הלכה ליום רביעי ג' תשרי תשע"ט 12 בספטמבר 2018

עשרת ימי תשובה

הערה נחוצה:
אנשים הסובלים ממחלות כגון סוכרת וכדומה, עליהם לפנות כבר כעת לרופא ירא שמים, ולהתייעץ עם מורה הוראה מומחה, כדי שיראו איך להערך כבר מעתה לקראת יום הכפורים הבא עלינו לטובה, כי פעמים רבות בעזרת הערכות מוקדמת, ניתן יהיה לעבור את יום הכפורים בתענית לחיים טובים ולשלום.

עשרת הימים
כתב רבינו חיים ויטאל בשם רבינו האר"י, ששבעת הימים שבין יום ראש השנה ליום הכפורים הם כנגד שבעת ימות השבוע, ובכל יום ויום יכווין לתקן בזה כל מה שחטא באותה שנה כנגד אותו היום, למשל היום, יום רביעי, יכווין לתקן כל מה שחטא בשנה החולפת בימי רביעי, וכן על זה הדרך.

דין פת הגויים בשאר ימות השנה
ישנם דברים, שאסרו אותם רבותינו אף על פי שאין בהם איסור מן התורה. כגון פת (לחם) של גויים. ואף שבזמן רבותינו, לא היה חשש איסור ממש בפת של הגויים, מפני שלא היו מערבים בעיסה שום דבר איסור, מכל מקום אסרו רבותינו (במסכת עבודה זרה דף לו:) לאכול מפת הגויים, כדי שלא יבאו ישראל להתיידד יותר מדאי עם הגויים, ויבאו לישא את בנותיהם.

ומכל מקום, כתבו הפוסקים, שגזירה זו לא פשטה בכל המקומות, כי יש מקומות שלא היתה להם ברירה, ומכיון שחשיבות רבה נודעת ללחם, היו נוהגים להקל לאכול מפת של גויים, ולא קיבלו עליהם את הגזירה שלא לאכול מפת של גויים מעולם. (ופשוט שבמקום שיש חשש שמערבים בעיסה דברי איסור, או שהקמח אינו מנופה וכדומה, אסור מן הדין לאכול מפת הגויים. וגם במקום שאין חשש כזה, אין להקל אלא דוקא במקרים מסויימים, שתהיה פת של נחתום שרגיל תמיד למכור פת, ועוד פרטי דינים שלא נוכל להאריך בהם כאן).

פת גויים בעשרת ימי תשובה
כתב מרן השלחן ערוך בהלכות סדר ימי התשובה (סימן תרג), אף מי שאינו נזהר לאכול מפת של גויים, מפני שסומך על מה שיש שנהגו להקל בזה, מכל מקום, בעשרת ימי תשובה צריך להזהר שלא לאכול מפת זו. וזאת משום שבימים אלו על האדם להזהר מאד מן האיסור, ואף בדבר שיש מקום היתר להקל בו, צריך שיחמיר על עצמו שלא לנהוג בו היתר. וכל זה אף בדבר שיש בו מקום היתר ממש, כל שכן בדברים שיש בהם חשש איסור ממש שצריך להזהר מהם בכל ימות השנה, וכל שכן בימים אלו.

לפיכך, יש לעורר בימים אלו על ענין נחוץ מאד, כי ידוע ומפורסם הדבר, שדעת רוב ככל הפוסקים לאסור בהחלט על אשת איש לצאת לרשות הרבים כאשר ראשה מכוסה בפאה נכרית. וכבר נמנו הגאון בעל הפלאה ובית דינו וגזרו חרם על הדבר, לבל תהין שום אשה לצאת לרשות הרבים בפאה נכרית. וכן הזהיר על הענין מרן רבינו הגדול זצ"ל, שאין להקל בדבר כלל ועיקר.

ולכן, נשים הנוהגות בכל זאת ללכת בפאה נכרית, יראו לחוס על עצמן, ועל כל פנים בימים אלו של עשרת ימי תשובה תקבלנה על עצמן שלא לצאת בפאה נכרית, ואף על פי שאין בכוונתן להמשיך באיסור זה לעולם, מכל מקום טוב המעט מלא כלום, וכמו שכתב מרן השלחן ערוך לגבי פת של גויים.

