הלכה ליום רביעי 17 Cheshvan 5781 נובמבר 4 2020

ההלכה מוקדשת לזיווג הגון עבור

שירה בת רחל יהודית הי"ו

ולכל בני ובנות ישראל המעוכבים

הוקדש על ידי

משפחת דנינו

ברכת "שככה לו בעולמו"

שאלה: ברכת "שככה לו בעולמו", האם יש לברך ברכה זו ומתי, והאם יש לברכה בשם ומלכות?

תשובה: בגמרא במסכת ברכות (דף נח:) אמרו, ראה בריות טובות מברך: שככה לו בעולמו. וכן פסקו הרי"ף הרמב"ם והרא"ש ושאר הראשונים, ומרן השלחן ערוך אורח חיים (סימן רכה). ומבואר בדבריו שהדין כן אף כשרואה גוי נאה ביותר, שהרי אפילו על בהמה נאה ביותר מברך ברכה זו.

ובערוך השלחן כתב שמדובר כאשר רואה בריות נאות במיוחד "המצוינים ביופיין", וממילא באה התפעלות מראייה זו שאז יש לברך ברכת שככה לו בעולמו. ולפיכך אין מברכים ברכה זו על כל ראיית אדם נאה ביותר, אלא דוקא כאשר מדובר באדם שמראהו יפה מאד באופן מיוחד, וכן בהמה שהיא נאה באופן מיוחד.

והנה אף שביארנו כבר בעבר שאסור להסתכל בפני אדם רשע, ואם כן תבא השאלה איך שייך לברך ברכה זו כאשר מדובר בגוי שאינו שומר על שבע מצוות בני נח. מכל מקום לענין ראייה באקראי בלא התבוננות יתירה, אין בכך איסור כמו שביארנו כבר, ולכן כאשר רואה באקראי אדם נאה ביותר אפילו אם הוא רשע צריך לברך ברכת שככה לו בעולמו.

עוד ביארנו כבר, שעל פי המבואר במסכת ברכות (מ:), כל ברכה שאינה נאמרת בשם ומלכות (כלומר עם הזכרת שם ה' וגם "מלך העולם") אינה נחשבת לברכה. וממילא מבואר גם כן לענין ברכת שככה לו בעולמו, שיש לברכה עם שם ומלכות, כלומר בהזכרת שם ה' ואלהינו מלך העולם, וכדין כל הברכות.

ומכל מקום אין לברך ברכה זו בכל פעם שרואה בריאה נאה במיוחד, אלא דוקא בפעם הראשונה שרואה, וכגון אדם שכעת נזדמן לו לראות אדם נאה במיוחד והוא מצויין ביפיו, או סוס נאה במיוחד, רשאי הוא לברך ברכת שככה לו בעולמו, אבל אינו רשאי לברך ברכה זו שוב לעולם, ואפילו כאשר יראה בריאה אחרת נאה לא יברך ברכה זו. אלא אם כן יראה בריאה אחרת שהיא נאה יותר מזו שראה קודם לכן, שאז רשאי לברך ברכה זו בשנית.

כתב האליה רבה, שבגמרא מבואר שיש לברך גם כאשר רואה אשה נאה. ואף על פי שאסור להביט ביפי של אשה, מכל מקום נשים אחרות רשאיות לברך על ראייתה. וכן איש שנזדמן וראה באקראי אשה שהיא נאה ביותר, רשאי לברך עליה ברכה זו, שהרי אין בראייה זו שום איסור, שלא נאסרה אלא התבוננות בכוונה, אבל ראייה בעלמא לפי תומו אין בה איסור.

ולסיכום: ברכת "שככה לו בעולמו", יש לברכה בשם ומלכות, כלומר עם הזכרת שם ה' כבכל הברכות. ויש לברכה כאשר רואה בריאה נאה, איש או אשה או בהמה נאה באופן יוצא דופן. ואין לברך ברכה זו שוב לעולם, אלא אם יראה בריאה אחרת נאה יותר מזו שראה קודם לכן.

שאלות ותשובות על ההלכה

האם אפשר לברך את הברכה שככה לו בעולמו גם שרואים דרך תמונה או מסך?
תודה 18 Cheshvan 5781 / נובמבר 5 2020

לא. כל ברכות הראייה שייכות דוקא כשרואה את הדבר במציאות ממש. ואפילו אם רואה דרך זכוכית, כשהראייה היא אמיתית, יכול לברך. כמו לדוגמא תוך כלוב.

