הלכה ליום ראשון ג' תמוז תשפ"א 13 ביוני 2021

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

אשר מסעוד בן זוהרה ז"ל

ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

בני המשפחה

מצוות הצדקה ומעשר כספים

לשאלות רבים, אנו מרחיבים מעט את נושא מצוות הצדקה ומעשר כספים, על פי המבואר בדברי מרן השלחן ערוך והפוסקים, ועל פי מה שנזכר מענינים אלו בספרי מרן רבינו הגדול רבי עובדיה יוסף זצוק"ל.

שאלה: כמה צריך לתת לכל עני, האם יש לתת לעני רק אוכל בכדי שיוכל לחיות, או שמצוה לתת לאדם כל צרכיו כפי רגילותו?

תשובה: בברייתא במסכת כתובות (סז:) שנינו, כמה נותנים לעני? "כדי מחסורו אשר יחסר לו". כיצד? אם הוא רעב וצריך לאכול, יאכילוהו, אם הוא ערום וצריך לכסותו, יכסהו, אין לו כלי בית, קונה לו כלי בית, ואפילו היה דרכו לרכוב סוס ועבד לרוץ לפניו כשהיה עשיר ונעשה עני, קונים לו סוס לרכב עליו ועבד לרוץ לפניו, וכן לכל אחד ואחד כמה שצריך.

וביאור הדברים, שיש לתת לכל אדם ואדם שחסר לו כסף, די כסף כדי שיוכל לחיות כפי שראוי לו. שאם הוא אדם פשוט, יש לתת לו מן הצדקה מעות, כדי שיוכל לקנות מזון ושתיה, לשלם חשבונות מים, חשמל, טלפון, חינוך הילדים וכיוצא בזה. ואם הוא אדם שהיה עשיר ואחר כך התהפך מזלו ונעשה עני, הרי שיש לספק לו כל צרכו כפי רגילותו, שאם היה רגיל לדור בבית גדול, יש לאפשר לו זאת, וכן אם היה רגיל ליסוע במכונית מכובדת, יש לסייע לו אפילו בענינים כאלה. וכלשון רבותינו, שאפילו אם היה דרכו לרכב על סוס ועבד היה רץ לפניו, יש לאפשר לו הכל, כפי שהיה טרם נעשה עני.

ואף שבודאי אם אין די כסף בקופת הצדקה של גבאי הצדקה, הרי אז חייבים לתת ראשית כל לכל אחד אך ורק מאכל ומשקה ובגדים ומקום לדור בו. אבל אם ישנה אפשרות לתת צדקה להוצאות נוספות, הרי אז מצוה לתת לכל העניים כדי מחסורם בשלימות. כדי שיהיו כל ישראל שמחים ולא יצטערו בעניותם.

ולפיכך למדנו, שכל אחד מאיתנו שנותן צדקה מכיסו למי שהוא חפץ, הרי שכל צרכי העניים  הם בכלל מצוות "צדקה", ואפילו אם נותן לעניים מעות כדי שיוכלו לקנות לעצמם דברים שאינם הכרחיים, גם זה בכלל מצות "צדקה".

ומעשה היה עם הגאון רבי שלמה זלמן אוירבך זצ"ל, שפעם דאג לספק מצרכי מזון עבור משפחה ענייה מרובת ילדים לרגל חג הפסח. ובתוך הדברים,דאג הגאון זצ"ל להכניס גם כמה כרטיסי כניסה ל"גן החיות" בירושלים עבור כל בני המשפחה. כששאל אותו אחד ממקורביו, מדוע הרב דואג לכרטיסים לגן החיות? השיבו הגאון זצ"ל, וכי מה יעשו משפחה עם כמה ילדים שבוע שלם בביתם? בודאי טוב הדבר שילכו מעט לגן החיות עם ילדיהם.

ומדברינו מבואר, שעזרה וסיוע למשפחה ענייה עבור כרטיסי כניסה שכאלה, באמת אף היא בכלל מצות הצדקה וגמילות חסדים. והמעשה עם הגאון רבי שלמה זלמן אוירבך, מלמד אותנו על הרגישות שצריכה להיות לכל אחד ואחד מאיתנו על האנשים הנזקקים הסמוכים אליו.

