הלכה ליום רביעי י"ז חשון תשפ"א 4 בנובמבר 2020

ההלכה מוקדשת לזיווג הגון עבור

שירה בת רחל יהודית הי"ו

ולכל בני ובנות ישראל המעוכבים

הוקדש על ידי

משפחת דנינו

ברכת "שככה לו בעולמו"

שאלה: ברכת "שככה לו בעולמו", האם יש לברך ברכה זו ומתי, והאם יש לברכה בשם ומלכות?

תשובה: בגמרא במסכת ברכות (דף נח:) אמרו, ראה בריות טובות מברך: שככה לו בעולמו. וכן פסקו הרי"ף הרמב"ם והרא"ש ושאר הראשונים, ומרן השלחן ערוך אורח חיים (סימן רכה). ומבואר בדבריו שהדין כן אף כשרואה גוי נאה ביותר, שהרי אפילו על בהמה נאה ביותר מברך ברכה זו.

ובערוך השלחן כתב שמדובר כאשר רואה בריות נאות במיוחד "המצוינים ביופיין", וממילא באה התפעלות מראייה זו שאז יש לברך ברכת שככה לו בעולמו. ולפיכך אין מברכים ברכה זו על כל ראיית אדם נאה ביותר, אלא דוקא כאשר מדובר באדם שמראהו יפה מאד באופן מיוחד, וכן בהמה שהיא נאה באופן מיוחד.

והנה אף שביארנו כבר בעבר שאסור להסתכל בפני אדם רשע, ואם כן תבא השאלה איך שייך לברך ברכה זו כאשר מדובר בגוי שאינו שומר על שבע מצוות בני נח. מכל מקום לענין ראייה באקראי בלא התבוננות יתירה, אין בכך איסור כמו שביארנו כבר, ולכן כאשר רואה באקראי אדם נאה ביותר אפילו אם הוא רשע צריך לברך ברכת שככה לו בעולמו.

עוד ביארנו כבר, שעל פי המבואר במסכת ברכות (מ:), כל ברכה שאינה נאמרת בשם ומלכות (כלומר עם הזכרת שם ה' וגם "מלך העולם") אינה נחשבת לברכה. וממילא מבואר גם כן לענין ברכת שככה לו בעולמו, שיש לברכה עם שם ומלכות, כלומר בהזכרת שם ה' ואלהינו מלך העולם, וכדין כל הברכות.

ומכל מקום אין לברך ברכה זו בכל פעם שרואה בריאה נאה במיוחד, אלא דוקא בפעם הראשונה שרואה, וכגון אדם שכעת נזדמן לו לראות אדם נאה במיוחד והוא מצויין ביפיו, או סוס נאה במיוחד, רשאי הוא לברך ברכת שככה לו בעולמו, אבל אינו רשאי לברך ברכה זו שוב לעולם, ואפילו כאשר יראה בריאה אחרת נאה לא יברך ברכה זו. אלא אם כן יראה בריאה אחרת שהיא נאה יותר מזו שראה קודם לכן, שאז רשאי לברך ברכה זו בשנית.

כתב האליה רבה, שבגמרא מבואר שיש לברך גם כאשר רואה אשה נאה. ואף על פי שאסור להביט ביפי של אשה, מכל מקום נשים אחרות רשאיות לברך על ראייתה. וכן איש שנזדמן וראה באקראי אשה שהיא נאה ביותר, רשאי לברך עליה ברכה זו, שהרי אין בראייה זו שום איסור, שלא נאסרה אלא התבוננות בכוונה, אבל ראייה בעלמא לפי תומו אין בה איסור.

ולסיכום: ברכת "שככה לו בעולמו", יש לברכה בשם ומלכות, כלומר עם הזכרת שם ה' כבכל הברכות. ויש לברכה כאשר רואה בריאה נאה, איש או אשה או בהמה נאה באופן יוצא דופן. ואין לברך ברכה זו שוב לעולם, אלא אם יראה בריאה אחרת נאה יותר מזו שראה קודם לכן.

שאלות ותשובות על ההלכה

האם אפשר לברך את הברכה שככה לו בעולמו גם שרואים דרך תמונה או מסך?
תודה י"ח חשון תשפ"א / 5 בנובמבר 2020

לא. כל ברכות הראייה שייכות דוקא כשרואה את הדבר במציאות ממש. ואפילו אם רואה דרך זכוכית, כשהראייה היא אמיתית, יכול לברך. כמו לדוגמא תוך כלוב.