וכן אשה שגרה בחוץ לארץ וכדומה, ויש לה יראת שמים, ובכל זאת לא הורגלה בכלל בכיסוי הראש, תזהר בימים הללו שהם ימי הרחמים והדין, לכסות את ראשה כהלכה, ובעזרת ה' תלך מחיל אל חיל.

וכן הדבר לגבי שאר מכשלות שאין בני אדם נזהרים בהם בכל השנה, שראוי להזהר בזה על כל פנים בימים אלה, ולכן יש להזהר בימים אלה יותר בכשרות המאכלות, ובענין שיחה בבית הכנסת, וכדומה. וה' יתברך יראה בהשתדלותינו בימים אלו בעניני קדושה אלו שהזכרנו, ויתמלא עלינו ברחמיו לכותבינו לחיים טובים ולשלום.

שאלות ותשובות על ההלכה

אני גבאי בבית כנסת וכל שנה יש לי אותה שאלה. השאלה היא האם מותר לחזן בחזרת הש'ץ בראש השנה וכיפור לשיר את "ובספר חיים" ולצורך הניגון החזן חוזר על כמה מילים וגם אומר את נוסח נוסף. האם זה מותר? ג' תשרי תשע"ט / 12 בספטמבר 2018

הוא מנהג לא נכון בכלל, וכבר העירו על כך הרבה גדולי עולם בדורות הקודמים, כאשר החלו החזנים לעשות כן, והביעו הרבנים דעתם שהדבר אסור. ויש להודיע לחזן שהדבר אסור, ולמנוע את הדבר. ובודאי יש רבנים במקומכם, שיסכים החזן לשמוע בקולם, וישאלו את פיהם וככל היוצא מפיהם יעשו.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה

חודש הרחמים – חודש אלול

היום יום ראשון, בו חל ראש חודש אלול (היום הוא היום השני של ראש חודש אלול), שהוא תחילה וראש לימי הרחמים והסליחות. המקור לימי חודש אלול שנינו בפרקי דרבי אליעזר, ארבעים יום עשה משה בהר סיני, קורא במקרא ביום ושונה במשנה בלילה, ולאחר ארבעים יום לקח את הלוחות וירד אל המחנה, וביום י"ז בתמוז שבר את......

לקריאת ההלכה

משנכנס אב ממעטין בשמחה

מחרתיים (החל מיום חמישי, ליל יום שישי) יחול יום ראש חודש אב. והשנה (תשע"ח) יש לנו דינים מיוחדים, מאחר ויום תשעה באב (ט' באב) יחול ביום שבת, והתענית נדחית ליום ראשון. וכפי שנבאר בהמשך. מזלם של ישראל בחודש אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שהזכרנו בהלכות הקודמו......

לקריאת ההלכה


הדלקת נרות בימי ראש השנה

הדלקת הנרות בערב ראש השנה ביום טוב ראשון של ראש השנה, נוהגים להדליק נרות יום טוב מבעוד יום, קודם שקיעת החמה (השמש) כמו בערב שבת, ואם לא הדליקו נרות מבעוד יום, יכולה האשה להדליק נרות גם ביום טוב עצמו, באופן המותר, דהיינו שתעביר אש מאש שנמצאת כבר, כגון מהאש הדולקת בכיריים או בנר נשמה, ותדליק את הנרות......

לקריאת ההלכה

עשרת ימי תשובה

הערה נחוצה: אנשים הסובלים ממחלות כגון סוכרת וכדומה, עליהם לפנות כבר כעת לרופא ירא שמים, ולהתייעץ עם מורה הוראה מומחה, כדי שיראו איך להערך כבר מעתה לקראת יום הכפורים הבא עלינו לטובה, כי פעמים רבות בעזרת הערכות מוקדמת, ניתן יהיה לעבור את יום הכפורים בתענית לחיים טובים ולשלום. עשרת הימים כתב רבינו......

לקריאת ההלכה

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשע"ח), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

לקריאת ההלכה

ראש השנה

לסדר ראש השנה, לחץ כאן. בליל ראש השנה נוהגים לאכול מיני מאכלים לסימן טוב. ופרטי הדינים השייכים לזה נתבארו כאן בדיני סדר ראש השנה. רבותינו בגמרא במסכת ראש השנה (טז.) גילו לנו ידיעה יקרת ערך, כי ביום ראש השנה, שהוא היום בו נברא אדם הראשון, השם יתברך יושב ודן את כל יצורי העולם, וכל מאורע כמעט, אש......

לקריאת ההלכה