מצוה גדולה לתת לכל עני בגדים כפי שמקובל בדרך כלל לבני אדם במעמד בינוני. כלומר, כמה בגדים לימות החול ובגד נאה אחד לשבת. ועבור נשים מקובל לדאוג שיהיו להן כמה בגדים לשבת, וכן על זה הדרך. ומצוה גם כן לדאוג למי שאין ידם משגת לישא אשה או להנשא לאיש, שיהיה להם די מחסורם להוצאות הנשואים בצורה מקובלת, וכן לשאר צרכיהם. וזו שנקראת מצוות "הכנסת כלה".

שאלות ותשובות על ההלכה

האם אשה חייבת בקריאת שמע - כל הנוסח המלא? וגם - מה ההלכה עבורה אם ישינה לאחר חצות לילה לגבי ברכת המפיל בשם ומלכות? ד' תמוז תשפ"א / 14 ביוני 2021

מן הדין פטורה מקריאת שמע. אבל נכון שתקרא כל קריאת שמע בבוקר. לגבי קריאת שמע על המיטה עם ברכת המפיל, תברך, ואפילו אחר חצות.

היי הרב, את פרטי ההלכה היבשה הבנתי. שאלתי יותר לעומק, כי הרי, עניים תמיד ישנם וכל צדקה שתינתן לעשיר להחזירו לעשירותו, בהכרח, בגלל שתמיד יש עניים, על חשבון עני אחר תהיה.

גם מה הטעם, להחזירו לעשירותו? באיזו קופה יש מספיק כסף לעשיר שהיה מורגל למכוניות פאר? סוס, במילא.... ג' תמוז תשפ"א / 13 ביוני 2021

אסביר שוב.

לדוגמא, לך כאדם פרטי, אין חיוב לדאוג לכל העניים בעולם. ואם לדוגמא יש לך חבר, שהיה עשיר, וירד מנכסיו, וכעת מתגייסים כל החברים כדי לשקם אותו, ומבקשים ממך לסייע, ובין השאר קונים לו מכונית, בית, בגדים נאים וכדומה, אף על פי שאלו אינם צרכים חיוניים, זו מצוה לעזור לו בדברים הללו. ואם תתן אפילו חומש ממשכורתך עבור הדברים הללו, קיימת מצוות צדקה. 

נכון שאילו היית גבאי צדקה, לא היה הגיון לסייע כל כך לאדם מסויים, אבל כאן מדובבר במקרה שאנשים מתגייסים למטרה מסויימת. וזהו דבר שכיח בישיבות ובסמינרים, שאוספים שם בכל שנה ושנה כסף רב עבור החתנים והכלות, ובאמת שבהרבה מן המקומות הללו, למעלה ממחצית מהכסף הולך בסופו של דבר רק עבור זוג אחד, של גרים, או בעלי תשובה וכדומה, שאין להם מי שיסייע להם, ומדובר בסכום חשוב, לפעמים של מאות אלפי שקלים, וכל זה בכלל מצוות הצדקה. 

אגב, מה שכתבת מכונית פאר, כמובן שיש גבול לכל דבר, וצריך שתהיה הנאה בדבר הגיוני, ולא לקנות עבורו דברים מופרזים לגמרי.   

1. הרב אמר שאסור לומר לגוי לשטוף כלים בשבת.-
ראיתי בילקוט יוסף סימן שז שיש 'לגעור' בה משום הכנה מקודש לחול.
2. סלט הנאכל בפני עצמו בסוף הסעודה, צריך ברכה? גם אם היה על השולחן??
3. בין השמשות בכניסת ובצאת השבת מותרת באמירה לגוי ג' תמוז תשפ"א / 13 ביוני 2021

לגבי שאלה 1, יש לגעור כששעושה כן, ומה שכתבנו להקל, הכוונה כשהגוי שוטף כלים אחר סעודה שלישית כדי שלא תהיה מוטלת עליו עבודה לאחר מכן, שבזה יש להקל ואין צריך לגעור בו.

סלט הנאכל וכו', אם כוונתו כקינוח לסעודה, צריך לברך עליו.

לגבי אמירה לגוי בבין השמשות, מותר לצורך מצוה, וכן לצורך עונג שבת (שזהו דבר שייך בעיקר בכניסת השבת, ולא בצאתה, אלא אם בין השמשות נמשך זמן רב, כמו באירופה), וכן לצורך הדלקת הנרות, מותר. וכן יש להקל בזה במקום צורך גדול או דוחק או הפסד מרובה או לצורך אורחים או לצורך הדלקת נר יארצייט לנשמת הוריו, ויש בזה הרבה מאד פרטי דינים. 

