב על כל איש ואשה. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא ש......

לקריאת ההלכה

שבת זכור - קורונה

"זכור את אשר לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה, שנת תשפ"א, נקרא בפרשת תרומה), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרשת......

לקריאת ההלכה

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

לקריאת ההלכה

חג הפסח התשפ"א

אמרו רבותינו בתוספתא (פסחים פ"ג): שואלין ודורשין בהלכות הפסח קודם הפסח שלושים יום. ועל פי זה נהגו רבני ישראל בכל הדורות, שבשבועות הללו, מפורים ועד פסח, מלמדים ברבים את הלכות הפסח, מאחר וכל אדם מישראל צריך להיות בקי בדינים רבים הנוגעים לפסח, בכשרות המאכלים והכלים, בסדר ליל פסח ועוד. אולם השנ......

לקריאת ההלכה


כלי פסח – קהילות שנהגו להחמיר

ביארנו, שיש להשתמש בפסח בכלים שלא נבלע בהם חמץ, כלומר,כלים חדשים (או מיוחדים לפסח), או כלים שהוכשרו לפסח. ובדרך כלל דרך ההכשר של הכלי הוא כדרך השימוש בו. צלחות וקערות ממתכת או פלסטיק, ששמים בהן מאכלים חמים, אבל לא משתמשים בהן ככלי ראשון ממש, דהיינו שהדרך היא שכששמים בהן מאכל, יוצקים אותו לתוכן מת......

לקריאת ההלכה

ימי הפורים – משלוח מנות – שנת תשפ"א

ימי הפורים בעוד כשבועיים, יחולו ימי הפורים. והשנה מוטל עלינו לבאר כמה דינים מיוחדים, ראשית, מפני שהשנה יום הפורים, י"ד באדר, יחול ביום שישי. שנית, מפני שבירושלים ינהגו השנה "פורים המשולש", כי יום ט"ו באדר, (שבו מציינים את הפורים בירושלים), יחול ביום שבת, ולכן ישנם דינים מיוחדים ......

לקריאת ההלכה

כלי כסף – רוב השימוש

שאלה: כלי כסף, כגון גביע של קידוש, האם מותר להשתמש בהם בימי הפסח לאחר שהשתמשו בהם בכל ימות השנה? תשובה: כל הכלים שהשימוש בהם הוא בצונן, כלומר, שמשתמשים בהם רק למאכלים קרים, מותר להשתמש בהם בימות הפסח, ודי בכך שישטפו אותם כראוי קודם לכן. משום שמאכלים צוננים אינם נבלעים בדפנות הכלי, וממילא אין לחוש......

לקריאת ההלכה

מצות סעודת פורים בשנה זו (התשפ"א)

סעודת פורים בלילה שונה הוא חג הפורים משאר החגים שבידינו, שבכל החגים, מצות השמחה בסעודה היא בין ביום ובין בלילה, מה שאין כן חג הפורים, שאין חיוב לעשות סעודת פורים בלילה, אלא ביום בלבד. ומכל מקום כתבו כמה מרבותינו הראשונים, שיש מצוה לעשות סעודת פורים גם בלילה, כמו שאנו עושים בכל החגים. וכן דעת הגאוני......

לקריאת ההלכה