מה המקור לברך? הלא המ"ב ובחיי אדם פסקו שלא לברך (בזמננינו). 22 Cheshvan 5777 / נובמבר 23 2016

מקור הדברים בחזון עובדיה ברכות עמוד תנז. שכן פסק מרן השלחן ערוך. ובחיי אדם (כלל סג) ובמשנה ברורה ובשער הציון לא כתבו אלא ליישב את המנהג שלא מברכים. אבל מפשט דברי השלחן ערוך והפוסקים משמע שיש לברך, על כל פנים בפעם הראשונה שרואה, כשהוא מתפעל ביותר. וכגון אם ראה סוס נאה ביותר, ולא בירך, ואחר כך ראה סוס אחר נאה ממנו, ומתפעל בראייתו, יברך שככה לו בעולמו. וזהו אף לדברי החיי אדם והמשנה ברורה.

כיצד ניתן הדבר למדוד? ואולי הברכה לבטלה? 30 Av 5773 / אוגוסט 6 2013

על תקנות חז"ל, ומצוות התורה, לא ניתנו למלאכי השרת, אלא לבני האדם. ולכן, אם תיקנו רבותינו לברך ברכה זו, רשאי לברכה כאשר לפי ראות עיניו, זו הבריה הנאה ביותר שראה.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

The Order for Lighting Shabbat and Chanukah Candles

There is a disagreement among the Rishonim as to the order of lighting Shabbat and Chanukah candles on Erev Shabbat Chanukah. The Ba’al Halachot Gedolot (commonly referred to as “Behag”) is of the opinion that Chanukah candles must be lit before Shabbat candles because women cu......

לקריאת ההלכה

Lighting the Chanukah Candles

The Mitzvah of Lighting Chanukah Candles There is a Mitzvah to light Chanukah candles throughout all eight nights of Chanukah (beginning from next Sunday night). The Sephardic custom is to light one set of Chanukah candles per house. The Ashkenazi custom, however, is that every member of the househ......

לקריאת ההלכה

The Laws of Boarders, Guests, Soldiers, and Yeshiva Students Regarding Chanukah Candles

Question: If one will be away from home as a guest during Chanukah, how should one act regarding lighting Chanukah candles? Similarly, what is the law regarding a soldier who will be at his military base during Chanukah? Answer: If one is away from home during the holiday of Chanukah and stays a......

לקריאת ההלכה

A Guest On Motza’ei Shabbat Chanukah

Question: If one is staying as a guest at one’s parents’ or in-laws’ home for Shabbat Chanukah, where should one light Chanukah candles on Motza’ei Shabbat? Answer: Regarding a married individual who is staying as a guest at his father’s home, according to the Sephar......

לקריאת ההלכה


The Laws of Married Children Staying with Their Parents and One Staying in a Hotel

In the previous Halacha, we have explained that although one who has no one lighting on his behalf at home (for instance, because he has no family or because his family is with him) and is staying as a guest in a friend’s home on Chanukah should have been obligated to light candles in one&rsqu......

לקריאת ההלכה

“Al Ha’Nissim”

Starting from the Arvit prayer on the first night of Chanukah (this year, 5782, starting from tonight, Sunday night) “Al Ha’Nissim” is added in the Amida in the middle of the Blessing of Thanksgiving (“Modim Anachnu Lach etc.) as it is printed in all Siddurim. Even if mos......

לקריאת ההלכה

Hallel on Chanukah as it Pertains to Women

Question: Since women are obligated to light Chanukah candles, does this mean that they are likewise obligated to recite the Hallel every morning of Chanukah as well? Answer: Women are exempt from all positive, time-bound Mitzvot, such as eating in the Sukkah, taking the Lulav, and hearing the Sh......

לקריאת ההלכה

Havdala Without Besamim and a Candle

Question: One Motza’ei Shabbat when we were on vacation in the summer, we were not able to procure Besamim (a fragrant object) and a candle. Is it permissible to recite the order of Havdala without Besamim and a candle? Answer: This law is discussed by the Gemara (Berachot 53a): “Rav ......

לקריאת ההלכה