לגבי כל אלה שעמודים ליד הצמתים, מה הדין? כ"ג טבת תש"ע / 9 בינואר 2010

שלום רב!
 
בכל מקרה צריך להפעיל שיקול דעת לגופו של ענין.
 
בברכת התורה,
הלכה יומית.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה בכל שמונת ימי החנוכה, שיחלו מיום ראשון (ליל יום שני) שבשבוע הבא, מצוה להדליק נר חנוכה. והספרדים נוהגים שמדליקים מנורת חנוכה אחת בכל בית. ואילו האשכנזים נוהגים שכל אחד ואחד מבני הבית מדליק חנוכה לעצמו. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק ל......

לקריאת ההלכה

נר שבת ונר חנוכה, סדר ההדלקה

נחלקו רבותינו הראשונים, מהו סדר הקדימה בהדלקת נרות חנוכה ונרות שבת. כלומר, האם יש להדליק תחילה נרות שבת, ולאחר מכן נרות חנוכה, או שיש להקדים ולהדליק נרות חנוכה קודם? ולדעת הרב בעל הלכות גדולות (המכונה בה"ג), יש להקדים את הדלקת נרות חנוכה להדלקת נרות שבת. וטעמו של בעל הלכות גדולות הוא, משום ש......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה

אדם המתארח במוצאי שבת של חנוכה

שאלה: בן נשוי המתארח אצל אביו לשבת. היכן ידליק נרות במוצאי שבת? תשובה: בן נשוי המתארח אצל אביו, למנהג הספרדים, שרק בעל הבית מדליק נרות, הרי הבן יוצא ידי חובה בהדלקת הנר של אביו, שהוא מתארח אצלו ואוכל משולחנו. (ולמנהג האשכנזים, בלאו הכי כל אחד מבני הבית מדליק בפני עצמו). והשאלה הנשאלת היא לגבי ......

לקריאת ההלכה


דיני אכסנאי ואורח והחיילים בצבא

שאלה: מי שיוצא מביתו להתארח או לשרת בצבא בימי החנוכה, כיצד עליו לנהוג? תשובה: היוצא לדרך בימי חג החנוכה ומתארח בבית חברו, יש לדון אם עליו להדליק במקום שנמצא שם או לא. ויש בזה חילוק, אם יש מי שמדליק נרות בביתו, אם לא. מי שמדליקים נרות בביתו הנוסע מביתו, אבל אשתו או אחרים מבני ביתו נמצאים בבית......

לקריאת ההלכה

דיני חג הסוכות

לפי בקשת מנויים רבים ולתועלת הציבור, הנה אנו מגישים קיצור דינים הנצרכים לימי חג הסוכות הבאים עלינו לטובה הסוכה צריכה להעשות משלש דפנות וסכך, ואת הדפנות ניתן לעשות מכל דבר העומד בפני רוח, למעט סדינים וכדומה שאינם כשרים לדפנות. אם עושים את הדפנות מברזל או פלסטיק וכיוצא בזה מדברים שאין......

לקריאת ההלכה

דין בן או בת נשואים המתארחים אצל הוריהם, ודין המתארח בבית מלון

בהלכה הקודמת ביארנו שהמתארח אצל חברו בימי חג החנוכה, ואין מי שמדליק עליו בביתו, וכגון שאין לו משפחה, או שמשפחתו נמצאת עמו, צריך להדליק נרות במקום שנמצא, אלא שהוא יוצא ידי חובתו בהדלקת הנרות של בעל הבית המארח, וכל זה דווקא אם בעל הבית מארחו באופן שאינו דורש ממנו תשלום עבור האירוח, אבל אם הוא דורש תשל......

לקריאת ההלכה

על הנסים

חיוב הזכרת על הנסים בתפלת ערבית של ליל חנוכה (כלומר, בשנה זו, תשפ"ב, ממוצאי יום ראשון, היום בלילה), אומרים "על הנסים" בתפלה, בתוך ברכת ההודאה (מודים אנחנו לך וכו'), וכפי שנדפס בסידורים. ואף על פי שבשעה זו של תפלת ערבית, רוב הקהל עדיין לא הדליקו נרות חנוכה, מכל מקום אמירת על הנ......

לקריאת ההלכה