הלכה ליום חמישי י"ח תשרי תשע"ט 27 בספטמבר 2018

ההלכה מוקדשת לרפואה שלימה עבור

כלל ישראל

הוקדש על ידי

שלומי יעקוב בן יפה

חג הסוכות

התורה צותה אותנו לשבת בשבעת ימי החג בסוכה, ולשמוח בחג הסוכות יותר מבשאר החגים. והדבר צריך ביאור, במה נתיחד חג הסוכות שכל כך הגדילה התורה במצוות מיוחדות אלו שנצטוינו בו. שהרי בחג הפסח, מובן מאד מדוע עלינו לשמוח, שהרי יום זה יצאנו ממצרים ונעשינו לעם. וכן בחג השבועות, השמחה מובנת מאד, שהרי הוא יום מתן תורתינו, אשר היא חיינו ואורך ימינו, ואין עמינו עם אלא בתורתו. אבל בחג הסוכות שלא נודע על דבר מיוחד כל כך שנעשה בו, לשמחה מה זו עושה?

ואם נרצה לומר ששמחת חג הסוכות והישיבה בסוכה באה כנגד מה שהיינו מוקפים ענני כבוד בצאתנו ממצרים, "ולמען ידעו דורותיכם כי בסוכות הושבתי את בני ישראל", אם כך, היו צריכים להיות גם חגים כנגד נס המן שירד לנו במדבר, וכן כנגד בארה של מרים, ושאר המופתים שידענו במדבר. ואם כן לא מובן במה נתיחד נס ענני הכבוד שבעבורו נצטוינו במצוות החג, ברוב שמחה וששון. וביותר צריך ביאור, מדוע נצטוינו במצוות אלו דוקא לאחר כובד הראש הגדול שידענו לאחר ימי הרחמים והסליחות, אשר בסופם היום האדיר בימי השנה, יום הכפורים.

אלא ביאור הדבר הוא, כי בצאת בני ישראל ממצרים, היו כולם עובדי עבודה זרה, ולא היתה להם, לא חירות הגוף ולא חירות הנפש. והשם יתברך חס עליהם והוציאם ממצרים להצילם מגלות הגוף. ולאחר מכן נתן לנו את השם יתברך את כלי חמדתו, היא התורה הקדושה, להצילנו מגלות הנפש, ולהפיח בקרבם של ישראל רוח חיה, והחיה את העולם כולו. אבל בעוונות הרבים עבדו בני ישראל את העגל, וחטאו שוב בחטא מר ממות לפני ה' יתברך, עד שכעס עליהם ה' מאד, ומשה רבינו ברצותו לזעזע את ישראל, ולשכח את כעסו של ה', שיבר את לוחות הברית, ואחר כך עלה שוב אל הר סיני ארבעים יום, עד שאמר לו ה' יתברך ביום הכפורים "סלחתי כדבריך". ונסלח לעם ישראל עוון חטא העגל.

ועל כן מובנת השמחה בחג הפסח ובחג הסוכות, וכן התכונה הרבה ביום ראש השנה ויום הכפורים, שהם חגים וימים טובים לעם ישראל, על יציאתו מגלות הנפש והגוף, ועל הסליחה שסלח לנו ה' יתברך. אבל חג הסכות, אינו כשאר החגים, מפני שהוא אינו עוד חג ל"ישראל" אלא חג שהוא לה' יתברך, כמו שנאמר "שבעת ימים תחוג לה' אלהיך". עיקר השמחה והענין בחג, הוא שאנו עושים אותו לה', ואנו חוגגים עם ה', מפני שהקדוש ברוך הוא רצה מסיבותיו, שתהיה לו השראת השכינה בעולם שלנו, בעולם הגשמי של בני האדם, ובעולמות העליונים כבר היתה דירה לה' יתברך, בעולם המלאכים, והם טענו על בני ישראל "מה אנוש כי תזכרנו", לרוב פחיתותם של בני האדם, אבל ישראל על ידי קיום התורה והמצוות העלו את דרגת בני ישראל מאד מאד, ובזה הם מקיימים את כל העולם כולו, ועל כן חפץ ה' יתברך להשרות שכינתו בינהם, שכביכול תהיה לו דירה בעולם שלנו, וכל זה מיד אחרי יום הכפורים שאז ישראל הם בדרגה הגבוהה ביותר, וזהו בודאי הזמן המוכן ביותר להשראת שכינתו של השם יתברך על עמו.