מה המקור לברך? הלא המ"ב ובחיי אדם פסקו שלא לברך (בזמננינו). כ"ב חשון תשע"ז / 23 בנובמבר 2016

מקור הדברים בחזון עובדיה ברכות עמוד תנז. שכן פסק מרן השלחן ערוך. ובחיי אדם (כלל סג) ובמשנה ברורה ובשער הציון לא כתבו אלא ליישב את המנהג שלא מברכים. אבל מפשט דברי השלחן ערוך והפוסקים משמע שיש לברך, על כל פנים בפעם הראשונה שרואה, כשהוא מתפעל ביותר. וכגון אם ראה סוס נאה ביותר, ולא בירך, ואחר כך ראה סוס אחר נאה ממנו, ומתפעל בראייתו, יברך שככה לו בעולמו. וזהו אף לדברי החיי אדם והמשנה ברורה.

כיצד ניתן הדבר למדוד? ואולי הברכה לבטלה? ל' אב תשע"ג / 6 באוגוסט 2013

על תקנות חז"ל, ומצוות התורה, לא ניתנו למלאכי השרת, אלא לבני האדם. ולכן, אם תיקנו רבותינו לברך ברכה זו, רשאי לברכה כאשר לפי ראות עיניו, זו הבריה הנאה ביותר שראה.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

שאלה: האם מותר לאכול דגים בחלב או בחמאה

תשובה: שנינו במסכת חולין (דף קג:) כל בשר אסור לבשל בחלב, חוץ מבשר דגים וחגבים. ומבואר אם כן שמעיקר הדין אין בכלל האיסור של בישול ואכילת בשר וחלב, איסור לבשל דגים עם חלב, משום שבשר דגים אינו בכלל "בשר" שאסרה תורה, ואף אינו אסור מגזירת חכמים. אולם מרן הבית יוסף (בסימן פז), כתב, שמכל ......

לקריאת ההלכה

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קדש ורחץ כרפס יחץ מגיד רחצה מוציא מצה מרור כורך שולחן עורך צפון ברך הלל נרצה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מקום ספרי "הגדה של פסח" מתוקנים שבהם מפורט היטב כיצד......

לקריאת ההלכה

מתנות לאביונים - קורונה

הזכרנו אתמול באופן כללי את מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים, והוא חיוב על כל איש ואשה. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא ש......

לקריאת ההלכה


שמונה מעלות בצדקה

כתב הרמב"ם (פ"י מהל' מתנות עניים), שמונה מעלות יש בצדקה זו למעלה מזו. כלומר, שמונה סוגים יש במצוות צדקה, וכל אחד מהם מעלתו גדולה משל חבירו. המעלה הגדולה מכולם, זה המחזיק ביד ישראל שאין לו מעות די מחסורו, ונותן לו מעות במתנה או בהלואה, או שדואג לו שתהיה לו פרנסה על ידי שמכניסו באיזה ......

לקריאת ההלכה

דיני ברכת האילנות – מנהג חכמי "פורת יוסף"

זמן ברכת האילנות בדברי חכמינו שתיקנו את ברכת האילנות, וכן בדברי הפוסקים, נזכר כי הזמן הראוי לברכת האילנות הוא בימי ניסן שאז דרך האילנות ללבלב ולהוציא ניצנים. ובפשיטות נראה שדוקא בימי ניסן, תיקנו רבותינו לברך ברכה זו, אבל בזמנים אחרים, אין לברכה. מדינות בהן האילנות פורחות בזמנים אחרים אך בארצות......

לקריאת ההלכה

שאלה: אלו הנוהגים להפריש בכל חודש מעשר כספים, האם יכולים לנכות מסכום המעשר דמי פרנסת בניהם ובנותיהם אשר עמם בבית?

תשובה: ביארנו, שחייב כל אדם לתת איזה סכום לצדקה בכל שנה, ומדה בינונית לתת בכל חודש עשירית מכל הריוח של אותו החודש. וכעת לענין השאלה, אודות אלו הנוהגים לתת בכל חודש מעשר כספים מכל הרוחים שלהם, האם הם רשאים לנכות מהמעשר את הוצאות כלכלת בניהם ובנותיהם הגדולים אשר בבית. והנה שורש השאלה, הוא לפי מה ש......

לקריאת ההלכה

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

לקריאת ההלכה