ועל כן מובן גם מדוע נצטוינו בשמחה יתירה בחג הסכות, שהוא זמן השראת השכינה על עם ישראל, ובודאי שדבר זה אמור להיות הגורם המובהק ביותר לכל איש ישארל, שמחה רוחנית אמיתית, על קרבתינו לה' יתברך, ועל טובה גדולה שנתן לנו בימי הרחמים, לזכך אותנו מעוונותינו באופן בלתי טבעי, בחסד עצום ובאהבה אין קץ.

ואם בסוכה יושב ושמח את שמחת החג במאכלים ערבים "אין שמחה אלא בבשר ויין", שמח בקרבת השם אליו, ויושב ועוסק בתורה יחד עם בני ביתו, והקדוש ברוך הוא יושב ממש על ידו, מה שאין כן בכל השנה כולה, אם יעשה אדם כדבר הזה, ויתבונן בעומק המצווה, יבא לידי מצב שלא ירצה בכלל לעזוב את הסוכה, שהיא "צילא דמיהמנותא", וכמו שאמרו בזהר הקדוש, שכשהאדם יושב בסוכה, השכינה פורסת את כנפיה עליו, ושבעת האושפיזין באים לגור ביחד עמו. אשרי העם שככה לו.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

דיני חג הסוכות

לפי בקשת מנויים רבים ולתועלת הציבור, הנה אנו מגישים קיצור דינים הנצרכים לימי חג הסוכות הבאים עלינו לטובה הסוכה צריכה להעשות משלש דפנות וסכך, ואת הדפנות ניתן לעשות מכל דבר העומד בפני רוח, למעט סדינים וכדומה שאינם כשרים לדפנות. אם עושים את הדפנות מברזל או פלסטיק וכיוצא בזה מדברים שאין......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה

חודש הרחמים – חודש אלול

היום יום ראשון, בו חל ראש חודש אלול (היום הוא היום השני של ראש חודש אלול), שהוא תחילה וראש לימי הרחמים והסליחות. המקור לימי חודש אלול שנינו בפרקי דרבי אליעזר, ארבעים יום עשה משה בהר סיני, קורא במקרא ביום ושונה במשנה בלילה, ולאחר ארבעים יום לקח את הלוחות וירד אל המחנה, וביום י"ז בתמוז שבר את......

לקריאת ההלכה


דין המסופק אם שאל טל ומטר בתפילתו

בהלכות הקודמות, ביארנו את דין שאלת (בקשת) טל ומטר בברכת השנים, (שהתחלנו בהזכרתה בתפלת ערבית האחרונה, אתמול בערב), והזכרנו שמי שסיים את תפילתו ונזכר שלא שאל טל ומטר, עליו לחזור ולהתפלל שנית, שהרי זה כמי שהחסיר ברכה אחת מתפילתו, שדינו הוא כמי שלא התפלל כלל. ועתה נבאר מהו דין מי שסיים את תפילתו, וכעת ע......

לקריאת ההלכה

מי ששכח להזכיר ותן טל ומטר בברכת השנים

בהלכה הקודמת ביארנו באופן כללי את עיקר הדין שתיקנו רבותינו שהחל מליל שבעה במרחשוון מבקשים בתפילה בברכת השנים "ותן טל ומטר לברכה". ועתה עלינו לבאר ולשנן את הדין לגבי מי ששכח לבקש בתפילתו על הגשם. ומכיון שיש בדבר שמונה חילוקי דינים, בסיום ההלכה סיכמנו אותם למעשה. דין נשים בברכת השנים יש ......

לקריאת ההלכה

ברכת השנים – ה"גשם" כולל את כל הענינים הגשמיים

אתמול בלילה (מליל יום שלישי), התחלנו לבקש על הגשמים בתפלת העמידה, ולכן נחזור על הדינים השייכים לזה, בתוספת נופך. תקנת חכמים לשאול גשמים תקנו חכמים לשאול  (לבקש) מה' יתברך טל ומטר בימות הגשמים ב"ברכת השנים". ובארץ ישראל מתחילין לשאול מליל שבעה במרחשון, ובשנה זו (התשע"ט) ל......

לקריאת ההלכה

חג הסוכות

התורה צותה אותנו לשבת בשבעת ימי החג בסוכה, ולשמוח בחג הסוכות יותר מבשאר החגים. והדבר צריך ביאור, במה נתיחד חג הסוכות שכל כך הגדילה התורה במצוות מיוחדות אלו שנצטוינו בו. שהרי בחג הפסח, מובן מאד מדוע עלינו לשמוח, שהרי יום זה יצאנו ממצרים ונעשינו לעם. וכן בחג השבועות, השמחה מובנת מאד, שהרי הוא יום מתן ......

לקריאת ההלכה